bomber isotope

Hej.
Jag har noterat att addnature har bomber isotope till salu för en billig penning (jämfört med andra paddeljackor). Men de säger på sidan och även på bombergears hemsida att den är "semidry". Vet någon hur det ligger till med den saken? Är lite sugen med tanke på priset, skönt att ha nu när det blir kallt att veta att man kan få det tätt...
 
Semi, inte lika torr

En semidry är inte lika tät som en dry.
Torrjackor brukar ha hals och handledsmuddar i latex och semitorra brukar ha neoprene eller motsvarande.
Neoprene är bekvämare och ger inte samma strypkänslor men håller inte lika tätt.

Enligt vad jag kan utläsa av Bombers hemsida så har den jacka du tänker på neoprenemuddar.

Jag skulle föredra en semidry för vanlig havspaddling om man inte är inriktad på att rolla och leka mycket.
Använder själv min Bomber dry till fors samt roll/lek i havskajak men kör bara vanlig skaljacka på tur. Torrjacka på tur tycker jag suger fett, funkar absolut inte alls för mig. Bökigt (går inte) att ventilera och svår att ta av och på i kajaken medans en vanlig skaljacka kan regleras och tas av/på hur lätt som helst. Dessutom är en jacka med latexmuddar kinkig att ta på igen när den är använd och fuktig.

För att en torrjacka ska fungera som tänkt så bör man ha ett helneoprenkapell, dvs även struten i tight neopren.


/JL
 
Klockrent, det var lite det jag undrade, men det känns som om man vill ha det tätt när vattnet börjar bli kallt eller? Hittils har jag kört skaljacka och den klarar de flesta stänk på ett bra sätt men frågan är hur det blir om man skulle hamna i vattnet... Den goa känslan av att ligga i kallt vatten med sjysst jacka kanske överväger den mindre goa känslan av att ha en kvalmig jacka ovan ytan?
/samme
 
En torjacka är torr när man sitter i båten med ett tight helneoprenkapell.
Skulle man hamna i vattnet så blir man ju blöt nedifrån.
Kanhända man håller sig någorlunda i praktiken eftersom man tightar till den i midjan men i princip inte.
Däremot finns det torrbyxor som ska passa ihop med torrjackor, Bomber har en sådan, men hur bra det blir vet jag inte.
Min torrjacka har dubbel midja och jag tror det är dubbel midja på byxan också, man rullar väl ihop det men någon torrdräkt blir det inte.
Dubbel midja på jacka, dubbel på byxan och sen har jag dubbel på kapellet... Jädrans massa material runt julmaten!

Jag har aldrig simmat med min så jag vet inte hur blött det blir men det är såklart inte som en hel torrdräkt och det är att betrakta som ett komfortplagg sålänge man sitter kvar i båten.

Typ så.


JL
 
En annan aspekt på forsjacka för turbruk är ju bristen på huva.
Är det så kallt eller bistert att man känner behov av en torrjacka så vill man nog ha en huva också.
Med en forsjacka måste man lösa det separat.
Funkar såklart med en balaklava eller, för roll och lek, en neoprenhuva men lika najs som på en skaljacka blir det inte.
Sen är ju en vanlig skaljacka trevligare när man lämnar djungeln och går på stan som en vanlig man:)

Däremot är jag sugen på att prova sånna där handledsstrumpor i neopren, skulle kunna funka bra på tur ihop med skaljacka när det går mycket sjö. Brukar fylla ärmen ibland då.


/JL
 
Apropå hur tätt i midjan det blir så kör jag med Chillcheatertights ihop med en torrjacka.

Tanken är väl framförallt att klara en simtur i kallt vatten. Har trillat i en gång och då höll det tätt i midjan. Jackan har "dubbel" midja och jag drar bara på brallorna över de inre jackdelen. När jag skriver tätt så är det en sanning med modifikation. Det sipprade in vatten men, jag frös inte särskilt och kunde paddla vidare utan att byta om. När jag kom hem var ca 50% av långkalsingarna torra.

Samtidigt har jag konstatera att midjan kan glipa isär om man knallar omkring och rör sig i dressen. Byxorna är förböjda och funkar bäst när man är på plats i kajaken. (Jag har skrivit rescension på kläderna här på utsidan.)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
FarbrorBlå Radiator, torrdräkt från Bomber Gear Paddling allmänt 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.