Biltemas regnskydd?

Kan ju tillägga att jag aldrig skulle förlita mig helt på bara ett regnskydd. Jag har allt i expeds tunna vattentäta påsar inuti säcken också. Lättare att packa i flera små än en stor typ sopsäck

Visst kan man impregnera, min erfarenhet är att det fungerar "sådär", att impregnera tar tid och nöts bort och säcken drar ändock åt sig väta. Enligt mig både enklare och billigare med ett regnskydd.
Jag har allt i olikfärgade drybags inne i ryggsäcken så inget blir blött. Tänkte att om man impregnerar ryggsäcken så slipper man ca 150 gram i regnskydd och utan regnskydd slipper man nog upp mot ett halv kilo i blöt ryggsäck.

McKinley har jag köpt två. Ganska rejäla och fungerar bra. Ett som bara täcker min 50l säck och ett större som täcker allt utanför ryggsäcken såsom liggunderlag, tält mm, de senaste för 80-90l säckar.

..sent using tapatalk

Vaxningen ger tyget mer motstånd mot att släppa in vatten. Det kan fungera skapligt vid duggregn eller kortare regnskur.

Går inte att jämföra med något som ska vara vattentätt.

Likadant med impregneringen också.

Det är toppen att ha om du tappar en mugg med vatten över kläderna eller ryggsäcken.

Skickat från min D5803 via Tapatalk

Utan att påstå att Biltemas regnskydd skulle vara dåliga på något sätt ifrågasätter jag inställningen att det bara är att chansa för att det är billigt. Ett regnskydd som inte håller tätt kan förstöra en hel vandring och då är det ju en klen tröst att det var billigt... Dessutom uppfattade jag på frågan att TS ville undvika att chansa...

Citera gärna hela texten.
Jag började med att skriva följande: borde inte vara något större problem, kommer säkert fungera bra.
Du citerade en rad som mer var tänkt som ett skämt, därav smilyn;)

Ett bra sätt att slippa oroa sig för blött innehåll i säcken är att använda dessa tunna och starka packpåsar
som finns av flera fabrikat. Själv använder jag dessa påsar (SeaToSummit) trots en tät ryggsäck.

Hej!

Jag behöver köpa ett nytt regnskydd til min ryggsäck (Haglöfs Victor 75-85). Är det någon som har testat biltemas (mycket billiga) regnskydd? Står bara angivet storlek L eller XL..

Tacksam för ev synpunkter!

Om dom håller samma kvalité som deras vattentäta packsäckar i Silnylon som både läckte och revs sönder vid första användningen så är dom kass!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg