Borra nytt?

Tjena!

Har precis kört av min andra uppsättningar med Skyhöys (jag vet problemen - ni behöver inte håna mig, men dom är faktiskt sköna) - och har till slut tröttnat! Dags att byta bindningar med andra ord!

Men då jag fortfarande är mycket nöjd med skidorna undrar jag om det är möjligt att plugga igen gamla hål och borra nya istället - eller påverkar detta skidornas egeneskaper för mycket???

Någon som vet hur man gör? Är det möjligt? Vad skall man fylla igen hålen med? Osv osv???

MVH / Calle
 
Liknande problem men med slalom

Hej

Jag har ett liknande problem med ett par ten-eightys. Har fått ett bra pris på ett par begagnade ten-eightys med slalombindning av en kamrat som ska byta. Så min tanke är att byta ut slalombindingarna och fästa ett par cobra, men jág vet inte om det går.

Någon som prövat att byta bindningar helt?
 
Jupp...

det har jag...på sätt och vis. Det var inte jag som pluggade hålen men jag var med när de gjorde det :).

På de flesta ställen där de monterar skidor och bindningar så har de pluggar i plast för att just plugga igen gamla (bindningsskruv)hål.

Tillvägagångssättet är att man/de smetar på lite lim (om man har skumkärneskidor så är det inte läge med epoxy) i de gamla hålen, banka ned plastpluggarna, skär av pluggens "skalle" så att den är jämn med skidans toppskikt, låt torka, klart!

Nu vet jag ju inte om det är nån hit om man pluggar skidorna flera gånger (dvs flera olika bindningar), samt att det kanske inte är nån hit om nästa håluppsättning kommer i omedelbar närhet av ett pluggat hål...

/Anders B
 
Hempul...

Nemas problemas! Flera av mina gamla skidor har varit slalomskidor innan. Det är bara att fylla hålen och borra nytt. Själv brukar jag fylla med epoxy: Kleta i så mycket du kan, tejpa över hålen, lägg skidorna med belagen uppåt och "Voilé": hålen är fyllda. Det är viktigt att det blir helt tätt, annars kan vatten komma in och skidan ruttnar.

Ett alternativ är att göra egna plattor som passar i de gamla hålen:

1 Tag plywood och limma ihop med Epoxy till du fått en lagom tjock platta, själv använde jag 2*12mm marinplywood av björk.

2 Borra hål i plattan så att du kan skruva fast den i de gamla hålen. Har du ingen pelarborr, borra i plattan underifrån så hamnar hålen på rätt ställe.

3 Borra fler hål i plattan och skruva dit de nya bindningara. Precis som du hade gjort om du borrat direkt i skidan.

Glöm inte att lacka plattan så att den tål vatten. Att smeta in den i Epoxy ger bra tålighet.

OBS, gör steg 2 och 3 separat, annars finns det stor risk att det blir snett.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
dega Byta bindning utan att borra nya hol!! Telemark 3
Elmfeldt Lite nytt Telemark 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.