Breda Alpinskidor

David

Gäst
Vad är symtomen om man kör med för hårda skidor?
Spenderade vintern på ett par Bandit X och det funkade mkt bra. Dom knäcktes efter halva säsongen så jag köpte nytt. Jag ville ha lite mer bredd så det blev ett par Scott intoxica WR.
Jag funderar på om dom kanske var lite väl styva. Man åker bra med dom, men det känns lite "dött".
I offpist går det bäst, men det känns lite underligt.
I pist är det lättare att bara dundra på och göra parallel svängar.


Funderar på att sätta alpin bindningar på dom och skaffa andra telisskidor istället!


Läste i en test att tom Alpin åkarna tyckte att dom var styva.


Vad tror ni??
 
Styvhet

Hej !

Hej det är ju onekligen inte rätt att åka med för styva eller för lösa skidor. Ett litet tips är att om du med din vikt/styrka/åkteknik lyckas föra svängen så långt att skidan svarar dig med att trycka ifrån (likt en tramppolin) så du hamnar in i nästa sväng, har du en skida som passar dig vad gäller styvhet. Kommer du inte ur svängen fast hur du "trycker ifrån" är den troligen för styv, åkningen blir svår. Känner du att du trycker ut all kraft från skidorna i svängarna är skidan för lös.

Dessutom inverkar ju många faktorer, o.s.v. men detta kan vara ett litet tips på vägen...........

Hej Då
/herman
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
uljo2 Skor (breda) Telemark 1
Norström Fler frågor om breda skidor. Telemark 6
Langenbrunner Breda lagg?? Telemark 0
sladden breda plankor Telemark 11
Tips på alpinskidor som telisar Telemark 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.