Billigt alt.till HB Staika?

Tänkte köpa nytt kupoltält avsett för utomskärspaddling, dvs där självstagning är ett krav. Har sovit ett antal nätter i polarens Staika och har inget att anmärka på detta tält förutom priset.

Jag har hittat följande 2-3 pers.-tält på nätet som skulle kunna vara fullgoda alternativ:

Vaude Space II, 2955:-
Jack Wolfskin Yellowstone III, 2569:-
Salewa magnum, 2790:-

Samt att jag såg att Stadium hade ett Everest som var en staikakopia för 1500:-

Är det någon som har erfarenhet av dessa tält eller möjligen kan tipsa om något annat alternativ så vore jag väldigt tacksam. Det är viktigt att tältet, inkl. absider är självstagande.

Jag är även tacksam om svaren inte urartar till en såga/lovprisa-Hilleberg-debatt.

Stefan
 
Fjällräven Domer 2&3

Kolla med Fjällrävens outletbutiker om dom har kvar något Domer, finns i två och tremans och liknar Staikat med dubbla absider och självstagande, tre bågar.



JL
 
TNF

Titta även på TNF Kestrel (sommar) eller Harrier (vinter). Har själv ett TNF Roadrunner som är en lättare variant utan självstagande absider. Ett bra och prisvärt tält, i alla fall om man köper det i USA. Köpte mitt för $250, de två andra tälten är något dyrare.
 
Re: TNF

f91jsw; sa:
Titta även på TNF Kestrel (sommar) eller Harrier (vinter). Har själv ett TNF Roadrunner som är en lättare variant utan självstagande absider. Ett bra och prisvärt tält, i alla fall om man köper det i USA. Köpte mitt för $250, de två andra tälten är något dyrare.

Amerikanska tält kan verkligen vara bra alternativ nu.

1. $ är rimligt låg (kan nog sjunka ytterligare något om bara räknenissarna kunde lite mera politik)

2. Kupoltält är mycket vanligare i USA, och det finns många alternativ tex TNF eller MSR.

Men det är ju tveksamt om det lönar sig att skicka efter, man bör nog få det hemsläpat (själv eller med hjälp av någon)
 
Vaude uppgraderar

Hej!
Har själv erfarenhet av Vaudes modell Space Explorer, vilket är en "upphottad" version av Space-programmet för att även klara vinterförhållanden. Det finns även en något större version som kallas K2 som påminner om Stakia vad gäller mått och konstruktion. En poäng med att köpa någon av dessa 2 modeller är att de är anpassade till vinterbruk samt att man för i år har uppgraderat sig på materialet i yttertältet som numera är gjort i silikonimpregnerad ripstop nylon (á la Hillebergs käpphäst). Obs! viktigt att man kollar av när man "slår till" att man verkligen får ett tält av årsmodell 2003, annars blir man blåst på den nya duken (tidigare modeller har PU impregnerad duk)

Lycka till!
Anders
 
Kelty Cyclone 2

Jag kan rekommendera Kelty Cyclone 2 som är ett 2 personstält av hög klass. Märket Kelty är känt för sina kvalitetstält och jag är mycket nöjd med detta tält. Relativt lätt, mycket enkelt att sätta upp (även i mörker), inga irriterande läckor, ej alltför varmt på sommaren och överlag hög kvalitet. Köpte mitt tält i USA för ca 200 dollar. Kolla in Kelty's website, http://www.kelty.com eller någon website där den får kritik. tex. http://www.outdoorreview.com .


Lycka till

Håkan
 
Beslut fattat!

Tack för de tips jag fått!

Nu lutar det i alla fall åt att det blir ett Vaude Space III. Jag ringde North Star trading och dom släpper det för 3500:- vilket får anses som ett mycket prisvärt alternativ till Staika (6180:). Det är aningen rymligare, 3,5 mot 3,2 m2, och liksom staikat hänger innertältet med i yttertältet, alltså utanpåliggande bågar. Som för de flesta kupoltält får man dock förankra absiderna, men det brukar nästan alltid finnas nå'n martall eller bergsspricka att använda (Det känns inte som det är värt 2700:- extra för denna finess).

