Bra Böcker om: Syslöjd, Träslöjd, Fällor?

Behöver nu tips:
Vi säger så här om man hadde tänkt sig överleva i skogen här i sverige själv i några år kanske och man behöver 3 böcker till sin utrustning. då är frågan vilken bok skulle ni tagit med er som handlar om:

Syslöjd
Träslöjd
Fällor

Btw
överlevnads böcker har jag 2 av + massa annat.
lagarna att man inte får göra si eller så, skapa inge inlägg som påpekar om detta, tack

ge mig gärna tips är ni snäll om böckerna i stället :)

tack på förhand
 
Papper i naturen

Gabriel, papper böcker, kartor mm mår inte bra i skogen och därför brukar jag plasta mina kartstumpar som är aktuella och ha en pocketbok med som läsning vars blad s a s går åt under vägen.
Hemma däremot i bokhyllan har jag en och annan fackbok.
Börja titta på biblioteket, http://www.utsidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=915 är riktigt bra bok om underhåll och reparation av friluftsutrustning. Den finns mig veterligen inte på svenska.
Det finns en Amerikansk Bibel över alla handböcker The whole Earth Catalog, titta i den så kan du få ett hum om fällböcker från olika platser på jorden.
Lär du dig att göra ett par giller och inte fastnar själv i dem, se Fält mfl, kommer du långt men för att fånga i fälla pratar vi jakt och då kommer jakträtt mm in i bilden.....
Kunnskap och övning bör man ha innan man prövar och helst inte behöva tillämpa......
//J
 
Senast ändrad:
Gabriel, papper böcker, kartor mm mår inte bra i skogen och därför brukar jag plasta mina kartstumpar som är aktuella och ha en pocketbok med som läsning vars blad s a s går åt under vägen.

Svar: mm det har du rätt i att man behöver ha det inplastat det har jag tänkte på förut redan och jag har tänkte att jag skulle köpa några sånna här som man förvarar kläder i sånna som är vatten säkra och som suger ur luften så det inte finns luft inne i förvaringssäcken så det är lungt ;)

tack seobserver för ni skrev till mig skriv gärna ni andra oxå :)
 
Träslöjd, då är "Slöjda och bygg för friluftsliv" väldigt intressant eller varför inte Wille Sundquists bok. Vet att han även gjorde en instruktionsfilm som var väldigt intressant.

När det gäller fällor så är det mest stockgiller och snaror i olika storlekar och former som gäller. Finns en del underliga skapelse men det är dessa 2 som funkar och är även lätta att göra. Kunskapen i att fånga nåt handlar mer om att känna till djurens beteende.
 
Snaror är typgodkända för ripor. Stockgiller är inte godkända för något. Men håller med sajberjohan, dessa två är effektivast i överlanvadssyfte. Stockgiller används uteslutande för pälsfångst på svalbard bl.a. Dessutom kräver de inget i materail, allt fins ju på plats. Däremot måste man ju ha åtel till dom. Det är ganska många djur som får fångas i fällor, däremot är det få som man faktiskt kan leva av. Mkt är s.k. skadedjur och många av de typgodkända fällorna är levandefällor. Detta har diskuterats förr här tror jag, sök..

Det är svårt att öva fällfångst utan att göra det skarpt, hela meningen försvinner ju lite liksom.

Angående träslöjd tycker jag du ska kolla Mors Kochanskis bok bushcraft (kom långt före Ray Mears program). Finns på bokus bl.a.
 
Jag vet att på ett ställe byggde några glada amatörer några stockfällor för att lära sig, det blev tinget....onödigt att göra den svängen.
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
guhj Packa böcker och gymkläder i ryggsäck? Utrustning allmänt 11

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.