Boende i Chamonix..

Hej

Planerar att åka ner till chamonix under senare delen av Juli för att klättra.
Skulle behöva tips på hur man enklast löser boendet.
1) hotell, vandrarhem?
2) tältning? antagligen på speciella platser, vågar man lämna tält övrig utrustning under turerna man gör?

Tacksam för tips

Mvh Måns Jungner
 
Många bor i tält!

Uljas; sa:
Hej

Planerar att åka ner till chamonix under senare delen av Juli för att klättra.
Skulle behöva tips på hur man enklast löser boendet.
1) hotell, vandrarhem?
2) tältning? antagligen på speciella platser, vågar man lämna tält övrig utrustning under turerna man gör?

Tacksam för tips

Mvh Måns Jungner

Hej Måns!

Jag har varit där ett antal gånger, dock inte för att klättra. Och de allra flesta väljer att tälta på de campingplatser som finns i direkt anslutning till centrum.

Vad man kan se är att de tar med sig den utrustning som behövs för sin vandring/klättring och lämnar resten i tältet på campingplatsen, alt. inlåst i bilen.

Hur det är med vandrarhem/rum/hotell har jag dock ingen erfarenhet av när det gäller Chamonix.

En av de större campingplatserna, som jag alltid har bott på, ligger nästgårds med linbanan som tar dig upp till den övre platån mot Mont Blanc. På campingplatsen finns allt som behövs, inkl. en mindre enklare restaurang. Vill man ha större utbud av mat eller dyl. är det inte mer än 5-10 min promenad ner till byn. Dvs. campingplatsen ligger väldigt centralt och de flesta som bor där är frilufsmänniskor, företrädesvis klättrare men även en och annan mullvad som mig själv.

Mvh!
// Niklas
P.S Området är helt fantastiskt och man tröttnar aldrig på den helt fantastiska utsikt som möter en på lite höjd.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.