Borgafjäll

Hej finns det någon som har några bra idèr angående leder i Borgafjäll med utgångs punkt i från
Borga gården!

Tack på förhand
Stefan Svensson
 
Okända fjäll

Ingen erfarenhet, men läs gärna Okända fjäll av Tore Abrahamsson. Det finns en del tips för vandringar runt om Borgafjäll

Mvh Per
 
skidåkning /toppturer ?

Är det skidåkning/toppturer du är intresserad av, eller sommarförhållanden ?

Jag har varit där på vintern och åkt lite i backarna :cool: och gjort några toppturer. men det var inte så mkt.Buorkantjakke rakt söderut över isen är ett fett åk :) i en fin ravin som syns från Borgagården. Där kan det vara lössnö.

Nu har ju Hotell Borgafjäll nya ägfare och Borgagården ska ju rustas också så det blir kul att se framöver. Jag var där i april-98. Bra boende, mysig stämning och trevliga ägare. Har för mig hemsidan är http://www.slit.net/borga

Klöverfjället är nog fint också men när vi tolkade med vesslan från Hotell Borgafjäll så var det dåligt väder så vi fikade i rastskyddet där istället och åkte ner samma väg. Där vid lilla rastskyddet kan man ju ligga och göra toppturer.

MVH Mats
 
re: Borgasfjäll

Jag var uppe i Borgafjäll i juli månad. Jag utgick från Slipsiken ( ca en mil övanför Kultsjön) och vandrade över Grouneke- Satsfjället och ner till Saxnäs.Det fanns en vandringsled på denna sträcka (även om den var tidvis mycket dåligt utmärkt)med renvaktarstugor som var hyfsade. Stannade i en av dessa stugor ett extra dygn för att ge oss upp på en av topparna. Det var ganska mycket snö när vi var där och en del vadning blev det.
Jag tror att leden via Slipsiken- Saxnäs är ca 5 mil.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.