Bluechart eller Bluechart G2 till Garmin Vista HCx?

Jag har en GPS av typen Garmin Vista HCx som jag vill skaffa sjökort till och undrar om Bluechart G2 / G2 Vision går att använda i min GPS eller om det endast fungerar med "gamla" Bluechart?

En del (t.ex. Hjertmans) säger att det går att använda alla sjökort som levereras på Micro SD-kort i GPS:er som har Micro SD-plats. Och de har ju Vista HCx. Men andra säger att man måste ha minst Colorado eller Oregon eller en båt GPS-plotter för att G2 skall fungera.

Garmin support gav följande svar (som i princip innebär att G2 inte fungerar):
Hej,
Under denna länk hittar du kompatibla kartor:
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=8703#onTheWater
BlueChart G2 finns även på SDkort.

Med vänlig hälsning / Best Regards
NN
Garmin Sverige - support
www.garmin.se


Är det någon som har testat Bluechart G2 på Vista HCx och vet att det fungerar?

Jag undrar också hur mycket skillnad det är mellan Bluechart och Bluechart G2 på en Vista HCx?

Är det högre upplösning på G2, typ att landkonturer återges mer detaljerat? Finns det några andra fördelar? Annars funderar jag starkt på att skaffa Bluechart på CD så att jag kan använda sjökorten i MapSource också.

Jag har fått Bluechart demonstrerat i Vista HCx och jag tyckte det var bättre än jag hade trott det skulle vara. Det är förstås en väldigt liten skärm på Vista men den är ljusstark och kan ses även i direkt solljus. Det är lätt att hitta var man är någonstans även om man naturligtvis saknar överblicken som man får med en större sjökortsplotter.

Örjan
 
Bara Bluechart

Det står uttryckligen Bluechart på Garmins sidor. Det räcker definitivt inte att man kan sätta in ett microSD kort i GPSn. Innehållet på microSD-kortet måste också vara begripligt för den GPS som man sätter det i. Alltså: Bluechart 2 kan inte fungera i detta fall. I varje fall inte så som Bluechart 2 är tänkt.
 
Tack för svaret.

Jag har nu också frågat och fått ett klargörande från Garmin:

Hej NN,
Bluechart g2 är inte kompatibelt med eTrex modellen.
Man kan i principen använda det men det hade varit bortkastade pengar eftersom ni faktiskt bara får Bluechart classic funktionerna.
Med vänlig hälsning / Best Regards
NN
Garmin Sverige - support
www.garmin.se


Jag har nu beställt vanliga Bluechart istället för G2. Såg att Garmin 60Csx fått en mjukvaruuppdatering så att den kan använda G2. Kanske att det kommer en uppdatering till eTrex Vista HCx så småningom också. Men med tanke på de problem som Garmin har haft med G2 i år är det kanske lika bra att köra med vanliga Bluechart istället.

Örjan
 
G2 till 60CSx ?? Verkar inte speciellt troligt. Var har du sett den uppgiften?
Men man lär däremot kunna använda SDHC kort efter uppgraderingen.
 
Längst ner på följande sida finns texten "BlueChart g2 compatible":
https://buy.garmin.com/shop/shop.do?cID=145&pID=310

PÅ följande sida:
http://www.gpsnow.com/Garmin_GPSMAP_60CSx_Maps.htm :
Full US Coverage Bluechart g2 microSD/SD card (HXUS039R) (010-C1018-20) $160.70 - $139.99
0 $139.99 $160.70 [Add to Wish list]
BlueChart coverage of the entire U.S. on a single card. Ready to use, no unlocking required. Includes navaids, port plans, depth contours, spot soundings, tides, currents, marine POIs, IALA symbols, perspective chart view and new “Fishing Charts” and “Safety Depth” settings. Compatible units: Colorado series, Oregon series, nüvi® 500 series*, GPSMAP® 4X0/5X0/5X5, GPSMAP 6X0, GPSMAP 4000/5000 series, GPSMAP 60Cx/60CSx*, and GPSMAP 76Cx/76CSx*
*will require a software update, available for free download on the Garmin website. Even after the update all BlueChart g2 features may not be available, but at a minimum these units will support basic charting and tides in the same manner they used to function with traditional BlueChart.


