Blöta fötter - farligt eller skönt?

* Inov-8 Roclite 315, verkar bra men hur är storleken, har normalt 42 i mina dojjor.

* Salomon XA Pro 3D Ultra, verkar (ologiskt nog) som en lättare och smidigare sko en den ovan. Dessutom lättare att hitta i lokala butiker men tål den o vandras med?

* Salomon Techamphibian II, klassikern som börjar kännas gammal, håller den än eller är Inov-8 att föredra?

Jag vandrar med Inov-8 Terroc 330 som har en luftigare passform än 315. Det är nog mina favoritskor som jag använder så ofta jag kan även till vardags. Mina 330 passar mig bättre än de Salomonskor jag har i samma storlek.

Tech amphibian är nog lite av en hata/älska-sko. Men de går ju att använda som sandalalternativ om man inte gillar dem för vandring.

XA Pro känns som en ganska säkert kort om man vill hitta i lokal butik. Jag skulle själv inte ha nåt emot att vandra i såna om det inte vore för att svenska butiker är så dåliga på storlekar över 46. Å andra sidan är det både roligare och billigare att beställa Inov-8 från England än köpa Salomon på Stadium.
 
* Inov-8 Roclite 315, verkar bra men hur är storleken, har normalt 42 i mina dojjor.
Jag har vanligtvis också 42 men gick upp till 42.5 när jag köpte mina Roclite 315. Då får jag också plats med mina gröna Superfeet-sulor.

Vill inte råka ut för blånagel efter några dagars vandring din mina fötter gärna sväller litegrann.
Skorna lämnar bra med plats uppåt vid tårna.

http://cyberjunkies.wordpress.com/2010/06/09/forsta-utvardering-av-inov-8-roclite-315/


/Fredrik
http://cyberjunkies.wordpress.com/
 
inov - 8

ni som har koll... jag har ännu inte hittat någon svensk/STHLM IRL butik med Inov-8 skor av högre modell... har ni?
Vill prova innan jag köper... Men har varit sugen på ett par i över ett år nu. Får annars gå runt och va sugen tills man åker utomlands, där höga gummi och läderkängor inte är alenarådande norm.

solly för trådstölden/ fast det är ju relaterat i högsta grad.

BZ/
 
Mja, man ställer ju lite olika krav. Risken att vricka sig vid bergslöpning är förstås mångdubbelt större än vid vanlig fjällvandring, men man tar en kalkylerad risk eftersom man har fetbråttom (hallå, det är ju tävling!) vilket man inte har på fjället (helst inte iaf). Samma gäller komforten; man accepterar att frysa några timmar om det skulle behövas. Av samma skäl har man ett okomfortabelt tält (2-personkondomen Sup'air), äter mest kall mat (bars, gel) och sover i sin egen svett. Vill du ha med dessa "features" på din vanliga fjällvandring också?

Mina erfarenheter av lätta skor +/- vattentäta sockar och uteliv är rätt omfattande. Helvete vad jag frusit om fötterna sommar som vinter pga blöta fötter. Skulle inte kalla det bekvämt. Och mina skavsår blir inte bättre av att fötterna får russinhud (precis som de inte blir det av att packas in i våtvarma gummistövlar under en hel veckas vandring). Så länge jag springer är det sällan ett problem med väta och kyla (jo, nångång när jag sprungit myr i +3 grader...), men på längre turer när man inte kan/vill hålla 75% av maxpuls timme efter timme så blir mina fötter lite ledsna.

Jag har vandrat med multisportskor vår, sommar och höst i fjällen i ett flertal år nu. Mina erfarenheter är de motsatta: jag har i princip aldrig frusit om fötterna. De gånger temperaturen påkallat har jag använt en GTX-socka. Nu på senare tid har jag övergått till neoprenstrumpa, eftersom de är tåligare och håller foten lika varm. Skavsår har jag inte sett skymten av sedan jag övergick från kängor till multisportskor.

Men icke desto mindre så ska jag leta vidare efter ett par tillräckligt stabila stigskor och nån sorts bra våtsockor. Neoprene? Jag gillar idén (det ÄR nipprigt att bära med sig två par skor i fjällen), men har hittills inte fått den att fungera 100% för mig.

