• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Billigt nötkött som är gott att steka?



Intressant länk hur vi i Sverige ser på köttets förädling...

Det finns tuisenåriga experter på smaksättning, färgning, behandling av kött, de är : hör o häpna :

Asiaterna bla, de kan förvandla vilket skitkött som helst till en välsmakande gourmebiff.

Jag vet eftersom jag har en vän som är son till en person som äger en kinarestaurang som funnits i många år, där har denna son fått lära sig det mesta om hur man hanterar både dyra råvaror som såväl billiga så att ingen restaurangbesökare kan ana att köttet de låter sig väl smaka och som smälter i munnen mört o fint med lagom tuggmotstånd är från grunden är en styckbit de aldrig skulle köpa på Ica.
Att färga fläskkött så att det liknar nötkött är en annan konst...
Kan skvallra om en åsikt som den här ägaren inte gillar, att många kinarestauranger ångar upp ris som varit på bordet som kunden inte ätit upp, tills det tar slut...man kastar alltså inte riset som blivit över,det värsta som kunde hända var att kunden fimpade i risskålen eller hällde soya över den, då gick inte återanvändingen av riset att genomföra
Sedan kan väl var o en spekulera i hur man bygger upp goda grytor som är en salig röra av det mesta...

Nu måste jag nämna att visst köps det "äkta" styckvaraor, annars så reagerar grossisterna,mfl.,.. man är rädd om sitt rykte..,men portionernas benämningar skvallrar om att det inköpta skulle aldrig på långa vägar räcka till...
Det är en stor konst att laga mat, och att kunna förvandla rena skräpet från råvaror till en välsmakande måltid med tillhörande dricks och återkommande besök för att det är så god mat på kinarestaurangerna är en prestation som uppstått bland de kockarna då man tvingats till det i länder med stor fattigdom.

Det jag ville skriva var att vill man göra något med en köttbit så kan man

Ett bra exempel på andra aktörer som "fuskar" är pizzeriorna, finns det någon som är så naiv att de verkligen tror att det är oxfile eller fläskfile på pizzan ?, är det äkta vara så är det bara att gratulera, fortsätt handla där.

Jag har även vänner som jobbar/jobbat inom styckningsbranchen som blivit bjudna av chefen på restaurang där de fått burit ut maten för att köttbitarna inte var de som stod i menyn, de kunde ju inte veta att de hade mångåriga styckningserfarna som kunder vid det storafest bordet...

Men oj vilken kompensation de fick av restaurangägaren i form av efterrätter o dryck, som givetvis inte ville att de skulle berätta vidare om den här "lilla fadäsen"..."misstaget"

Vilket jag inte heller gör....
Nu är jag absolut ingen köttexpert, men vissa bita kan jag se skillnad på, nuförtiden är stora stekar sällsynta i diskarna, de håller på att försvinna då den stressade nutidsmänniskan inte har tid med matlagning som kräver kunskap o tid trots de skojoga matprogrammen i TV där den ena efter den andra försöker överträffa de andra med häftiga vansinnesutbrått blandat med sexig figur o bländande leenden o skratt, samt udda hantering av redskapen med tillhörande jongleringar av råvarorna....det är ju underhållning....
Hörde nyligen att en restaurang blev anmäld för att de kokat räksoppan på räkskal,va fan trodde han/hon ?, folk är dåligt insatta på råvarorna till rätterna, än mer på vad de olika styckbitarna kommer ifrån
Jag blir ofta besviken när jag äter ute, inte för att jag är kräsen, men för att det är så dyrt o därtill så snålt tilltagna portioner, smaklöst och man måste ofta köra 3 rättersracet för att bli mätt, och har man inte tid att sitta o äta i 2-3 timmar så är grillmojen enda alternativet.

Bästa tipsen brukar komma från studenter o ungdomar, de rekommenderar inte ett ställe med mat där man inte blir mätt o nöjd för en rimlig peng.
 
Senast ändrad:
Asiaterna bla, de kan förvandla vilket skitkött som helst till en välsmakande gourmebiff.

drar vi inte väldigt många över en kam.. jag antar att du menar kinarestaurangerna i sverige.. nä, dom kan inte förvandla vilket skitkött som helst till gourmekött eftersom köttet alltid smakar skit på kinaresturanger, jag anser att dessa snabbmatställen e en direkt förolämpning på alla som har minsta intresse av bra mat, att dom hackar ner kött i småbitar och wokar sönder det gör inte köttet till nån gourmeupplevese, det känns mer som att bli spottad i ansiktet. samma gäller naturligtvis flertalet pizzerior.. tar man sig dock tid att leta efter guldkornen så finns det både pizzerior och asiatiska resturanger som hanterar råvarorna på ett bra sätt, där man känner att det är fräscht, men visst, då kostar det inte 59:- heller..

när det gäller portioner och antal rätter.. tja, jag går inte på resturang för att svullkäka, det kan jag göra hemma, om det tar många timmar så förväntar jag mig att njuta av flera rätter under lång tid i en trevlig atmosfär..

gå mindre ofta till bättre ställen och ta den tid det tar.. njut!!
 
