Boendesituation Kungsleden

Trevligt med så många svar och tankar!

Ni verkar helt klart eniga om att myggen kan bli en riktig jäkla pina - och det är just det vi också är rädda för. Det -är- ju oerhört påfrestande med mycket mygg i längden. Vissa drabbas inte lika hård av dem och vissa bryr sig inte så mycket om dem - vi tillhör inte någon av de kategorierna. =)

Det är ju absolut inte så att turen står och faller på vikten i den här frågan. Det skulle bli en viktbesparing på runt 700g per person, så det inte är inte så märkvärdigt. Men vi kommer försöka banta på alla ställen vi kan - och inte så mycket för att det ska se bra ut på vågen utan mer för att vi vill klara oss på så lite och på så okomplicerade saker som möjligt. Men som sagt - det har -absolut- sina gränser.

Det som har känts som (i-lands)nackdelar för mig med att ha ett "vanligt" tält:
* Instängd - majoriteten av alla dagar jag varit ute har det varit helt ok till riktigt bra väder.
* Vid fint väder blir det snabbt (för) varmt, för mig, i ett tält
* Känns stökigare att smälla upp för en lunchrast
* Väger mer och tar mer plats (något av ett icke-problem)

Sen finns det ju en otrolig massa fördelar med såklart.. men de känner vi ju till :)

Vindaloo
Med ett innertält av myggnät borde det väl bli rätt optimalt?

Njaeeee. Absolut att det totalt sett blir en viktminskning jämfört med det andra tältet, men det tar ändå bort mycket av det jag ser som friheten med en tarp / trailstar. Kan man nästan köra på ett vanligt tält ändå. Framförallt eftersom vi skulle behöva ett innertält som täcker upp för två personer. Sen, om man inte är lika händig som Jörgen, så kostar innertälten en hygglig summa. Men alternativet har absolut övervägts, och det är väl inte helt borta från tankarna. Så tack för förslaget!

Ja ojojoj. Inte lätt detta...
 

avslutad210712

Gäst
Efter att ha läst genom tråden känns det som att du/Ni redan har bestämt Er för att köra utan tält så varför inte göra det och återkoppla. Argumenten mot är redan uppräknade så jag har inget att bidra med.
 
Hej avslutad210712!
Nej vi har verkligen inte bestämt oss, däremot vet vi vad vi verkligen vill! Men bara för att man vill någonting så ska man ju inte handla mot all logik. Och med den information som kommer in här så låter ju det som vi verkligen vill onekligen som en mindre klok idé!


Sitter just nu och funderar på hur mycket bättre myggproblematiken skulle bli om vi valde att starta i mitten av augusti istället... Men det verkar ju vara från år till år det där, men vi borde ju få ett litet bättre utgångsläge tänker jag. Kommentarer på det?
 
Sitter just nu och funderar på hur mycket bättre myggproblematiken skulle bli om vi valde att starta i mitten av augusti istället... Men det verkar ju vara från år till år det där, men vi borde ju få ett litet bättre utgångsläge tänker jag. Kommentarer på det?

Ju senare ni startar desto mindre problem får ni med mygg i fjällvärlden, och efter första nattfrosten lägger sig stora lugnet;)

Några synpunkter på ditt förra inlägg:
"Det som har känts som (i-lands)nackdelar för mig med att ha ett "vanligt" tält:
* Instängd - majoriteten av alla dagar jag varit ute har det varit helt ok till riktigt bra väder.
-> Vädret är svårt att råda över och de dagar/veckor det regnar är ett tält en bekvämlighet jag inte vill vara utan.
* Vid fint väder blir det snabbt (för) varmt, för mig, i ett tält
-> Visst, men mest ett problem när det är fint väder, dagsljus och sol, och då brukar jag inte tillbringa någon tid i tältet. Kan ni dessutom välja plats med morgonskugga slipper ni bli väckta av solen för tidigt;)
* Känns stökigare att smälla upp för en lunchrast
-> jag brukar aldrig sätta upp tältet för lunchrast om det inte är uruselt väder.
* Väger mer och tar mer plats (något av ett icke-problem)
-> Helt rätt. men i mitt fall väger bekvämligheten och säkerheten mer så något kilo mer per person att bära på tycker vi är ett lätt beslut, men som sagt vi har olika preferenser.
 
ni ska vara ute i 20+ dagar. sannolikheten att det inte regnar denna tid är liten. horisontellt regn i två dagar är inte roligt, har man då bara en tarp så ser inte jag fördelen med detta. ett hyfsat lätt 2 ,mannatält på 2kg blir 1kg per man. jag skulle välja det alla gånger, och jag föredrar också att packa lätt.
 
Tips från erfarenheter med tarp.

1- du får problem med att sätta upp den i stenig terräng - så kan ej använda höjden för att bli av med myggen. Eller skaffa ankare (plastpåse funkar)

2- av egen erfarenhet i mygghelvetesterräng är att skiter man i att duscha så skiter myggen i en efter ca 1 vecka. Vet ej varför.

3- ni behöver ej innertält med golv, skaffa bara ett myggnät att hänga upp inne i tarpen - jag gör så vid behov. Finns i olika storlekar. Vill du nödvändigtvis ha golv så kolla packalätts hemsida (packalatt), de har i olika storlekar och billiga.

4- glöm ej vinden: ligger ni båda under tarp ni spänt upp i A-form så kommer tarpen antagligen slå i säcken under natten. Jag använder två tarpar (men med fler deltagare).

5- att sova under tarp är en helt annan känsla, oslagbart jämfört med tält. Slaget av cowboy-camping visserligen :).

6- Lyssna ej på nej-sägarna ;-), särskilt de som aldrig testat. Gör som Roxette.

Tjingeling
 
Som sagt så skiljer det sig från år till år men med förra sommarens helt galna anstormning av blodsugare i minnet så skulle jag nog aldrig ge mig ut utan riktigt myggskydd :) Det var väldigt nära till psykbryt ett par gånger, inte minst när det blev riktigt varmt ute.

Angående tarpen från Hyperlite mountain gear som nämndes så är min begränsade erfarenhet (ett tiotal nätter) att fyrkantiga tarpar i cuben fiber är väldigt svåra att få spända ordentligt. Något som kan vara värt att tänka på inte minst när man förväntar sig lite vind (materialet väsnas)!

Men det är svårt att släppa suget efter den där frihetskänslan ;)
 
Öppna..?

Vi kör en stor pyramid med innertält av nät när vi är ute och inte behöver de tunga lösningarna. Osäker på skillnaden men går inte Wikiup att helt enkelt öppna när vädret är funkis..? Vi har gjort så på vår UltaMid och somnar då med stjärnorna (fötterna får finna sig i att inte ha utsikt ;) ).

Annars är ju tipset att elda en liten brasa och lägga på en björkticka för rökens skull.

...förra året var nog extremt eftersom försommaren på de flesta håll i fjällen kom i slutet av juli, början av augusti. En mer normal säsong är ju myggexplosionen över i mitten av juli oftast. Sen finns det ju mygg, och det kan naturligtvis också variera kraftigt med regn/värme, men samma mängder som förra augusti är knappast vanligt...

//J
 
Tips från erfarenheter med tarp.


2- av egen erfarenhet i mygghelvetesterräng är att skiter man i att duscha så skiter myggen i en efter ca 1 vecka. Vet ej varför.


Tjingeling

Har upplevt precis tvärtom, efter tvagning i en jokk efter en veckas tur kunde jag stå naken utan att myggen var intresserade däremot var de gamla skitiga kläderna svarta av mygg
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.