Blir polyester förstört av frost?

I en bod har jag polyester och härdare. Där finns ingen uppvärmning och temperaturen gick som lägst ner till runt -20. Frågan är om jag måste köpa nytt eller om jag kan använda det som stod i boden? Nu blir det snart varmare och jag har ett par trasiga kajaker.
 
Polyester är egentligen 3-komponent men acceleratorn är iblandad från början i polyestern. Prova en liten sats om den härdar annars kan du köpa separat accelerator och blanda i. Kanske inte lönsamt för småsatser men har du en dunk så...
 
Det kan bli problem att frosten ändrar den kemiska strukturen. Läs på burken och produktbladet, vad som står. Gör ett test på något annat. Se om det härdar och blir hårt. Då går det nog att använda till mindre reparationer.
 
Nej!

Varken polyester, härdare, polyol, iscocyanat, vaxlösning eller filmsläppmedel förändras i kyla.


Teknikern - jourhavande hobbykemist med ett förflutet i bla. kompositindustrin.
 
Inte frost, men solljus eller helt enkelt tidens tand kan förstöra det. Kyla (och mörker) borde väl förlänga lagringstiden?
 
Tack för svaren

Jag tolkar det som att det går att köra på. Börjar med enklare reparationer och sen lite större och besvärliga. Tack!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.