Blinkande baklyse JA/NEJ?

Hej.
Jag vet att det, enligt lag, måste vara fast rött sken bakå på cykeln. Men, är det ok att ha BÅDE fastsken och blinkande?

Fast sken syns ju väldigt dåligt, speciellt om man (liksom jag) är gramjägare och vill undvika stora tunga lampor.

Blinkande rött sken bakåt syns betydligt bättre. Jag har hittat en riktigt bra blinkande lampa/diod inkl. batteri som väger 19 gram!

Slutligen en liknelse från mc-världen:
Loud pipes saves lives.
--- liksom ---
Blinkande rött sken bakåt räddar liv
 
Hej,

Anledningen till att man avråder från blinkade rött ljus bak är att det är svårt för våran enkla hjärna att göra en någorlunda avståndsbedömning. Fast sken är enklare för oss att läsa av avståndet till. För övrigt kan jag ju hålla med om att blinkade ljus helt klart drar uppmärksamhet till sig. Men, vill man inte ha främre stötfångaren på nån bil som växelväljare bak så bör man nog välja fast sken.

//Anders
 
Blinkande

För egen del använder jag blinkande bakljus. Dels sparar jag batterier men framförallt tycker jag att lyset syns bättre. Jag struntar i om jag skulle bli bötfälld, jag har cyckellyse för att jag inte vill bli påkörd. Har aldrig reflekterat över att det är svårare att avståndsbedömma ett blinkande ljus, nu är det kanske ide att överväga att ha ett fast sken istället...
 
Fast sken.

Ser inte varför man skulle vilja ha blinkande. Det är ju knappast så att en baklampa "slukar" batterier, inte ens om man har en 4 diods lampa.

Att det dessutom har nackdelar som att andra får svårare att bedömma riktning tycker jag visar att lagen är rimlig.

I dom flesta trafikmiljöer så är det ju inte bakljuset som gör att man syns, utan gatubelysningen!
Vill man vara säker på att medtrafikanterna ser en så är reflexer så oerhört mycket mer effektivt än en baklampa, oavsett om den blinkar eller ej.

/Mattias
 
En blinkade lampa uppfattats inte heller lika lätt vid en snabb blick, man kanske råkar slänga blicken i det ögonblick lampan är släckt?

Och som sagt var, skillnaden i batteriförbrukning lär vara marginell, särskilt om man jämför med vad lyset framåt drar...
 
Jag lägger min röst på blinkande.

Ett blinkande ljus skiljer sig från det fasta skenet från vanliga bilbaklysen, vilket gör att det uppmärksammas och syns väl.

Var ute och åkte bil häromdagen på en landsväg. Det var mörkt, regnade och bilar framför som drog upp vatten, dvs dålig sikt. Långt där framme ser jag ett distinkt blinkande starkt rött sken. Aha en cyklist, tänkte jag direkt, då jag själv cyklar mycket.
Hade ljuset varit fast så hade det "flytit" in bland de andra röda bilbakljusen och jag kanske inte hade upptäckt cyklisten förrän jag varit väldigt nära, med en farlig omkörning som följd.
 
Kanske skall det ändras?

På länken http://www.cykelfakta.nu/Belysning/Default.htm
finns följande text.

"Får man ha rött blinkande bakljus?
Trafikförordningen (se ovan) anger i klartext vilka typer av lyktor eller strålkastare blinkande ljus som är tillåtna. Eftersom cykelbelysning inte är uppräknat bland dessa är det inte tillåtet med blinkande cykelbakljus i Sverige. Blinkande bakljus på cyklar är tillåten i Danmark (blinkningen ska ha en frekvens av 200 blinkningar per minut) och enligt uppgift har man helt nyligen beslutat att införa motsvarande möjlighet även i Norge.

Enligt ett remissförslag från Vägverket kan föreskriften VVFS 2003:21 komma att ändras bland annat för att tillåta blinkande baklyktor med högre blinkfrekvens än 200/minut."

Jag har letat men inte hittat att förslaget genomförts.

Att hitta själva lagtexten som gäller just nu är inte lätt men efter vad jag förstår är det http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm

Det enda jag hittar som kan ge vägledning där är i 76 §

"På ett fordon som färdas på väg får inga andra lyktor eller strålkastare med blinkande ljus användas än
1. körriktningsvisare,
2. larmanordning, samt
3. lykta som avger orangegult ljus och som är särskilt anordnad som varningsanordning i den utsträckning som Vägverket föreskriver."

Personligen tycker jag illa om blinkande lysdioder på cyklar. Det är som att skrika med VERSALER i diskussionforum.

Ett alternativ som är lite mindre störande är att sätta på reflexer på hjulaxlar och fälgar samt pedaler och vevaxlar det blir en dynamisk effekt när cyklisten trampar som syns lite bättre än med reflex bara på statiska platser på cykeln.


Thure
 
Båda

Om jag inte mins fel så är det helt okej att ha ett blinkande ljus så länge det inte är monterat på cykeln. M.a.o. kan du fästa en blinkande lampa på kroppen/kläderna.
Tyvärr underkommer man inte kravet att ha ett fast sken som är monterat på cykeln.
Kan vara värt att kolla upp om du nu vill ha båda sortens ljus.
 
Jag brukar köra med blinkande. Det syns betydligt bättre än fast. Det där med bättre avståndsbedömning för fast ljus låter som en dålig ursäkt, jag skulle i så fall vilja se en undersökning som bevisar att det är så.

Även om det är olagligt tror jag knappast man blir bötfälld för blinkande ljus. Polisen brukar vara nöjd med att man har ljus över huvud taget. Möjligen får man en tillsägning.

Johannes
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.