Här:
http://www.seasea.se/UserFiles/Bygg...bell vilken plotter passar sjökortet till.pdf
 
Inte hela G2.

OK jag ger mig men lägg märke till följande: "all BlueChart g2 features may not be available". Jag håller mig till Bluechart (utan G2) tills vidare.
 
Vanliga Bluechart är säkert ungefär lika bra som G2 på 60Csx. När jag skulle köpa Bluechart till min Vista HCx hade det dock varit en fördel om jag kunnat köpa G2 istället om det hade funkat för då skulle jag kunna använda kortet om jag köper en mer avancerad GPS-plotter till båten senare.

Har du en 60Csx med Bluechart xyz123?
Vet du i så fall om 0-3 m djup markeras med mörkblått och 3-6 m djup markeras med ljusblått på 60Csx?

Det jag har sett på Vista HCx är att både 0-3 m och 3-6 m markeras med samma blåa färg och endast ett tunt streck skiljer områdena åt när man har instället dagläge och "marina färger". Det är rätt dåligt faktiskt. I nattläge visas områdena med olika färg och också om man stänger av "marina färger" så informationen finns helt klart där.

Får se om det ser likadant ut när jag får hem senaste versionen av Bluechart till min egen GPS men jag misstänker att felet ligger i mjukvaran i GPS:en snarare än i kartan.

Örjan
 
olika färg

Det finns inställning för dag eller natt. I båda fallen kan man sen välja mellan flera olika färginställningar. Jag ha "Diamant" och "Safir". I båda fallen är det olika blå färg mellan 0-3 resp 3-6. *Men* färgskillnaden är obetydlig. Om man bara ser det ena så kan det vara svårt att avgöra om det är 0-3 eller 3-6. (Hur det är med övriga inställningar vet jag inte. )
 
Tack för svaret xyz123.
Jag har nu fått hem Bluechart-CD:n jag beställde och det är tyvärr samma problem med samma blåa färg på 0-3 m och 3-6 m på min Vista HCx som jag sett tidigare.

Jag provade att ta en skärmdump med Garmins verktyg xImage och då visas färgerna rätt, dvs i olika nyanser av blått. Se nedan för foto av min Vista HCx jämfört med screenshot från xImage från samma område.

Jag har rapporterat detta fel till Garmins kartavdelning. Hoppas att det gör något åt det.

Örjan
 

Bilagor

  • photo2.JPG
    photo2.JPG
    29.8 KB · Visningar: 1,694
  • xImage_screenshoot.PNG
    xImage_screenshoot.PNG
    5 KB · Visningar: 1,682
Det går väl att göra en typ-fil till BlueChart?
Jag provade faktiskt att göra det igår kväll och det är möjligt att göra typ-filer till BlueChart. Jag lyckades byta färg på 3-6m intervallet. Men en massa annat i kartan gick sönder i samband med detta. Det verkar krävas att man definierar upp ritordningen för alla typer av objekt i kartan och den informationen har inte jag. Jag vill inte riskera att göra fel så att t.ex. grund eller bränningar inte syns på kartan så jag kommer inte att försöka göra något mer på detta.

Örjan
 
Garmin fixade felet med att det var samma färg för 0-3 m och 3-6 m i mjukvaruuppdateringen 3.10 till Vista HCx som kom i slutet av augusti. Det tycker jag var snabbt jobbat!

Se nedan för bilder (foton) av hur det ser ut med nya mjukvaran. Har även tagit med två bilder hur det ser ut vid Marstrand med Bluechart i Vista HCx. Till skillnad från Nüvi 500 så visas prickarna på rätt ställe. Dock är det lite synd att symboler för prickar och bränningar inte transparenta vilket gör att de kan dölja varandra i vissa zoom-nivåer. Se sista bilden nedan.
Men på det stora hela fungerar sjökort bra i Vista HCx och även om skärmen inte är så högupplöst så blir det skarpt ändå eftersom symboler och text är exakt anpassade till skärmupplösningen.

