Breda damkängor

Hej!
Min tjej är på jakt efter ett par bra vandringskängor i storlek ca 37- 38. Hon har provat meindl island men de var för smala över lästen. Är det någon som har ett förslag på bredare kängor för tuffare vandring som finns i mindre storlekar(37-38)? Vi har tänkt vandra i Sarek.
/Henrik
 
Crispi Skarven?

Rekommenderades i skotestet i senaste Utemagasinet (#6 2007), stod även att den hade ovanligt bred läst för att vara en Crispi.
Alla kängor i testet verkar vara provade av tjejer och i (normala) damstorlekar, kanske en bra vägledning?
 
Tja!

Salomon har grymt bra kängor, dom är riktigt robusta faktiskt. Har själv ett par som funkar topp efter fyra -fem år. Om dom är breda vet jag inte med definitivt värda att kolla upp! // Mary
 
Tack för inläggen. Vi har letat runt på nätet men hittar inte mycket information om var man kan köpa crispi skarven eller jörnkängorna. Vi ska börja med att kolla upp nya numret av utemagasinet. Har ni annars några tips var man kan leta? Man vill ju helst kunna prova kängan innan man beställer den ex. via internet.
 
Meindl har en serie som heter " Relaxed fit system". Dom kängorna är tillverkade med bredare läster framtill men normal passform vid hälen. Det kan kanske vara något att kolla på?
 
Haglöfs?

Antar att Haglöfs kängor också är mer anpassade för svenska fötter (sägs ju vara bredare) än italienska tillverkare. "Mountain Pro" och "Solid" ser ut att vara fina kängor.
 
Lundhags

professional är mycket sköna, behövde inte ens gå in dem?? Min sambo har bred läst och det fungerar utan problem med Lundhags "normal bredd". Lundhags görs med olika bredder på lästen, fungerar inte det så kan du beställa enligt egna mått.

/Leif
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
D Hur breda stighudar? Fjällvandring 6

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.