Billigt och lätt, går det?

Bra burkar från vården.

Här kommer som utlovat lite exempel på vad man kan finna i sjukhuset.
Från 5-140 ml, helt vattentäta och dessutom hållbara.
 

Bilagor

  • 20131027_081123.jpg
    20131027_081123.jpg
    35.9 KB · Visningar: 1,478
Här kommer som utlovat lite exempel på vad man kan finna i sjukhuset.
Från 5-140 ml, helt vattentäta och dessutom hållbara.
Den mest hållbara är tvåan från vänster. Godset är i det närmaste 2 mm tjockt och tillverkat i en mycket seg och slagtålig plast.

Burken är vattentät och locket sitter som en enhetlig del ihop med burkens kropp. Jag har öppnat en av mina burkar hundratals ggr utan att plasten mattats. Jag använder mina burkar till diverse prylar i samband med fiske. Bland annat så har jag silicongummi i dem, distanspärlor, mindre sänken och krokar.

Till salt och peppar (som jag blandar i ett optimalt förhållande) använder jag en uttjänt burk från kontaktlinser. Denna burk har "andningshål" på locket. Det släpper ut ånga och övertryck men hindrar väta att komma in. På det viset slipper man ett fuktigt och ihopklumpat salt. Extremt tålig.

Bilden visar salt-/pepparburken. Den ser jättelik ut på bild men är bara runt 4 cm hög.
 

Bilagor

  • Min burk för kontaktlinser.jpg
    Min burk för kontaktlinser.jpg
    99.9 KB · Visningar: 1,401
  • Min signatur.jpg
    Min signatur.jpg
    1.4 KB · Visningar: 1,458
Den mest hållbara är tvåan från vänster. Godset är i det närmaste 2 mm tjockt och tillverkat i en mycket seg och slagtålig plast.

Burken är vattentät och locket sitter som en enhetlig del ihop med burkens kropp. Jag har öppnat en av mina burkar hundratals ggr utan att plasten mattats. Jag använder mina burkar till diverse prylar i samband med fiske. Bland annat så har jag silicongummi i dem, distanspärlor, mindre sänken och krokar.

Till salt och peppar (som jag blandar i ett optimalt förhållande) använder jag en uttjänt burk från kontaktlinser. Denna burk har "andningshål" på locket. Det släpper ut ånga och övertryck men hindrar väta att komma in. På det viset slipper man ett fuktigt och ihopklumpat salt. Extremt tålig.

Bilden visar salt-/pepparburken. Den ser jättelik ut på bild men är bara runt 4 cm hög.

Alla burkarna har varit med på olika turer, ingen har visat tecken på slitage eller gått sönder av att ligga i packningen.
Jag har trampat sönder en likadan som den näst längst till höger, men det är inte en påkänning jag förväntar att den ska tåla.
Jag tror dock att de två längst till vänster skulle klara av det.
 
Jag har försökt att klippa upp burk nr 2 från vänster för att blanda i Flexcoat. Det var dock lättare tänkt än gjort. Man behöver nästan använda en sax av industristorlek för att få upp burkens väggar. Att trampa på den är därför inte förenat med någon större fara för att den skall gå sönder. Dvs, om man inte väger mycket mer än undertecknad :).

~Paul~
 
Jag har försökt att klippa upp burk nr 2 från vänster för att blanda i Flexcoat. Det var dock lättare tänkt än gjort. Man behöver nästan använda en sax av industristorlek för att få upp burkens väggar. Att trampa på den är därför inte förenat med någon större fara för att den skall gå sönder. Dvs, om man inte väger mycket mer än undertecknad :).

