Bivouac

Någon som har testat haglöfs bivouac lösning? Skulle vilja ha lite info om den! Eller andra fabrikat än halöfs också för den delen...

Ähhh... Någon som har synpunkter på bivak säckar helt enkelt?
 
thanx!! precis vad jag letat efter... ha ha... kanske att jag kunde ha antagit att det kunde finnas diskussioner om bivaker under andra forum än "bo och sova"... *skakar på huvudet åt sig själv* måste nog kolla upp både vaude och helsport... verkar vara precis vad jag letar efter!!!
 
Fortsätter att kolla upp bivacker... Vet inte riktigt hur jag ska kunna bestämma mig... pack storleken är ganska viktig för mig då det är tänkt att användas för cykling!
Det här har jag listat ut hitills... kanske någon som tycker att det är snällt att posta det!!! :)

Vaude “bivi” 35 x 12 cm
Black Diamond ”lightsabre bivy” 18 cm x 13 cm

Undrar bara hur stor helsport bivacken är... har mejlat dom för att höra men det kanske är någon som redan vet??

Eftersom kondens och fukt från utandningsluften verkar vara det största problemet så tänker jag at black diamond som har det största ventilationshålet kanske är bästa alternativet... den har också högst takhöjd vid huvudet vilket jag tror underlättar luftgenomströmning... undrans ifall jag tänker rätt eller ifall jag är ute å cyklar?!?
[Ändrat av QwiP 2005-04-29 kl 10:57]
 
Hej,

Jag skulle kika lite på en tarp när det gäller cykling de är små och man har mer yta att rumstrera på, kan slås upp på många olika sätt och är liten och kompakt att packa, inga kondensproblem.
 
mmm... har faktiskt börjat tänka mer och mer på det... tänkte först att man inte blev skyddad för vinden men har precis lärt mig att man kan vika ner och sätta upp för att anpassa tarpen för blåst och dylikt! Verkar helt klart som ett tänktbart alternativ! :)

Det enda som talar för en bivak är väl egentligen att man höjer konforttempen på sovsäcken en aning... och att man får en lite mer ombonande känsla, vilket jag inte vet ifall det är en fördel eller inte!!!

måste nog tänka en del till alltså... uppskattar åsikter från andra också som jag kan värdera in i mina tankar!!
 
jag köpte en från mac pac...och den är helt underbart...kosta tyvär litte mer men den är i alla fall helt vattentät och tar knappt plats...
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.