Blir vansinnig snart! (Cykelköp...)

Jag vet att man inte borde lacka ur bara för att man ska köpa cykel, men ibland så... Jag håller på att, om jag inte redan hunnit, bli helt komplett vansinnig av en så enkel sak som att köpa en cykel.

Jag bor i Uppsala, och handlarna här har ett minst sagt magert utbud cyklar - så provcykling går bort annat än av de mest vanliga och lättsålda cyklarna. Jag vet vad jag ska ha cykeln till - mycket jobbpendling och därutöver stigar ett antal gånger i veckan och skog "nå'n gång ibland". Så, betyder det hybrid eller MTB? Behöver jag XT eller räcker Deore eller Alivio? Jag har suttit med det här i tre(!) veckor nu, och jag är lika konfys nu som i början. Upp mot 7-8,000 har jag budget till (dessutom tillåter min hemförsäkring max 8,000 så det passar ju rätt bra... Sedär, NÅNTING jag KAN bestämma mig för! phew!)

Just nu tror jag mest på
Nishiki XC5 - "billig", halvtaskiga komponenter, men snygg ;)
Nishiki XC7 - dyr, bättre men inte bra komponenter
Kona Fire Mountain Deluxe - billig, hyfsade komponenter, men manuell skivbroms, och dyngful
Giant Terrago 3 - hyfsad i pris, bra komponenter förutom gaffeln, riktigt toktrist design
Giant Terrago 2 - lite dyr, men bäst komponenter av allihop, även denna är ju trist som bara den att titta på

Nishikin är dessutom back-order tills slutet av maj. Fire Mountain verkar också svår att få tag på. MEN, blir det en MTB måste jag nog köpa nya däck som är liiite mer åt hybridhållet; så det blir ju en liten extra kostnad det med.

Se'n finns det ju fler Kona (Cinder Cone, t ex) och Cube (Attention Disc och Acid) i prisklassen också, och åtminstone Cube Attention DIsc har ju bra komponenter... och se'n så har ju Scott en P45 i ... och Merida och Ghost och .. och ... *TILT*

Det var om inte bättre, så åtminstone SKÖNARE att köpa saker innan Internet. Och dessutom skulle det vara _underbart_ om man kunde slippa åka runt halva Stockholm för att provcykla... Det tar emot att pendla runt och se'n ändå vara tvungen att _skicka_ cykeln (varför, SJ? I alla andra länder kan man ju ta MED SIG sin cykel för typ 20-100kr!) eller cykla nästan 10 mil hem.

Jag... blir... tokig :)
 
Jag var i samma köp-träsk nyligen tills jag helt enkelt bestämde mig för att inte köpa ny cykel. Detta bland annat pga ekonomin inte tillät det och för att jag faktistk redan hade en cykel som var bra (Scott sub 30), handen på hjärtat. MEN iaf, här ska vi snacka om dig hehe. Så jag säger så här.

Satsa på en Hybrid. Du slipper sjafser med att investera i nya däck och hjul samt att du får en grym pendlingscykel och landsvägscykel. Alla MTB har ju inte heller en stötdämpare som går att låsa helt så en del av kraften att driva fram kommer försvinna i dämparna.

Nu har jag inte kollat i detalj dina cyklar men det är iaf något att tänka på. Jag var själv ute efter en Nishiki Hybrid vägde mellan Comp och SL. Efter många om och men, blev det Comp. 1800 billigare än SL modellen men ändå grymt fin cykel.

Hybrid i stan känns givet plus att de är grym snygga. Jag är mer åt racing än MTB. Juste, ska väl också motivera varför jag inte föreslår andra hybrider. För att, efter att ha terrat personalen på Sportson i flera timmar i flera omgångar, med en miljon frågor om olika modeler och deras egenskaper kom jag fram till att Nishiki Comp var den absolut mest prisvärda cykeln för de pengarna, dvs 5-7k.

Hoppas det hjälpte! :cool:
 
Btw, cykla hem 10 mil fixar du utan problem, inget du ska se som ett hinder tycker jag! Dessutom blir det lättare på en hybrid ;)
 
Av de som du listat skulle jag välja bort dem med mek. skivbromsar. återstår alltså bara:
XC7, Terrago 3 och 2 (med reservation för 3an, Giant skivbroms är det nåt att ha?)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SAMSare UTFLYKTEN BLIR BARA 42KM Mountainbike 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.