BoB Yak trailer till alluminium cykel ?

Har köpt en mountain bike i alluminium. Nu undrar jag om det är lämpligt att använda min BoB Yak trailer till denna? Trailern är i chromoly stål och fästs på bakhjulets axel. Klarar alluminiumramen påfrestningen vid 30-40 kilos belastning på trailern? Är det nån som har erfarenhet av detta? Tacksam för svar.
 
30-40 kg???????????????

Jag kör med en BOB till min Kona i aluminium men 30-40 kg?????
Körde från Mora till Perstorp i Skåne, totalt 1250 km i somras och då hade jag totalt med Boben 18 kg bak cykeln.

Kan garantera att det är tungt nog och jag cyklar mycket, ca 6500 km om året, för en otränad blir det mycket tungt.

Min tjej hade low riders från Ortleib bak och fram med samma totala vikt och det rullar lättare.

Du bör inte lasta mer än det som går i Ortleibs stora väska, den passar perfekt i en Bob. Lastar du tex ett tält ovanpå lasset blir det instabilt.

Stefan
 
Aluminiumram o BOB

gunnar.ohman; sa:
Har köpt en mountain bike i alluminium. Nu undrar jag om det är lämpligt att använda min BoB Yak trailer till denna? ... Är det nån som har erfarenhet av detta?

Ja: Det bör inte vara några problem. Vi hojade runt Colorado i somras med aluminiumramar och tungt lastade BOBar. Den ena hojen var en Klein från Chehalis-linjen med bakvända dropouts (som kan vara känsliga) för bakhjulet. Vi hade inga problem alls till följd av BOBarna. Däremot strulade Kleinens integrerade styrlager illa.

Du finner en reserapport här http://www.lowdin.nu/MTB/Colorado/Singletrack.htm

Per
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.