Det är en bra idé.
 
ni som har koll... jag har ännu inte hittat någon svensk/STHLM IRL butik med Inov-8 skor av högre modell... har ni?/

Nix. Vi har tjatat lite på den svenska importören om att den här typen av skor inte bara är till för terränglöpare av olika slag, utan även för vandrare. Sen är det upp till oss alla att tjata på butikerna så de tar hem rätt grejer. :)
 
Nix. Vi har tjatat lite på den svenska importören om att den här typen av skor inte bara är till för terränglöpare av olika slag, utan även för vandrare. Sen är det upp till oss alla att tjata på butikerna så de tar hem rätt grejer. :)

Det är intressant när en importör och butiker inte är intresserade av att sälja till presumtiva kunder. Att löp/multisport firmor inte vill "bredda" sin kundkrets kan man möjligtvis förstå... men någon outdoor-butik borde ju kunna vara intresserad. Och Importören borde verkligen vara intresserad... nåja, nu ska jag sluta stjäla tråd...

över till er som är vana att doppa tårna :)

BZ/
 
Och Importören borde verkligen vara intresserad.../

De är helt klart intresserade, och jag tror till och med att de halvhöga skor som Jörgen använde under senaste vandringen är utlånade av dem. Så det är bara för oss alla att fortsätta tjata. Lätta, halvlåga membrankängor är ju faktiskt toppen för turer där man inte är ute så länge och inte behöver klafsa djupare än till fotknölarna - dvs det mesta utom fjällvandring.
 
Långliga tider med blöta fötter brukar resultera i amputationer.
Fönstertittarsjuka är heller inte så kul.
När huden blir russinlik och våt går den lätt sönder, gäller detta fötterna så blir vidare vandring svår och smärtsam.
Har vissa längre erfarenheter av våta fötter trots ihärdiga försök att torka upp. Besvärligast var det i tropisk djungel. När alger, mossa och svamp börjar växa på huden blir rensning, rengöring och torkning än besvärligare. Dessutom killar det rejält när vissa arter etablerar sig i läderhuden.
Långa orienteringar har lärt mig att lösningen inte alltid är skor som låter en bli blöt, om än för begränsad tid, man kan hinna frysa riktigt rejält för det.
Numera när jag själv oftast kan välja väg fungerar lågskor till ca75% av gångfriluftslivet. Med helsyntetiska strumpor innerst är det relativt lätt att hålla sig varm och torr, men vägvalet är en viktig faktor. Själv ställer jag mig undrande till hur det är med förmågan till vägval ute bland de vandrare jag möter och passerar, skodon, byxor och ibland mer tyder på onödiga blötmarksbesök.
Vårvintern med snösmältning är en stöveltid. I besvärlig terräng är bondeförbundare både ett torrt skal och ett rejält fotskydd. Kängor med verkligt vristskydd i nöjer jag mig numera att bruka i den pistade backen.
Höstarnas blöta jaktdagar är även de stöveldagar, speciellt om man skall över några plöjda stycken.
När man haft fotinspektioner som stående inslag på längre förflyttningar, allt i förebyggande syfte, så känns det underligt att läsa om hur bra det är att gå med russinhud i dagar, jag vill se hur det fungerar för dem som påstår att det går bra. Mina erfarenheter pekar i annan riktning.
Men jag är aldrig för gammal för att lära mig något nytt.
När vi gick långt i den Syriska grus och stenöknen var vi tre som gick i olika låga dessertboots men vår NZ SAS man gick i sandaler som normaderna. Vi bytte strumpor och hällde ur sand vid rasterna, han luftade tårna. Efter 4 långa nätters vandring var hans fötter i bäst skick i gruppen. Det enda han klagade över var när kvicksilvret kom ner under -10° på mornarna var att det var väl svalt om fötterna. De som inte hade extraull med sig frös även de då. Kompensationen kom snabbt på förmiddagen.
Meshskor är obra i sandöknar men fungerar sisådär på fjäll och gräsmarker, i skogen är de kass.
Finns det några som håller över 300km? För det är ju en annan intressant parameter.
 
Långliga tider med blöta fötter brukar resultera i amputationer.

Ja, blöta fötter är inget vidare att ha långliga tider. Men varför skulle man behöva ha blöta fötter i långliga tider?

Jag upplever inte att mina fötter är särskilt mycket fuktigare i nätskor än i kängor. Självklart blir de dyngsura och kalla när man plurrar ner i något, men jag är själv förvånad över hur snabbt man har det gött om fötterna igen. Det rör sig om enstaka minuter.

Sen blir man såklart både snustorr och varm så fort man stannar längre stunder. Jag tror man ska skilja mellan civil fjällvandring i nätskor och att stå i skyttegrav i nätskor.

