Billiga gasolbehållare?

Re: biltema postorder nedlagt

black dog; sa:
Tyvärr så verkade psotordern ha blivit nedlagd
/Daniel

Vid postorder från Biltema tillkommer enligt katalog 109 en expeditionsavgift på minst 127 SEK. Så det ska till att köpa många gasbehållare för att det ska bli någon ekonomisk förtjänst att handla via postorder.

Per Brune
 
Re: biltema postorder nedlagt

black dog; sa:
Tyvärr så verkade psotordern ha blivit nedlagd
Det skulle förvåna mig mycket om Biltema lagt ner postorderverksamheten. :)
Det lär dock kosta en del extra att beställa gastuber eftersom det blir ett annat fraktalternativ.
 
Biltemas kök som adapter!!!

black dog; sa:
Ville bara tipsa om att Vaude har en konverterare för ventillösa gasolflaskor -> skruvventil. Den tjänar man snabbt ihop när man köper gasol för 10:-/st
/Daniel

Eller så gör man så här:
Biltemas billiga kök kostar i år 98 kr. Gängar man av brännaren i toppen så är det en utvändig M10x1 gänga där. Passar tyvärr inte direkt på Primusbrännaren till mitt trangiakök som har en invändig M11x1 gänga, men svarvar man till en liten mässingsadapter så kan man använda Biltemas kök istället för Vaude/Markill-adaptern.

Lite pyssel, men man sparar ca 150 kr!
 
Re: Biltemas kök som adapter!!!

redtop; sa:
Passar tyvärr inte direkt på Primusbrännaren till mitt trangiakök som har en invändig M11x1 gänga, men svarvar man till en liten mässingsadapter så kan man använda Biltemas kök

Låter ju smutt!
Gängar man på Primusbrännarens slang ovanpå Biltema-reglaget eller hur ser det ut? Reglage på reglage?
 
jula har oxå billiga gasbehållare... tror de e billigare på biltema men ändå.. har för mej att det skilde ca 2kr eller nåt sånt. ta den som du har närmast till!! fast så behövde man en ventil oxå ja..:(
 
Re: Re: Biltemas kök som adapter!!!

Nordesjo; sa:
Låter ju smutt!
Gängar man på Primusbrännarens slang ovanpå Biltema-reglaget eller hur ser det ut? Reglage på reglage?

Min tanke var att man får dubbla reglage så att man kan stänga gastuben och plocka bort primusbrännarens ventil så att det går att stuva undan lite lättare.

Måste dock erkänna att det hela bara är halvfärdigt än så länge och inte testat. Planen är att ha det klart inför Norgevandringen om drygt en vecka. Återkommer i ärendet!

/RedTop
 
Testat och klart!

Införskaffade en Biltema-lampa, skruvade bort lampdelen och svarvade till en liten mässingsadapter mellan Biltemaprylarna och brännaren till mitt Trangia kök. Skruvade ihop alltihopa, provtände och det funkade som tänkt!

Hållaren för gasbehållaren och ventilen är samma på både lampan och köket från Biltema, så det spelar ingen roll vilken man köper. Köket kostar 98 kr och lampan 149 kr.

Vikten på gashållare och ventil från Biltema är ca 215g och min lilla mässingsbit väger ca 20g. Markill anger 180g för sin kompletta gasadapter.

Återkommer i ny tråd efter semestern då jag testat det i fält.

/RedTop
 
Haha, ni e roliga :)

Håller ni på och meckar så mycket för att spara 100 - 150 kr??

Något säger mig att ni gör det mer för att det är kul att designa och pilla ;)
 
KAN SJÄLV!!!

niben; sa:
Något säger mig att ni gör det mer för att det är kul att designa och pilla ;)

:):):)
Självklart är det för att det kul att hålla på och pilla. Dessutom lär man sig alltid nåt på kuppen.
Nu vet t ex alla på forumet vad det är för gängor på gasflaskorna om det är nån som ska göra nåt annat specialmeck.

/RedTop
 
Re: KAN SJÄLV!!!

redtop; sa:
niben; sa:
Något säger mig att ni gör det mer för att det är kul att designa och pilla ;)

:):):)
Självklart är det för att det kul att hålla på och pilla. Dessutom lär man sig alltid nåt på kuppen.
Nu vet t ex alla på forumet vad det är för gängor på gasflaskorna om det är nån som ska göra nåt annat specialmeck.

/RedTop

Precis, att klura ut något bra och sedan förverkliga det, det är känsla. Spara pengar på att göra något själv, det kan man i de flesta fall glömma. Utan tvärtom, det kostar mer än att köpa färdigt (egna tiden ej inräknad). Men man blir glad när man lyckats göra något snyggt och bra. Den bästa externa uppskattning man kan få är ”kan du inte göra en åt mig också”.

Men än vet vi inte vad det är för gänga. För detta behövs uppgift om gängsnitt, stigning och diameter (kanske jag i hastigheten glömt något)

http://home.swipnet.se/brune/eget_t.html

Per Brune
 
Re: Re: KAN SJÄLV!!!

Brune; sa:
Men än vet vi inte vad det är för gänga. För detta behövs uppgift om gängsnitt, stigning och diameter
Per Brune

Håller med dig precis Per! Visst är det skönt att kunna svara "Den har jag gjort själv" när någon frågar var man köpt en grunka.

Angående gängorna så skrev jag det tidigare i tråden men förtydligar:

Primusburkarna har M11x1 gänga, alltså metrisk fingänga diameter 11 mm och stigning 1 mm/varv.

Biltemakökets fäste för brännare/lampa är M10x1

/RedTop
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.