Björnpingla, hjälper det?

hejsan,
jag har varit i Canada för att vandra lite gran några år sedan. då var de mycket populärt då med såna björnpinglar som man hade med sig för att skrämma/varna björnen för att inte överraska den.

många i canada kalla björnpinglan som 'dinner bell' men de har ju svarta och grizzly björnar som är mycket mer aggressivt än våra björnar. trots allt är jag lite rädd när jag vandrar genom våra skogar här i jämtland.

har nu för första gången hittat en webbutik här i sverige som säljer dessa björnpinglar: http://www.textilhimlen.com, på förstasidan finns en länk dit.
är det något att ha? jag skulle någ känner mig något säkrare i skogen. man orkar ju inte vissla eller sjuga hela tiden...

tacksam för svar.

per-åke
 
Björn!

Var glad om du får se en. De hör dig i regel långt före innan du själv uppfattar något och går undan, eller gömmer sig. Jag går i björnmarker varje dag och har hittils under 34 år inte stött på något annat än rykande dynghögar.
 
Re: Björn!

ih82loose; sa:
Var glad om du får se en. De hör dig i regel långt före innan du själv uppfattar något och går undan, eller gömmer sig. Jag går i björnmarker varje dag och har hittils under 34 år inte stött på något annat än rykande dynghögar.


Hur vanligt är det egentligen att vandrare stöter på björn i våra svenska fjäll och skogar?
 
Re: Re: Björn!

Sarala; sa:
Hur vanligt är det egentligen att vandrare stöter på björn i våra svenska fjäll och skogar?
Väldigt ovanligt! :)

Men, det beror ju lite på när, var å hur man vandrar. Den vanliga vandraren vandrar väl mest i grupp, på vältrafikerade leder å om dagen å på sommaren.. och det är ju knappast den bästa kombinationen om man vill se björn.. så därför blir nog "statistiken" riktigt dålig!

Hade alla vandrat ensam, en bra bit bortom leder etc å tidigt om morgonen så hade det nog varit en annan femma.
 
Re: Re: Re: Björn!

Toffs; sa:
Sarala; sa:
Hur vanligt är det egentligen att vandrare stöter på björn i våra svenska fjäll och skogar?
Väldigt ovanligt! :)

Men, det beror ju lite på när, var å hur man vandrar. Den vanliga vandraren vandrar väl mest i grupp, på vältrafikerade leder å om dagen å på sommaren.. och det är ju knappast den bästa kombinationen om man vill se björn.. så därför blir nog "statistiken" riktigt dålig!

Hade alla vandrat ensam, en bra bit bortom leder etc å tidigt om morgonen så hade det nog varit en annan femma.

Tillhör Abiskoområdet de "täta" björnområdena i Sverige? Och bör man vara extra aktsam i deras brunstperiod i maj-juni? Åker till Abisko på torsdag och är en aningen räddhare av mig.
 
PerÅkeM; sa:
är det något att ha? jag skulle någ känner mig något säkrare i skogen. man orkar ju inte vissla eller sjuga hela tiden...

tacksam för svar.

per-åke
Allt som skapar ljud hjälper! Det viktiga är ju att göra det lättare för björnen att upptäcka dig. Men jag skulle tro att en sån där pingla kanske blir lite irriterande i längden? Å sen skulle jag nog inte vilja ha den på mig i områden där det finns lösa får med pinglor.. bl.a i Norge! :)
 
Re: Re: Re: Re: Björn!

Sarala; sa:
[Tillhör Abiskoområdet de "täta" björnområdena i Sverige? Och bör man vara extra aktsam i deras brunstperiod i maj-juni? Åker till Abisko på torsdag och är en aningen räddhare av mig.
Här håller de flesta till:
resize.asp


Och du hittar massa info om björn på samma sida:
http://www.de5stora.com/omrovdjuren/bjorn/index.asp

Jag tror inte det finns någon speciell tidsperiod man bör vara extra uppmärksam, det gäller nog att vara uppmärksam hela året.. skulle det finnas en sån period så är det nog om hösten, eftersom det då är många jägare ute i skogen (björnar kanske måste flytta mer på sig och ligger inte å sover lika mycket om dagarna å är kanske mer rädda/beredd på att försvara sig). Det man bör vara extra försiktig med är ju bamsemor å ungarna, men det gäller garanterat året runt.. fast å andra sidan är ju de lättskrämda så det är bara att göra lite oväsen då å då (om det inte är riktigt riktigt ont om mat, eller honan är skadad.. (ja, det gäller väl egentligen bamsefar oxå) då är de farliga (fast det vet man ju inte.. men det är enbart (eller iallafall hittils) i Alaska/Canada sånt händer).

Nyfikna å/el hungriga björna däremot, kan dock ibland komma nära intill tält om natten (mest Alaska/Canada det också, men det kan jag intyga personligen att det garanterat händer här i Sverige också!) Det har ju inte hänt några olyckor ännu, men säkrast är att hålla all mat och ting som luktar borta från tältet. Ting som luktar människa är dock bra, jag brukar hänga upp en jacka i ett träd el likn innan jag går å lägger mig.. men ja, jag är ju en räddhare jag oxå! :)

Jo, å så bör man nog helst undvika att gå nära å undersöka stora döda djur, som älg etc.
 
De svenska björnarna är inte speciellt farliga till skillnad från kanadensarna.

De svenska är mestadels vegetarianer och inte intresserad av dig.

Men jag vet inte om det hjälper. Rädsla är ju oftast inte rationell.
 
Jag stötte för några veckor på 2st björnar innom loppet av 4 dagar på 2st olika ställen i Boden-trakten. De blir fler och fler kan jag lova, dagligen hör man iaktagelser om björn här i korkarna runt boden-trakten. Uppe i Abiskor är det mindre vanligt att se dem, de brukar hålla sig gömda om de är i närheten. (Att Abisko redan nu är rena autobahn gör ju inte saken sämre:) )
 
Alternativ

Tack för hänvisning till de här Kanadensiska
pinglorna. Visste dock detta för flera år sen
innan något fanns på marknaden så jag införskaffade
babysbjällror, dock i stål, typ man hänger på
barnvagnen, rätt eller fel?
En annan femma är dock att dessa ljud funkar
alldeles tvärtom d v s som lockjud som visat
sig hos hundägare som använt sig av vargpinglor.
Eller kan man tänka sig att rovdjuret kan skilja
mellan klangljud?
 
Vi hade björn precis utanför knuten i Dalarna förra året. Vi hade varit ute och plockat hjortron och blåbär och då blev det minsann poppis att knata på vår verandan haha.

// Jocke
 
Här i Kanada bär vandrare ofta med sig björnspray, http://www.mec.ca/Products/product_...older_id=2534374302696025&bmUID=1182350096461
eller liten mojäng som man kan få att låta som ett gevärsskott. Vad jag har hört så är björnpingla tämligen verkningslöst. Om man vandrar i björntäta områden så är nog det mest effektiva sättet att undvika björn att prata högt och föra oväsen, ge björnen en chans att hinna undan. Det finns vissa områden i Klippiga Bergen där man inte tillåter vandrare i mindre grupper än 6 pers, pga att det finns så mycket björn. Tydligen har man aldrig sett en björn attackera en så stor grupp.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.