Jag upplever bättre fotkomfort av lågskor än av någon annan lösning jag har provat på fjällvandring (gummistövlar, M90-kängor, Lundhagskängor, "kontinentala" läderkängor) och det är trots allt det viktigaste.
 
Jag har vanligtvis också 42 men gick upp till 42.5 när jag köpte mina Roclite 315. Då får jag också plats med mina gröna Superfeet-sulor.

Vill inte råka ut för blånagel efter några dagars vandring din mina fötter gärna sväller litegrann.
Skorna lämnar bra med plats uppåt vid tårna.

Tack för tipset, 42.5 låter bra. Är nu rejält sugen på o beställa hem ett par o testa.

Jag vandrar med Inov-8 Terroc 330 som har en luftigare passform än 315. Det är nog mina favoritskor som jag använder så ofta jag kan även till vardags. Mina 330 passar mig bättre än de Salomonskor jag har i samma storlek.

Tech amphibian är nog lite av en hata/älska-sko. Men de går ju att använda som sandalalternativ om man inte gillar dem för vandring.

XA Pro känns som en ganska säkert kort om man vill hitta i lokal butik. Jag skulle själv inte ha nåt emot att vandra i såna om det inte vore för att svenska butiker är så dåliga på storlekar över 46. Å andra sidan är det både roligare och billigare att beställa Inov-8 från England än köpa Salomon på Stadium.

Tack till Martin för synpunkterna, jag har rätt smala fötter så jag tror (enbart utifrån de bilder jag sett) att 315 skulle passa mig bättre.

Har tänkt tänkt lite mer på Techamphibian och kommit fram till att de nog är i klenaste laget, vill nog hellre satsa på en något rejälare sko.

Håller helt med dig i ditt resonemang om import av udda (kanske inte här) sko gentemot Stadiumsko, Skon verkar dessutom snarlik Inov-8 315, något tyngre men inte nödvändigtvis stabilare för den sakens skull.

Ska knata över till lokala sportbutiken o testa ett par XA Pro, men känns de inte 100% så blir det nog ett par 315 istället.

Någon som har tips på en lämplig stryktålig våtsocka som jag kan kombinera med skorna?
 
När huden blir russinlik och våt går den lätt sönder, gäller detta fötterna så blir vidare vandring svår och smärtsam.
Jag upplever inte att mina fötter blivit russinlika, trots vandring runt 5 grader och frekvent vadande. Som Martin påpekar går fötterna från att vara våta till fuktiga väldigt snabbt. Om det nu skulle vara så illa varför får jag aldrig skavsår längre som jag lätt fick förr i kängor och gummistövlar trots militärisk fot- och strumpdisciplin? Den terräng jag vandrar i nu upplever jag också som svårare jämfört med de leder jag mest gick på förr.
När vi gick långt i den Syriska grus och stenöknen var vi tre som gick i olika låga dessertboots men vår NZ SAS man gick i sandaler som normaderna. Vi bytte strumpor och hällde ur sand vid rasterna, han luftade tårna. Efter 4 långa nätters vandring var hans fötter i bäst skick i gruppen. Det enda han klagade över var när kvicksilvret kom ner under -10° på mornarna var att det var väl svalt om fötterna. De som inte hade extraull med sig frös även de då. Kompensationen kom snabbt på förmiddagen.
Intressant betraktelse. Jag tror inte det var någon tillfällighet att de romerska legionärerna gick i sandaler trots 25kg packning. Om man inte är orolig att skada fötterna så upplever jag också sandaler som den bästa lösningen för fötterna i någorlunda varmt väder. Jag har dock inte gått mer än någon mil eller två om dagen i sandaler.
Meshskor är obra i sandöknar men fungerar sisådär på fjäll och gräsmarker, i skogen är de kass.
Detta är absolut inte min erfarenhet vad gäller sk Trailrunners (Har inte haft någon mesh i mina skor.). Förstår inte vad som är så kasst? Vari består problemet? Jag har dem i skogen jämt, liksom många orienterare.
 
* Inov-8 Roclite 315, verkar bra men hur är storleken, har normalt 42 i mina dojjor.

Jag tycker att de är lite små i storleken. Kanske en 1/2 storlek eller så. Jag skulle nog hellre ha valt de Terrocs 330 som Martin hade, men jag vågade inte köpa utan att prova först (De fanns inte i affären.).
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.