Brännare/värmare i lite utrymme

Har nyligen byggt en liten vakkoja som kommer att användas för jakt under kalla vinternätter. Kojan är 1,2x1,8x2 m, och isolerad med 95mm isolering runt om. Jag har två 150 mm tallriksventiler monterade diagonalt i kojan. (En uppe i ena hörnet, och en nera i det andra.)

Nu sitter jag och försöker komma fram till vad som är bäst/säkrast att använda som värmekälla. Det jag är eftersträvar är att hitta en sån tyst, luktfri och ljussvag värmare som möjligt.

Har kikat lite på denna: http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=54300197

Vad tror ni, kommer den ventilationen jag har räcka för att ge en säker luftcirkulation?

Finns det några mätare eller alarm man kan montera, som visar om syrehalten blir för låg?

Jag tar gärna emot andra förslag på andra värmekällor om ni kommer på något ni anser vara bättre...
 
Senast ändrad:
Det nämns att det kan bli svårt att säkert bränna gasol, fotogen m.m utan fläkt eller riktigt utsug. Kräver en T-rödseldad HeatPal samma ventilation?
 
ja. med största sannolikhet. xxxargs verkar vara riktigt kunnig inom gaser och gassimuleringar, han kan säkert bistå med lite sköna fortransimuleringar.
 
Nope inga simulationer - men som andra redan sagt, försök få ut avgaserna samlat utan att blandas med rumsluften i någon form av kaminrör eller likande. Är det snett eller rakt upp och röret inte hinner bli för kall så räcker det nog med hetgaserna från värmekällan som drivkraft (självdrag).

man kanske skall överväga en bensin/diesldriven fordonsvärmare istället då den med värmeväxlare aldrig drar in några avagser i varmluften in i kupen.

---

gasol förbrukar 12 m^2 luft per kg vid förbränning utan luftöverkott och avgaserna har då 14% koldioxid.

även om du 20-dubblar luftutbytet per kg bränd gasol så är koloxiden så pass hög att du inte mår bra av det om det släpps ut fritt i luften i rummet.

Det riktiga problemet är dock att när syrehalten sjunker så ökar kolosbildningen (koloxid) snabbt och det är ett smygande giftgas som inte varnar i tid...

Detta gäller på ett ungefär också när man eldar med värmeljus, fotogenbrännare T-spritbrännare etc. och att elda med campingkök på fotogen/bensin/gasol motsvarar 10 - 20 personer i syreförbrukning vid full gas

---

Vi är så bortskämda med elektricitet och pannvärme/fjärrvärme att vi inte längre kan bedömma riskerna och åtgång av luft så fort det gäller eldning i lite större effekter för uppvärmning. Man kan nog säga att ett par små värmeljus eller en lite större stearinljus drar lika mycket luft och syre som en människa - vilket då motsvarar 100 - 150 Watt värme.

det som är svårt att bedöma med sådana här kojer är hur effektiv luftväxlingen egentligen är när man elda fritt i utrymmet. När man eldar med en kamin med skorsten så är allt mer kontrollerat och det brukar märkas (ryker in) när det är bakdrag eller ingen drag alls och det slocknar - men det ser man inte när man eldar fritt i utrymmet.
 
Kamin med diagoal skorsten ger lång

värmestrålande yta. Vare sig du väljer en Alladin fotogenvärmare med veke,eller en vedkamin. Det finns små som kräver kort ved och längre, t ex Jötul,som eldas med bekvämare bitar, tältkaminerna kräver allmänhet kort ved.
Värmeväxlare och vattenburen värme låter väl besvärligt med fostskydd etc. Nöj dig du med stålvärmen från kamin och skorstensröret. Alternativt skaffa dig en varm säck och en rejäl dunjacka så kan du sitta varmt och mysigt natten igenom...
 
Ett stuprör diagonalt längs ena långsidan kanske? Fast det ska helst inte vara ett lackat rör (egen erfarenhet:).

Hade vi i en koja när jag var liten, vi eldade dock med ved (småpinnar) längst ner, men det blev ett rejält drag och väldigt varm. Först rök den in lite, sen blev det rejält drag, och efter ungefär 2 minuter var kojan rökfylld på grund av att lacken började brännas.... :-( Så vi rusade ut och fick vädra ur innan vi eldade på igen:)

Det gäller ju dock då att du ser till att tilluften tas utifrån, annars kommer ju självdraget att suga ut mycket av den varma luften.