Det kanske blir en recension vad det lider.....

Stefan
 
Vi brukar förankra absiderna genom att linda linorna runt stenar i lämplig storlek, dvs tillräckligt små för att man ska orka flytta runt dom men ändå så stora att dom håller absiden sträckt.

/Åsa
 
Jodå, jag har provat detta också och det fungerar alltid, förutom när det blåser kraftigt. Linorna bruka slacka efter ett tag. Om man då inte är byggd så att dom STORA stenarna kan bäras fram (alltså det gäller inte mig ;-).

Vi kanske jobbar fel, egypterna byggde pyramider och det var inte småsten?

Men visst i de flesta fall funkar det!

/Stefan
 
Bra och ganska billigt

Har efter många år i ytterskärgården med ett ganska billigt tunneltält - Haglöfs Twin Peak - graderat upp(?) till ett självstagande Vaude Spider I (1650:- på rea hos KG Jonsson, hygglig kvalité). Ett tält med litet "footprint" och som det inte regnar in i när man öppnar dörren. Visserligen behövs en sten för absiden, men annars står det ganska hyggligt för sig själv. Givetvis bättre med div stödlinor. Eftersom taket går ut över dörren, kan man slarva med absiden utan att få in regn.
Ytterskärgård behöver inte några extrema vävar eller konstruktioner, jag sökte istället en form på tältet som jag ville leva med.
Beträffande Hillebergs senaste småkupoler, så verkar det (om man får döma efter hur folk sätter upp dem) som om de behöver lika många staglinor och stenar som tunneltält, så de var inte något alternativ. Men hoppackade är de små och nätta paket, i synnerhet med de nya, tunna (och veka) stängerna.
Jag är ute så mycket så priset är av underordnad betydelse (men varför elda för kråkorna?).
/Lasse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jonch Billigt tält att ha i trädgården Bo och sova 6
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
_tobbe_ Billigt men bra tält! Bo och sova 19
tvatillarton Resa till island - låg budget utan körkort! Bo och sova 12
Avslutatmedlemskap161229 Highlander Blackthorn - billigt lätt tält Bo och sova 0
tolwyn Tips på billigt men bra tält? Bo och sova 8
fotografiskt Tälta med sonen - billigt och bra tält Bo och sova 12
vandrafjäll Billigt 4-säsongers tält Bo och sova 3
Stinats Billigt tvåmannatält. Bo och sova 9
Christian1 Billigt boende i Oslo mitten på Juli? Bo och sova 7
Lasse Nilsson Var köpa lätt billigt uppblåsbart liggunderlag? Bo och sova 36
graylingman Billigt 2-manstält Bo och sova 10
k1ngk0ng billigt tält? Bo och sova 3
desireman Lätt tält som är billigt och hyffsat bra? Bo och sova 0
Ulvskog Enmanstält, billigt och bra finns här...Kauftipp Bo och sova 6
Sjolidens Enmanstält, billigt men bra... Bo och sova 12
Solsea billigt familjetält Bo och sova 13
Henke stj EV2 billigt Bo och sova 5
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Picea Mer tält och kompromisser lätt/billigt/bra Bo och sova 31
YNWA Smidigt, lätt och billigt solotält Bo och sova 14
ostrom Billigt tält Bo och sova 15
storfiskarn? billigt självuppblåsande... Bo och sova 4
Mezzner Billigt och lätt 1-mans bivacktält? Bo och sova 24
mirgit dyrt eller billigt tält? Bo och sova 12
supinum Paris - billigt boende Bo och sova 2
MTB Billigt sovsäcksöverdrag Bo och sova 6
uffe Hillebergtält BILLIGT!! Bo och sova 2
Per J Bo billigt i Turin & Cervina Bo och sova 1
iq-jonas bo billigt-ibiza? Bo och sova 0
andersmossing Billigt kan också funka Bo och sova 19
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
sofiah Dunsäck alt lätt säck till stora barn? Bo och sova 5
gpsarn Tips pa fjalltalt internatinellt alt ill Hilleberg Bo och sova 0
Fibbe Vaude Taurus I alt. Salewa Micra Bo och sova 4
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 57
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.