Billig och funktionell toppsäck

Jag sitter och försöker fundera på vad jag skulle kunna slänga ut ur ryggsäcken men funderar inte om mycket av problemet är att jag har för billiga prylar helt enkelt. Min ryggsäck väger 2 kilo, sovsäck och liggerunderlag 1.5 kilo, min skaljacka väger 1 kilo, gaiters 0.5 kilo, stegjärn 0.8 kilo, backupkläder i form av extra sockar, underställ och microtectröja på ytterligare 1 kilo, thermos 0.5 kilo.

Då har jag inte räknat med kläder jag tror jag kommer ha på mig mestadels och övrig klätterutrustning som sele och rep som troligen kommer ligga i ryggsäcken den första dagen. Sedan tillkommer det mat på 2.9 kilo, tält på 3.3 kilo och sedan en hel del vatten uppe på det. Att kommer ner i 8 kilo ser jag verkligen ingen lösning på utan att kraftigt sänka beredskapen för kyla :(
 
Lungn o fin nu!

Jag sitter och försöker fundera på vad jag skulle kunna slänga ut ur ryggsäcken men funderar inte om mycket av problemet är att jag har för billiga prylar helt enkelt. Min ryggsäck väger 2 kilo, sovsäck och liggerunderlag 1.5 kilo, min skaljacka väger 1 kilo, gaiters 0.5 kilo, stegjärn 0.8 kilo, backupkläder i form av extra sockar, underställ och microtectröja på ytterligare 1 kilo, thermos 0.5 kilo.

Då har jag inte räknat med kläder jag tror jag kommer ha på mig mestadels och övrig klätterutrustning som sele och rep som troligen kommer ligga i ryggsäcken den första dagen. Sedan tillkommer det mat på 2.9 kilo, tält på 3.3 kilo och sedan en hel del vatten uppe på det. Att kommer ner i 8 kilo ser jag verkligen ingen lösning på utan att kraftigt sänka beredskapen för kyla :(

Du har ju kläderna på dig!
inga underställ i ryggan, tältet på 3,3kg är ju inget solotält, dela vikten med dom andra, repet ska vara glaciärsrep så det inte blir för tungt, maten frystorkad, mickro gaskök med kastrull för att inte släpa onödig vikt, sovsäck o liggunderlag verkar ok, max en fleeec tröja som som förstärkning.

En Ranger sa en gång något intresant till mig, "You only bring what you need to take you down safe, Never to stay". detta speglar kanske mer ett sätt att tänka än att ta det bokstavligt.

Det är ingen camping du ska på,,, så vida du inte vill campa bland molnen;)
men då får du nog leva med vikten.
 
När vi ändå är inne på ämnet, tror ni att det är tillräckligt att äta 700 kcal till frukost innan och sedan ytterligare 1000 kcal (varav 300 är snabba kolhydrater) under själva toppturen?

Det är i princip omöjligt att få i sig tillräckligt med energi för att det ska "räcka", dvs kroppen undviker att bränna fett. En ordentlig kolhydratladdning håller i nån timme, för en riktigt vältränad person lite längre, men inte i flera timmar.

För att hjälpa kroppen under hård belastning och då kolhydraterna är slut, är det enklast att just äta mer kolhydrater och de finaste kolhydraterna som finns är socker.
 
Jag kör med en äldre modell av marmot kompressor (då den bl.a. hade isyxefäste). Det som inte får plats i den är inte värt att ha med upp till toppen på toppdagen...

Förvörigt håller jag med tidigare skribenter att 20kg låter mycket. Inte ens på en sarekvandring skulle jag ha med mig så mycket. Tror dock att man själv måste rannsaka sig efter varje tur, Ju mer erfarenhet man får desto mer plockar man bort inför nästa bestigning.
 
En kall öl

Vi hade ju tänkt att tälta både vid Tete Rousse och Gouter. Det börjar starkt luta mot att jag får åka upp till dig med den där kalla ölen vi diskuterat tidigare.

Erbjudandet står kvar,,,, klart att vi ska ta en kall öl, men jag drar till Alaska i början av Maj och kommer tillbaka i Juni, så vill du träffas innan det så får det bli rätt snart, kanske vi ska träffas i Stockholm så kan Söderkisen "Axel" också haka på, han har en del jack i sin yxa från Blancan det blir erfarenhet från 2 håll så att säga,,
 
Om du vill kan jag skicka dig en detaljerad packlista som excelfil. Du kan bl.a. se vad jag tog med mig på toppdagen och hur mycktet det vägde.

Mvh /Joel
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
mekstr Var köpa billig flygbiljett Expeditioner 4

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.