Björnattack

Som jag har väntat på att de här inidenten skulle visa sig på forumet.... Är det inte dags för en rovdjursattacktråd i stil med "Dagens reatips"? Så slipper vi se varje enskilt tillfälle få egen tråd?
 
Det står var och en fritt att läsa. Om det retar dig så mycket så läs inte posten, rubriken tyckte jag var riktigt informativ, borde inte ha varit missvisande för någon = Väldans lätt att hoppa över. Skulle ha förstått kritiken om det var på ett forum med fler än 2 poster/dag^^
 
Sensation, Äventyr, Livsfarliga djur. Men vi har väl vetat om i 1000-tals år att vårbjörnar skall man undvika...och en del andra oxså.
//J
 
Det konstiga med denna nyheten (som jag garanterat skulle missat om det inte vore för utsidan) var ju att det inte var några jägare inblandade. Dessutom så verkde det som den attackerade röjde i skogen, dvs förmodligen använde någon form av motoriserat verktyg. Väckte han någon stackars slumrande björn som blev lite gramse? Eller var det en björn som inte gått och lagt sig och nu var riktigt trött, arg och hungrig. Var det kanske en ungbjörn som växt upp utan manlig förebild och kände sig emotionellt avskuren och allmänt utanför? Var inte skogsarbetaren i själva verket hasch-tompa från södertälje? Missa inte den spännande uppföljningen...
 
Personligen tycker jag det är intressant att läsa sådana saker! Och denna episoden är ju på sätt och vis ganska unik, i sverige iaf... Får hoppas det går bra med den som blev attackerad!
 
Jag blir bara så trött...
Vi måste lära oss att dessa incidenter blir vanligare i framtiden och vi kommer ha dödsfall i storleksordningen <1 person per år.
Jag är beredd att riskera mitt eller några av mina medmänniskors liv för att vi ska kunna ha de 5 stora rovdjuren.

Jag är till viss del beredd att offra 500 personer i trafiken varje år.

Däremot kan jag inte acceptera att 1000-tals personer dör av tobak varje år. Hundratals barn får astma/allergi och kommer dö i förtid av PASSIV rökning. Alkoholkonsumtionen har ökat med 30 % sedan EU-inträdet och det leder till att barn misshandlas, våldtas och mördas. Det kan jag inte acceptera.

När ska tidningarna börja skriva om de verkliga farorna?

/Mathias, rökfri men inte alkoholfri
 
Björnen var en hona och jägarna som sköt björnen var även inne i hennes ide. Så det ligger väl nära till hands att björnen väcktes och då blev störd?

Inte så konstigt egentligen..... Jag skulle nog också bli ganska så förbannad om jag vaknade mitt i natten och någon sågade med en motorsåg på min tomt. :)
 
När ska tidningarna börja skriva om de verkliga farorna?

Du menar "ålder"? Vi lever i ett samhälle som är ganska fritt från faror.
Den absolut vanligaste dödsorsaken är väl att vi dör för att vi blir gamla. Att man sen kallar det hjärt- och kärlsjukdomar och skyller på kost och dåliga vanor känns mest som ett försök att låtsas om att det inte är naturligt att dö.

För samhället är det bättre att vi dör i förtid innan vi slutar bli produktiva och börjar kosta en massa segdragen vård. Därför bör vi alltså uppmuntra människor att röka, supa, köra som svin på motorvägen, vifta efter getingar och väcka arga björnar! Då får de dessutom lite skoj medan de lever.

För övrigt håller jag med Klager. Och Mathias ;)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mick102 Tips på hur undvika björnattack Vilda djur 6
thegedd Björnattack Vilda djur 14
thegedd Björnattack.... Vilda djur 12

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.