Björnjakt

Björnen är ett härligt djur

Vet inte riktigt vilket forum det här hör hemma i men jag lägger det här iaf.
Eftersom björnjakten har dragit igång och man kan utgå från att skogen är full av skadeskjutna björnar och rädda jägare så undrar jag hur ni andra skogsvandrare gör. Går ni ut i skogen som vanligt eller håller ni er hemma? Jag vaknade i morse och kände att en helgutflykt med tält inte vore fel, men avstod då jag dels inte vill störa jakten och dels är orolig att bli påskjuten.
Hur resonerar ni andra?

Jag var ute på fågelpremiären, hade aldrig sett björn var inte rädd för dem. Nu har jag sett björn och hur stressad den kan bli av människan. Inte konstigt att det blir olyckor mellan björn/människa. Björnen var trettio meter från min jaktkompis. Den verkade nyfiken. Kompissen försökte att skrämma bort den genom att prata högt till den, utan resultat. Till slut sköt han ett skott i luften och björnen travade iväg. Den kom rakt emot mig, jag ropade för att visa att jag fanns där utan resultat. Då sköt jag två skott i luften och den tvärvände. Den sprang tillbaks och passerade kompissen på ca femton meter.
Dagen före så såg vi spår efter björnhona med unge. En stubbe som vi suttit vid på morgonen var senare på dagen sönderriven. Gräset var nertrampat. Då provade vi hur en brännecke skulle fungera att skjuta med. Efter skottet så hörde vi hur honan kallade på sin unge och sedan lämna ifrån sig ett varningsljud till oss. Många av träden hade rivmärken efter björnungens klättringsträning. Det jobbiga med denna situation var att ta sig genom tätningen vart varningsljudet kommit ifrån för att komma till bilen. Jag har jagat i många år på denna mark och alltid sett en massa älg, men denna gång såg vi ingen. Av fyra jaktgäng var det endast ett gäng från Norge som fortsatte att jaga fågel, vi andra avbröt jaktveckan. Platsen ligger endast 5 mil ifrån Valsjöbyn där en man blev dödad av björn. Det är inte frågan om OM en olycka kommer att ska utan NÄR. Enda sättet är att minska björnstammen lokalt, eller sluta att ta maten ifrån björnen genom att sluta jaga älg. Jag är inte rädd för en björn, men jag såg hur fruktansvärt stessad björnen blev av mötet och förstår hur illa det kan gå om någon står ivägen för en skrämd björn. Jag har tagit ett personligt beslut att inte mer jaga på det området utan lämna björnarna ifred. Det finns nämligen inte plats för fler predatorer där. Hoppas bara att bärplockare inte hamnar i sådan position att de skrämmer björn emot varandra. Sedan hoppas jag att älgjaktslaget skiter i älgjakten i år, och istället resonerar med naturvårdsverket hurvida björnantalet lokalt ska vara. Jag är jägare som tycker om björn men nu känner jag att något drastiskt måste hända. Tänk bara om dessa björnar inte hittar nog med föda........ Då blir det komposter och annat som björnen kommer att söka upp för att äta av.
 
Tycker att debatten är ganska intressent;

Allemansrätten är det fenomen som gör att alla vi här fritt får spatsera i naturen.. När det sedan kommer till att visa respekt mot dom som äger marken och som vårdar denna, då ställer man sig och pissar på dom som äger den mark man tycker är så självklart at man får beträda när som helst?

Tycker istället att vi ska vara tacksamma att vi helt fritt får beträda den mark som ofta ägs av jägarna. Jag tycker själv att man måste respektera att de ska få jaga på den mark de äger..
 
jag längtar till Svensken har missbrukat sönder allemansrätten till den milda grad att den försvinner precis som i stora delar av världen. Jag fattar inte vad problemet är!
 
Nu är det dags att ge sig ut i skogen om man skall ha möjlighet att se en av skogens mest sällsynta innevånare.
Ryktet om dess farlighet är starkt överdriven, även om man skall se upp så att den inte känner sig trängd. Oftast är den mycket skygg och går helst undan.
Ett tips är att gå och prata eller sjunga så att den hör när man kommer.
Om man beter sig rätt kan den lockas till att komma riktigt nära och ibland även bjuda på kaffe.
Jägaren är trots sin utbredning en allt mer sällsynt art och att få möta en kan bli ett minne för livet.
Visst är det härligt att skogen faktiskt räcker till för oss alla!
 
... Och ibland även lite korkad! Jag försöker att inte pissa på de som föder mig.. Det är väldigt lätt att ta saker förgviet och sedan attackera dem som ger en förutsättningarna att utöva sin hobby när deras intressen inte passar de som vet bäst!
Svenskar är bra bortskämda!
 
Jag är inte bortskämd.

Äh, vafan. Det finns seriösa jägare. Och det finns fullständiga idioter till jägare. Jag skulle vilja hävda att den som börjar skrämma iväg en björn genom att skjuta i luften tillhör den senare kategorin.

Med tanke på hur mycket björn det finns, är det ändå märkligt hur få olyckor som händer. Än märkligare är det att olyckorna, såvitt jag vet, bara drabbar skogsarbetare och jägare. Särskilt med tanke på att svamp- och bärplockarna är många fler än vad jägarna är.

Märkligt är det också att jägare (ja, jag generaliserar. Utan generaliseringar går det inte att föra en vettig diskussion.) så ofta anser sig ha oss andra överlägsna kunskaper i biologi, etologi och ekologi. Samtidigt som jägare (inte alla, ja ni förstår nog) lyckas misshandla exempelvis älgstammen så till den milda grad.

