Bistrobryggare

Även Bodum Bistro är väl av plast? (Jag vill minnas att det är den som ett flertal scoutledarkollegor brukar släpa med sig på läger och seglingar.)
 
Jetboil

Jag är själv en kaffe älskare och köpte till kaffepressen till min Jetboil! då väger kaffetillsatsen inte många gram...är igentligen bara press pinnen som är extra.

Rekommenderar Jetboil till det mesta faktiskt... jag har både personliga systemet med koppen och gruppsystemet då funkar det för solo äventyr och om familjen följer med.
 
Även Bodum Bistro är väl av plast? (Jag vill minnas att det är den som ett flertal scoutledarkollegor brukar släpa med sig på läger och seglingar.)

Nej, den vanliga varianten är defenitivt i glas. Vet inte om jag vill ha med den i fält eftersom repor i glaset minskar hållbarheten och det har hänt att kannorna "exploderat" när man pressat ner kaffet.
 
Espresso/mocca-bryggare från Ikea

Alltid gott med en god kopp kaffe när man är ute i skog och mark. Jag tycker inte om kokkaffe eller pulverkaffe. Letar därför efter en bistrobryggare(har hört någon kalla det för pressbryggare) utan glaskolv(alltså inget som kan gå sönder). Storlek 2-3 koppar. Inte alltför tung. Är det möjligt att hitta en dylik? Tacksam för tips!

Finns en tidigare tråd som bl a behandlat detta med kaffe i lådan.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=46129

/O.
 
Kaffepress - Kanotcentrum

Kaffepress i lexan, stor och liten, finns på Kanotcentrum i Göteborg, 125 resp 155 SEK.

Stor = 1l
Liten = 3-4 dl
 
Fast de kanske bara glömt nämna glaset där??

Fick inte länken att fungera, men tittade på andra produkter. Hittade en som skulle vara gjord av solid mässig och krom. Alltså inkluderar de nog inte kannan i beskrivningen utan bara hållaren. Jag har då bara sett glasvarianter ute i handeln. Dessutom om man tittar på konstruktionen så är silen helt i metall på Bodumkannorna och det skulle ganska snabbt repa sönder en plastvariant. Rätta mig gärna om jag har fel
 
Aeropress är det som gäller

Vet inte om den redan har nämts, men eftersom jag själv är en som gillar en riktigt god kopp kaffe så har även jag kollat in alternative. Det enda som jag kan tänka mig håller vikt / pris / hållbarhet är Aeropressen.

Kolla in den på www.kaffemaskinen.se : http://www.kaffemaskinen.se/webshop/show_products.aspx?ManID=60&CatID=13&SW=Aeropress

Fungerar ungefär som ett mellanting mellan Bodum och Espresso (men är tillverkad av hård plast). Man har ett litet filter som man sätter i ena änden sen pressar man genom vatten och kaffe för att få en slags brygg/espresso. Kaffet man kan få från dessa är riktigt bra. Givetvis skulle man haft en liten kvarn med sig också men där drar jag vikt-gränsen. Får mala innan jag drar ut.

Denna ska med i min packning nästa gång. Är lite trött på Nescafe även om det är ett helt ok. alternativ. Handpresson är ju svintung, för att inte tala om sjukt dyr!
 
Duger det inte med det här ?
Beroende hur man doserar, blir det normalstarkt till vrålstarkt gott kaffe.
Det går att överdosera utan att det blir beskt som med vanligt bryggkaffe.
Tratt o några filter väger inte mycket....
Och knappast något som kan paja !
 

Bilagor

  • tratt.jpg
    tratt.jpg
    2.1 KB · Visningar: 976
  • zoega.jpg
    zoega.jpg
    2.9 KB · Visningar: 964
Men ohh... Sicken prylnörd-dödare!! ;)

Måste ju vara lite meck med små filter, egenmalt kaffe, helst krossat på en stubbe, eller varför inte nyrostade bönor direkt på trangiakökets stekpanna ;D

Skämtåsido, en filterhållare till melitapåsar är väl en alldeles utmärkt idé. Fast prylfantasten i mig klarar inte av att hålla sig borta från ett fräckt nyköp...

Jag ska ha en Aeropress oavsett om jag ska ha den ute i naturen eller hemma. Funkar visst väldigt fint som morgonkaffe också.
 
Men ohh... Sicken prylnörd-dödare!! ;)

Måste ju vara lite meck med små filter, egenmalt kaffe, helst krossat på en stubbe, eller varför inte nyrostade bönor direkt på trangiakökets stekpanna ;D

Skämtåsido, en filterhållare till melitapåsar är väl en alldeles utmärkt idé. Fast prylfantasten i mig klarar inte av att hålla sig borta från ett fräckt nyköp...

Jag ska ha en Aeropress oavsett om jag ska ha den ute i naturen eller hemma. Funkar visst väldigt fint som morgonkaffe också.

Ohhh, yeah! Min prylgalne kusin började dricka kaffe bara för att han hittade en så fiffig kaffeapparat som han var tvungen att köpa. Slå det om du kan!
Själv är jag tråkig och praktisk; filter och termos, men man kan ju aldrig veta villka begär som man kan drabbas av... ;)
 
Är det någon som känner till ett bra sushi-kit med riskokare för fältbruk?
De jag har provat hittills är så tunga och dessutom riskerar de att gå sönder i ryggsäcken...
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.