Det bästa vore ju nästan att elda utanför och bara låt skorstenen gå in genom väggen, diagonalt upp och sen ut.
 
Tack för förslagen, men en vedeldad kamin är inget alternativ, lever om för mycket, ryker och luktar.

Ev att jag gör ett utblåsrör med en tratt över där eventuell Heatpal ska stå, och hoppas på att det blir lite drag av värmen.

Annars skulle jag det fungera med 250 m elkabel också, men det är förjäkla dyrt...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
BillyAxelsson Vilken brännare är detta? Kök och brännare 3
mikael.johansson Brännare gick inte att stänga av Kök och brännare 7
hsp Rengöra optimus 207 brännare Kök och brännare 9
JAXE Trangia anpassa en Primus omnifuel 2 brännare. Kök och brännare 10
waltruz Vilken brännare och tub till muurikkan vid utflykt? Kök och brännare 1
Olof B Dimension på o-ring, Brännare till "Snuskburken" Kök och brännare 14
Tovetjarn Hjälp med att identifiera brännare Kök och brännare 5
camoscio Ny brännare? Kök och brännare 10
AntonR Coleman fyrestorm eller andra vindsäkra toppmonterade brännare. Kök och brännare 15
Gråbuse Mindre/lättare 1-2manskök/brännare Kök och brännare 5
jalanjalan service på lite äldre primus brännare behövs det? Kök och brännare 8
Armas Hjälp med att köpa multi-brännare till mitt Trangia Kök och brännare 6
masssken Koppla bort gasflaska från brännare innan tömd Kök och brännare 6
apfaktor SOTO-brännare Kök och brännare 13
EinZwei Förvara MF-brännare Kök och brännare 8
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
q17 Brännare på gasflaska eller stående bredvid? Kök och brännare 12
thocar Alternativ till Optimus Crux brännare Kök och brännare 12
D300 Pomed Primus Eta Spider Brännare Kök och brännare 4
magnus ul Trangia gas brännare? Kök och brännare 8
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
Mullemek Finns det brännare med BRED låga? Kök och brännare 11
graylingman Är Trangias X2 en Primus Omnifuel-brännare? Kök och brännare 6
dmchris Hur packa brännare och tamojj? Kök och brännare 9
FarmerJoe Trangias Gasbrännare vs andra Brännare. Kök och brännare 20
Tordnado Billig brännare med bra kvalitet! Kök och brännare 4
eV1Te Jämförelse av brännare (gas, sprit, el) Kök och brännare 31
ArmchairPaddler Värmefördelande platta till brännare ?? Kök och brännare 9
ludwig.linner På jakt efter bensindriven brännare! Kök och brännare 6
Gely Kallare väder, vad för brännare? Kök och brännare 6
mts0n 48-grams brännare - Fire Maple FMS 116T Kök och brännare 17
Arne Bengtsson fotogen brännare Kök och brännare 4
MagArne Flerbränsle-brännare till Trangia Kök och brännare 34
pelka Tändare eller inte på brännare? Kök och brännare 32
1337rumpan Bränsle i Trangia brännare Kök och brännare 8
flanell vilken av dessa trangia brännare är bäst? Kök och brännare 18
Snubblaren Vilken brännare ger mest effekt i trangia? Kök och brännare 20
Stordrulen Svårtänd brännare. Kök och brännare 5
nicklas_ll Trangia Multi Fuel brännare - snälla hjälp mig! Kök och brännare 3
bikenut KAP brännare Reparation Reservdelar Kök och brännare 4
peter1959 förslag brännare lyktor o kök till skogen Kök och brännare 3
Boludo Brännare och gastuber Kök och brännare 2
seobserver Tre brännare i jämförelse+en UL Kök och brännare 0
arj_gbg Pump till Nova brännare Kök och brännare 4
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
lojsan05 Trangia mulitfuel brännare och gas brännare Kök och brännare 4
rodluvan76 Allmän info om kök+brännare önskas Kök och brännare 8
succseed Brännare med gas på utlandsresan Kök och brännare 6
Får inte igång colemans sportster 2 brännare! Kök och brännare 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.