Såvitt jag förstår finns det några olika typer av jägare (och nu generaliserar jag igen). En är den naturintresserade, ofta också matintresserade, entusiasten. En seriös typ, som säkert gärna hade ägnat sig åt naturfotografi om bara bilder gick att äta. Tämligen oproblematisk.

Sedan har vi en grupp vana jägare, som tillbringar mycket tid i skogen, men ser på naturen närmast som en bonde ser på åkern. Ur säkerhetssynpunkt är de inget större problem, men naturvård är inte deras starka sida. Eller snarare - ekologi är inte deras paradgren. Gillar inte varg, eftersom de konkurrerar om köttet, typ.

Också finns de där som kommer ut vid älgjakten. Och bara vid älgjakten. Dem ska man passa sig för.

Är jag helt ut och cyklar nu?
 
Jag är inte bortskämd.


Med tanke på hur mycket björn det finns, är det ändå märkligt hur få olyckor som händer. Än märkligare är det att olyckorna, såvitt jag vet, bara drabbar skogsarbetare och jägare. Särskilt med tanke på att svamp- och bärplockarna är många fler än vad jägarna är.

Den frågan är egentligen väldigt lätt att svara på.
Jägare som är ute i skogen är oftast väldigt tysta och försiktiga, det gör att dem kan komma närmare en björn utan att veta om det.
En skogsarbetare med röjsåg, han hör absolut ingenting, så han vet inte när han kommer för nära. Dessutom så blir även jag galen av röjsågar, så varför skulle inte björnen bli det?

Sen så har vi då svampplockarna som går runt och samtalar, plockar lite svamp, samtalar.
Vilken av dessa grupper har minst möjlighet att träffa på en björn?
 
Sedan får man väl se till hur mycket tid som respektive kategori tillbringar i skogen.
En skogsarbetare, hela sin arbetstid.
En jägare, stor del av sin fritid från augusti tills björnen går i ide.
Svamp/bärplockare, några timmar i veckan under september.
Skogsarbetaren kan även vara jägare på sin fritid och tillbringar då den mesta tiden i skogen.
Om svampplockaren blir angripen och även råkar vara jägare så hamnar han/hon automatiskt i kategorin jägare.
Generaliseringar kan vara knepigt men i huvudsak tycker jag att du (Lillspöket) har rätt.
 
Om trådskaparen misstycker att tråden drar iväg offtopic hoppas jag att vi får en vink om detta, tills dess fortsätterjag att spinna vidare

Funderingen kring att "jägarkåren" skjuter sönder älgstammen så håller jag med dig, det är faktiskt intressant.

På många håll o kanter kan det säkert förklaras av dåligt genomtänkt jakt o förvaltning, inget snack om saken, alla vi som jagat med spridda sällskap kan nog intyga att vi då o då stöter på bedrövliga inställningar om den saken ("om inte jag tar tjuren så skjuter ju grannen den ändå osv.. ) .

Men det intressanta är att det går ytterst trögt att få tillbaks stora o gamla tjurar även där man är strikt med den gängse åtgärden: Att spara 4-8 taggar.

Läste häromåret ett intressant resonemang om den metoden. Artikeln gjorde gällande att med den avskjutningsprincipen statistiskt sett inte kan få den avsedda effekten. Man menade att man inte får fler kapitala tjurar på det sättet. Man räknade utifrån att varje skottsituation skulle förvaltas lika för alla skjutbara djur (oaktat om det är tjur, kviga/ko eller kalv)och räknade på hur många tjurar som i slutänden skulle nå kapital ålder. Det visade sig att det var helt lönlöst spara just 4-8 taggar! Utan hänsyn till att jägarna föredrog att skjuta tjur (som brukar användas som förklaring) utan endast förvaltade de uppkomna lägena efter de anvisade förutsättningarna och tilldelning, så kunde dom förutse att det skulle misslyckas trots dom goda förutsatserna. Istället utvecklade dom något som kallas Kalmarmodellen, och som hittils anses verka lovande. (?)

Nu vågar jag inte på rak arm försöka redovisa hur den ser ut (nån annan som vill hoppa in?) , men det intressanta är att synpunkten att kapiala tjurar endast saknas för att jägaren hellre skjuter tjur än ko/kviga/kalv kanske bör ifrågasättas. Om jag bara ser utefter mina egna små erfarenheter så tror jag att de allra flesta tar den chans att fälla de vilt som är skjutbara och som man får en chans på. Visst ,stor tjur får säkert de flesta jägares hjärtan att slå ett extra hårt slag, men när jakten är över har nog var o en tagit den chans till jaktbyte som uppkommit. Så tror jag de flesta älgar nedläggs, det är sannolikt en mindre andel av älgpopulationen som hanteras annorlunda ur jaktlig urvalssynpunkt.

Vad tror ni? Hur ser era erfarenheter ut?
/Jörgen
 
ser på naturen närmast som en bonde ser på åkern. Ur säkerhetssynpunkt är de inget större problem, men naturvård är inte deras starka sida.

Menar du att en bonde inte intresserar sig för naturvård?
Dom bönder jag känner, vill ju leva på vad naturen ger och få ut tillräckligt för att leva på det. Ja då får dom nog ha lite naturvård om det ska hålla i sig mer än några år.


Också finns de där som kommer ut vid älgjakten. Och bara vid älgjakten. Dem ska man passa sig för.


Dels så är det säkert lättare att få tag i älgjakt än småvilt. Men varför skulle dessa vara farligare än andra?
Vad har du för erfarenheter av småviltsjakt och älgjakt?


Är jag helt ut och cyklar nu?

Ja du får nog cykla vidare :)............................

[/QUOTE]
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.