Bra paddelområden öster om Möja?

Min fru och jag kommer plocka ut en K2:a på Norra Stavsudda i slutet av juli och vara ute i fyra dygn. Vi gjorde en kortare tur förra året och hann bara till Lökaöns norrspets, men det var suveränt!

Nu är planerna för årets tur att fortsätta upptäcka området öster om Möja ut mot havet. Jag undrar om det finns någon som har tips på riktigt bra platser att lägga till vid i detta område under våra fyra dygn? Vi är "mellanerfarna" paddlare.

Fortsatt skön sommar!
Ulf Berg
 
Vi var där förra året och tog oss genom kanalen mellan stora och söder möja och sedan utåt. jag har inget sjökort framför mig men vi tog sedan en runda utåt så att vi kom till Rosskär (?) som ligger "långt" ut med en trevlig utsikt. Det finns mycket bra ställen däremellan. På måndag sticker vi till Ålands skärgårdshav i en vecka, har precis plastat in sjökorten och fixar lite annat ;-)

Ha en kanonpaddling

Peter
 
Kan tillägga att vi paddlade ner sydöst om Möja till söder om Ramsmorön där man har fin kväll och morgon ut mot havet, Björkskär och Hårstensfjärden. Vi paddlade sedan utmed öarna på "yttersidan" upp till Roskär som jag skrev tidigare men stavade fel ;-)

Go tur

PS
 
Paddling från Stavsudda

Hej!

Har precis kommit tillbaka från en alltför kort semester som bla inkluderade paddling från N Stavsudda.
Vi var ute i fyra dar och paddlade Lådna - Träskö-Storö för att sedan gå runt Möja till Lökholmarna och sen tillbaka.
Har tyvärr inga bra tältplatser att tipsa om ost Lökholmarna, vi var bara ute en dag utanför lökholmarna (dvs syd-ost Lökaö) och solade och badade så vi övernattade aldrig men jag såg väl en bra tältplats per timme från kajaken så det går nog att hitta en bra plats oavsett vindrikting o annat. Öarna därute är också lite mer vildmark än tex Möja och Lökaö men fortfarande inom naturreservatet.
Som ni säkert vet så finns det vatten vid Lökholmarna så där kan det ju vara bra att stanna ändå. Från öarna ost Lökholmen paddlade vi kring Ramsmoraön och tillbaka till Stavsudda. På det benet fanns det en "djungelpassage" som omväxling. Nån hade röjt en liten kanal genom vassen väster om ramsmoraön som passade perfekt för en kajak ;-).

Kajakuthyrningen fungerade ju bra också, det enda jag har att invända är att de skickar med kartor och inte sjökort, men det är nog en smaksak.

Hoppas ni får en trevlig paddeltur!

/Per

NNNN
 

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.