Bränsletabell - hur kallt kan det vara?

Re: Re: En tankeställare

KLAGER; sa:
Skall du bara ha en liten mängd sprit med dig för att förvärma köket, så är det ju ingen problem att värma denna lilla volym, innan du tänder med eldstålet. Om du inte vill gå över till aceton eller eter.

Fortsätta med tändstickor ligger nog närmare tillhands, har fungerat klanderfritt i 15 år till mitt KAP, än att satsa på att förvärma t-spriten mot kroppen eller att dyka ner djupare i kemikalieträsket bara för att få använda eldstålet vintertid :)

Är det kallt ska det gå snabbt, fungera och vara okomplicerat. Som längst kan jag tänka mig att byta fotogen mot heptan som bränsle i köket när det blir riktigt kallt. Att använda tändstickor till att tända t-sprit för förvärmning och brassa fotogen i köket har inte varit några problem ner till en bit under -30.

/Tommy
 

avslutad210712

Gäst
Heptan och tändstål fungerar bra i alla fall ner till -20. Kallare har jag inte testat fast man kanske skulle gå ut i morgon bitti och testa för då lär det vara ner mot -30 utanför knutarna.
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.