Bra scoutkniv?

Hej!

Jag går i scouter och har nu bestämt mig för att köpa ny kniv. Jag funderar på att köpa en "Bear Grylls Ultimate Knife Scout". Anledningen till att jag skriver detta inlägget är för att jag undrar om ni har några andra tips tips på en bra scoutkniv?
 
Håller också på en hederlig Morakniv med parerstång. Sköna att hålla i och så gör det inte lika mycket om man tappar dem...
 
Tack för tipsen men jag skulle vilja ha något lite mer avancerat t.ex med tändstål och jag vill helst inte ha ett separat tändstål.
 
Tack för tipsen men jag skulle vilja ha något lite mer avancerat t.ex med tändstål och jag vill helst inte ha ett separat tändstål.

I så fall hade jag satsat på en Lightmyfire knife
http://www.outnorth.se/light-my-fire/lig-swedish-fireknife.php

Men personligen hade jag nog föredragit en klassisk morakniv med ett löst tändstål. Jag tycker det är smidigare att tända tex köket med ett löst tändstål och ett skrapstål. Risken att råka vifta omkull vindskydd eller kastruller blir större med en kniv och det blir svårare att styra ner gnistan i brännaren.
 
Tack så jättemycket för tipsen! jag tror att jag satsar på en morakniv istället för BG-kniven, eller så behåller jag helt enkelt min gamla kniv och köper ett löst tändstål.
 
parerstång

Det beror lite på ålder och fingerfärdighet men för små scouter tycker jag absolut den med blå handtag är den bästa i tråden hitills - den har en rejäl parerstång så man inte slinter med fingrarna ner på den vassa eggen. Övriga knivar har för lite parerstång för små ovana knivanvändare.
Jag är förvånad över att många knivar som som vill kalla sig överlevnadsknivar inte har bättre parerstänger, t ex fällknivens ASF-serie. Visst kan man på dessa sätta ett lagom lång snöre genom öglan och på den sättet hindra att man slinter mer över eggen men varför inte sätta bit på tvären som stopp?
Att i en överlevnadsituation slinta och skära sig är obra. Visst kan det vara bra friktion i själva handtaget men med funktiga kalla händer tar en metallpinne på tvären stopp på fingrar på avvägar, innan det är för sent.

Min första kniv som juniorscout såg ut så här, fast handtaget var träfärgat och slidan var i ljustbrunt läder och denna säljs ju lägligt nog av scoutvaror
http://www.scoutvaror.se/scoutkniv-sparare

Dock i minsta laget om överlevnad inkluderar spänta ved.

/Patrik, nu med en S1a och en grön mora som liknar den med blått handtag
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.