Man går väl på restaurang av olika skäl - ibland för att man måste äta och ibland för att man vill göra ätandet till en speciell upplevelse.
Det brukar kanske inte vara samma restaurang då - men det är klart att det kan vara en fördel om det finns både-och att välja på, på samma ställe.
 
Apropå "skitkött" så går det väl inte att diskutera rätt och fel när det gäller smak. Grisfötter tycker ju somliga är en storartad smakupplevelse, medan andra skulle ha svårt att tänka sig nåt värre.
 
drar vi inte väldigt många över en kam.. jag antar att du menar kinarestaurangerna i sverige.. nä, dom kan inte förvandla vilket skitkött som helst till gourmekött eftersom köttet alltid smakar skit på kinaresturanger, jag anser att dessa snabbmatställen e en direkt förolämpning på alla som har minsta intresse av bra mat, att dom hackar ner kött i småbitar och wokar sönder det gör inte köttet till nån gourmeupplevese, det känns mer som att bli spottad i ansiktet. samma gäller naturligtvis flertalet pizzerior.. tar man sig dock tid att leta efter guldkornen så finns det både pizzerior och asiatiska resturanger som hanterar råvarorna på ett bra sätt, där man känner att det är fräscht, men visst, då kostar det inte 59:- heller..

när det gäller portioner och antal rätter.. tja, jag går inte på resturang för att svullkäka, det kan jag göra hemma, om det tar många timmar så förväntar jag mig att njuta av flera rätter under lång tid i en trevlig atmosfär..

gå mindre ofta till bättre ställen och ta den tid det tar.. njut!!

Skönt att din smak är godast.

;)
 
Skönt att din smak är godast.

;)

Det var faktiskt du som påstod att "asiaterna" (hygglig generalisering där) kan omvandla vad kött som helst till "gourmebiff". Och som något av en gourmet själv, vill jag med bestämdhet hävda, att även om man kan tillaga gourmetmat av mycket som anses som skräp av många, så blir det inte biff av brosk hur man än vänder och vrider på saken. Och det går inte att få grisen att bli nöt heller.

Till långkok lämpar sig vissa "sämre" bitar bättre. Bra korv är fantastiskt och till det behöver man inte heller finbitar. På grillen är grishalsen kung. Det handlar helt enkelt om att välja rätt kött till rätt rätt.

För övrigt brukar kinakäk mest smaka glutamat. Och det är inge gott alls. Vällagad kinamat kan visserligen vara toppen, men sådan har jag aldrig ätit i Sverige.
 
Apropå "skitkött" så går det väl inte att diskutera rätt och fel när det gäller smak. Grisfötter tycker ju somliga är en storartad smakupplevelse, medan andra skulle ha svårt att tänka sig nåt värre.


*barndomsminnen* jag slutade äta grisfötter när mormor slutade göra dom.. jag tillhör dom som hävdar att smaken inte sitter i endast munnen utan näsan, ögonen och hjärtat oxå.. barndoms jul med mormors grisfötter var mer än bara nassefötter.. delikatess på sitt sätt..
 
Jag såg en debatt för lite sen avseende just transporter av kött från exempelvis Sydamerika. De diskuterade det som benämndes livsmedelssystem eller den ekologiska kedjan som var ett växande forskningsområde.

Exempelvis är det lätt att som medveten konsument göra en miljöhandling och handla svenskt- eller till och med närproducerat kött. Problemet var att det närproducerade nötköttet utfodrats med kraftfoder producerat av nånstans runt 10 ton melass som i sin tur transporterats från Sydamerika... Det måste ju vara bättre att transportera 300 kg styckdetaljer än 10 ton foderunderlag. Således blev den medvetne konsumentens miljötjänst en björntjänst...

Inte så enkelt att som konsument genomskåda den här typen av ekologiska kedjor men förhoppningsvis kommer informationen bli bättre i samband med de ökade forskningsinsatserna och medvetenheten.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.