Örjan
 

Bilagor

  • bluechart_vistahcx_sw3.10.jpg
    bluechart_vistahcx_sw3.10.jpg
    62 KB · Visningar: 1,398
  • marstrand_vistahcx_2.jpg
    marstrand_vistahcx_2.jpg
    50.6 KB · Visningar: 1,378
  • marstrand_vistahcx_3.jpg
    marstrand_vistahcx_3.jpg
    53.9 KB · Visningar: 1,369
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Brune Problem med BlueChart i 64 bitars Windows Navigering 2
jamo Garmin Dakota 20 & Garmin BlueChart g2 Sjökort? Navigering 5
Brune Program för BlueChart på minneskort? Navigering 6
manlan Bluechart Sthlm-Mälaren saknar en halv sjö? Navigering 14
Store Återkallning av BlueChart g2 och BlueChart g2 Vision v2009 Navigering 0
SeaRay215 Ozi, Mapsource & BlueChart Navigering 7
Tony-Avesta Råd ang. Garmin BlueChart Navigering 12
svab Colorado 300 + Bluechart Atlantic v9.5 Navigering 6
kanotisten Saknad Bluechart-CD Vad göra? Navigering 1
dgronjord Gamin BlueChart Atlantic samt City Navigator Europe Navigering 21
jojo_sthlm BlueChart på SD-kort till GPS utan kortplats Navigering 5
kanotisten Bluechart Navigering 6
jonasolof Bluechart Atlantic v8.5 Navigering 7
Seagull offshore Friluftskartan pro och bluechart Navigering 2
laser2 BlueChart v8 och Garmin 60CSx Navigering 5
Netta Djupangivelser i bluechart Navigering 3
KenthsAngels Bluechart på Svenska? "G2"? Navigering 1
sysop Lägga till information på Bluechart (60cs) Navigering 2
chuck Vad är detta i bluechart? Navigering 9
chuck Bluechart Atlantic 7.5 Navigering 8
chuck Bluenav vs. bluechart Navigering 3
kanotisten Bluechart 7.0 Navigering 2
wongfu Samköp av Garmin Bluechart för område EU042-6 Navigering 0
tobbeX Vart kan man finna Bluechart Atlantic V7.0? Navigering 14
b-col Modifiera BlueChart? Navigering 8
kvchs9 Nya Garmin bluechart kort! Navigering 7
kvchs9 Nytt Bluechart Navigering 23
Jonas.O Bluechart versus Friluftskartan? Navigering 17
eriol067 Mindre hus på Bluechart Navigering 1
Niklas H Bluechart och annan karta i Vista Navigering 9
surfman BlueChart i 60C? Navigering 7
agulf bluechart? Navigering 0
JMERLIN Garmin bluechart Navigering 4
BÅTAR Garmin-Bluechart Navigering 7
BJK Bluechart och Vista Navigering 1
Pälle prova Bluechart Navigering 11
Curthan Unlock Bluechart Navigering 4
salgo60 Bluechart någon som testat sett ... Navigering 1
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
aksello Svenska landskap, GIS-fil eller onlinekarta Navigering 5
Nordiska Motorcyklister Garmin Fenix 5 Plus - Köp eller titta åt ett annat håll..? Navigering 8
nicko_ OruxMaps eller Locus Maps Navigering 26
madmagnus Ser inte fritidskartan varken i Basecamp eller GPS'en Navigering 9
vandrafjäll Etrex 30 eller Gpsmap 64 s Navigering 7
Ratatoskr Silva 15 TDCL eller någon motsvarande Navigering 11
vandrafjäll Etrexe 30 eller Garmin GPSMAP 62s Navigering 7
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
edler Kartapp till android för att visa .kml-filer eller georefererade bilder? Navigering 1
Lasse Be Mjukvaru, handhavande eller vad...... Navigering 0
dandan etreX eller Dakota? Navigering 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.