Böjd + rak yxa

Någon som har klättrat med en rak (alpin)yxa och en böjd? Känns det konstigt med olika vinkel för handlederna eller tänker man inte på det. Hade tänkt att pröva lite isklättring och eftersom jag redan har en alpin yxa, en jorasses med "bananblad", så tänkte jag snåla lite först och bara köpa en teknisk isyxa men då en med böjt skaft.

Eller är det enda rätta som nybörjare att köpa en rak teknisk yxa. Blir man måhända utskrattad om man dyker upp med en böjd-vertikalisyxa på ett par alpina stegjärn och fumlar sig uppför nått sva?
 
Inga problem

Jag tror inte att det ska vara något problem. Det var inte så länge sedan som alla klättrade med raka yxor. Visst det är enklare med de böjda, annars skulle de ju inte vara det. Så om du tänker klättra is så tycker jag att det är det du ska ha men om du bara ska prova på så kör med din Jorasse och kolla om du inte kan låna en andra yxa av någon. Gillar du det sen så köp ett par klätteryxor typ CM Quark eller Grivel Machine/Wing yxor. Alpina järn går också bra. Om isen är riktigt hård är klätterjärn att föredra men återigen, om du ska prova på så går alpina järn bra.
Kör på!
 
Tyget; sa:
Någon som har klättrat med en rak (alpin)yxa och en böjd?

Ja, eller... Nästan. Jag hade förut en rak BD Black prophet och en Black Prophet med "liten böj" i "slutet" av skaftet. Du vet, sådär som isyxor såg ut för något år sedan?

Det funkade alldeles utmärkt. Sedan bytte jag till en rak yxa (X 15, eftersom jag är olika stark i olika händer har jag lite olika vikt, men samma skaftlängd).

Eller är det enda rätta som nybörjare att köpa en rak teknisk yxa. Blir man måhända utskrattad om man dyker upp med en böjd-vertikalisyxa på ett par alpina stegjärn och fumlar sig uppför nått sva?

Jag säger "en rak yxa duger gott" bara bladet är ok för dig. De flesta klättrade ju med raka yxor för bara några år sedan. Alpina stegjärn funkar säkert utan problem, bara isen inte är för hård, då "mer tekniska" järn givetvis gör sig bättre...

Lycka till med grejerna!

/Kotten
[/QUOTE]
 
Hej,
Jag har prövat olika yxor vid både is och mixat och kommit fram till att ingen annan är så bra som min gamla alpinyxa Mountain Technology med rakt skaft. Nu har jag i och för sig inte gjort svårare än grad IV-V. Det raka skaftet kommer framförallt till sin rätt när det blir mixat och man ska köra ner skaftet i sprickor. Det är i alla fall vad jag tycker. Lycka till med klättringen.
 
Skaftet kvittar

handlar mest om vad som du tycker känns bra. Plus att rak skaf oftare ger blå knogar.
Det som kan ställa till det är däremot bladet. Tekniska isyxor har ju ett "s" format blad som gör att det är enkelt få lös yxan uppåt. Alpinyxor med bananblad låser däremot fast sig själva vilket gör att du måste flytta handen upp under yxhuvudet och inte allt för sällan slå lös bladet från isen. Varierar givetvis mellan märken, men generellt sätt är det så. (vad man kallar bladen varierar lite och därför kan jag mycket väl ha missförstått dig, kollar du på vilken onlinebutik som heslt så ser du ju dock skillnaden mellan alpina blad och tekniska blad)

Min rekommendation är därför att låna yxor istället av någon kompis. Om du ändå "bara" ska prova på isklättring så är ju chansen stor att det sker med topprep vilket innebär att ni ändå bara använder 1 par yxor åt gången.

för mer info kolla här.. http://w1.233.telia.com/~u23305085/ovrigt/instruktion.htm

/Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hultis Glömd yxa i Oppdal Isklättring 1
Stromgren Reparera yxa Isklättring 13
1200lle Hyra stegjärn och yxa i Sthlm Isklättring 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.