~Paul~

Bäst att ta det försiktigt om man väger 200 kg och går i högklackat! ;-)
 
Sommaren 2012 hade vi dessa regnkläder i mycket regn. Det rann in på axlarna och i ryggen. Byxorna läckte in i nätventileringen. Hade vi bara otur? Fler än seobserver gillar dessa. Vill kunna lita på att det inte läcker in bara...
Det kanske inte var nätventileingen, utan mittsömmen? I min familj har vi bara testat byxorna; tänkte att det inte var lika kritiskt som om en jacka fallerar. Men mittsömmen på dem läcke från dag ett, hela vägen från baken, genom grenen och upp på magen - och det var inga små genomslag direkt. Dottern beskrev det som att gå med full blöja en hel dag :p. Mot slutet av den bara veckolånga turen började fler sömmar samt hela området på insidan av knäna ge upp.
Kanske hade även vi bara otur, men det blev inga fler ITAB-regnkläder köpta.
 
Det utfallet kan jag bara beklaga, eller har jag aleen fått täta regnställ från dem. Utmed Skånekusterna är horisontellt regn inte ovanligt.
När mina regnställ ser slitna ut byter jag ut dem. Blöt har jag blivit för många gånger förr.

go tur
 
Finns en regnkjol på ulttralightoutdoorgear.co.uk som väger mindre än 100 g. Dags att vi män i västerland slutar se på kjolar som ett kvinnoplagg.
Isolerad kjol som rastplagg är utmärkt på skidturen.
 
Är det någon av er som svarat som verkligen provat Thermolite Reactor eller gissar ni bara?



Har Thermolite Reactor Extreme d.v.s. den varmaste.

Visst gör den skillnad, absolut, men inga 10-15 grader. Jag har använt enbart den när jag sov i lastbilen på sensommaren innan det "blev kallt", det räcker den till. Skulle gissa att den gör max 5 grader i en hygglig sovsäck, men jag ser den mer som en "vinterliner" då det håller dunsäcken ren på vintern (enkel att tvätta) istället för min sommarliner.

ee27084e059e0568dbb6862808b0bae9.jpg



Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nordiska Motorcyklister BILLIGT, BILLIGT, BILLIGT!!! Bra..? Utrustning allmänt 33
Aleks_T Köpte ett billigt kina-vattenfilter Utrustning allmänt 49
salgo60 Billigt paket från Nepal Utrustning allmänt 0
greendanger Smart & Billigt Utrustning allmänt 12
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Vandrare Polarklockor billigt Utrustning allmänt 7
skogenskonung Köpa Teva-sandeler billigt och smidigt Utrustning allmänt 2
flamma Arcteryx bora, länk till billigt köp! Utrustning allmänt 7
Farbror Vad är billigt i USA? Utrustning allmänt 8
Johan es Bra och billigt pulsur? Utrustning allmänt 2
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
avslutmedlemskap0904 Såg modell lätt Utrustning allmänt 8
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
frilufsnörden lätt vindjacka Utrustning allmänt 6
fekki Lätt ryggsäck Utrustning allmänt 15
Patrik_L Billig, lätt och funktionell utrustning för att prova på vandring? Utrustning allmänt 38
UffeB Lätt och kraftfull ficklampa? Utrustning allmänt 17
Jackiie Lätt spade Utrustning allmänt 17
sveom Minikamin till en moskoselkåta, Arran 5 lätt Utrustning allmänt 1
magwo Vilket lätt 2-mans, 1000-2000 kr? Utrustning allmänt 17
Nettchen Lätt dagsryggsäck Utrustning allmänt 4
The Trooper Ultra Lätt eller Ultra Smått. Utrustning allmänt 15
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
MagArne Lätt pannlampa till joggingrunda Utrustning allmänt 25
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
såg lätt och roligt på turen Utrustning allmänt 2
Askel Sy ett delaminerat liggunderlag, går det? Utrustning allmänt 1
kanis Öronsnäckor till musikspelare går ofta sönder. HJÄLP! Utrustning allmänt 15
Gabba Går det skicka bild/text med satelitelefon? Utrustning allmänt 1
såg hur ser er utrustning ut om ni går själv? Utrustning allmänt 7
svanbom Hur går man in ett par vandringskängor? Utrustning allmänt 1
Ben Går det att sula om mendl kängor? Utrustning allmänt 4
bogart När går månen upp? Utrustning allmänt 4
N Gecko Livet går inte i repris! Utrustning allmänt 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.