Billig gammal GPS, visa koord, inget mer. Var hitta?

Jag har nästan inga pengar, men jag skulle behöva en GPS. Det enda den egentligen behöver kunna är att visa mig var jag befinner mig. Den måste drivas på "vanliga" batterier (typ AA eller AAA eller nåt sånt).

Övriga funktioner som kanske är önskvärda är att kunna lagra tidigare besökta platser och hitta tillbaka dit, och kanske att visa fart och riktning för pågående förflyttning. Som sagt, kanske önskvärt, men absolut inte nödvändigt.

På blocket och tradera verkar det inte finnas mycket alls, och som ny-prylar i handeln finns bara prylar med alldeles för mycket funktioner och alldeles för höga priser.

Det mest lovande jag hittat är http://illvet.se/abonnement/2-nr-och-gps-locator men det är lite oklart om den faktiskt visar koordinater på sin skärm. Nån som vet?

Har ni några förslag på lämpliga prylar att leta efter, och kanske tips om var man hittar dom?

(Min budget är alltså i storleksordningen 100 kr eller så)
 
Folk orkar knappast bry sig om att sälja en grej för 100:- Inte värt att lägga tid för en sån liten summa.
 
Kan detta vara nåt?

http://www.blocket.se/vasterbotten/Garmin_Gps_12_xl_34111456.htm?ca=7&w=3

AA-batterier, ingen karta, men fixar absolut att göra det du efterlyser. Har använt en sån rätt mycket och det jag upplever som främsta brister jämfört med de nyare modeller jag använt är att den tar lång tid på sig att hitta satelliterna och att batteritiden är rätt kass.

500 spänn... tja, jag skulle nog försöka pruta lite. Måste finnas mängder av såna apparater som numera ersatts med mer kompetenta grejor ute i stugorna, eftersom den en gång var väldigt populär.

Ett långskott, om du inte är blyg kunde kanske vara att kolla med ditt närmaste Skogsstyrelsekontor om de har någon att överlåta mot en slant i kaffekassan :) Åtminstone här i Värmland använde Skogsstyrelsen just såna och de hade många. De har modernare maskiner idag.
 
Det

är svårt att sälja gamla GPSer också. Ingen hörde av sig om den Garmin Legend med svartvit skärm jag försökte sälja för några hundra för ett par år sedan på Utsidans prylmarknad.

Thure
 
med tanke på att du får en ny Garmin etrex H för 700, skulle jag knappast betala 500 för en begagnad av äldre modell...
 
Det börjar komma nya GPS-loggers som anger position, och det finns också specifika GPS för Geocaching (t ex Apisphere Geomate.jr), som bara anger position $40-60.
 
Det är alltid klokt att handla efter sin egen budget, men ibland bör man nog anpassa sig till "marknaden", helt världsfrånvända budgetar kan föra till situationen ingen maskin alls, trots stort sök.
Bättre är nog att jaga aktivt och pruta friskt. Fast i teknikvärlden stiger prestanda snabbt. Batteriätare är sällan praktiska i praktiken.
 
mobiltelefon

EN begagnad mobiltelefon med GPS kan troligen visa koordinater - den går sannolikt inte på AA eller AAA men följer det med en telefonladdare så går den förhoppningsvis på medföljande batteri. Ett nytt mobilbatteri går på någon hundralapp om du inte köper orginalmärke.

Inte direkt vad du frågade efter men kanske ändå en lösning på grundproblemet?

/Patrik, med en SonyE C702 dock inte till salu, ska kolla om min gamla Nokia 5140 med GPSskal finns kvar och vad den kan tänkas betinga för värde
 
På era svar låter det ju som om det är ungefär så svårt som det verkade att hitta det jag söker, så jag tog och beställde Illustrerad Vetenskaps erbjudande. I värsta fall kan den lilla mojängen inte visa koordinaterna på skärmen, och då har jag köpt 2 tidningar som jag annars inte skulle ha köpt. I bästa fall kan den det, och då har jag fått en schysst lösning på mitt GPS-behov.

Vi får se hur det går. Men tack för svaren iaf! =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Galten Extremt simpel billig GPS Navigering 18
MonicaKa Billig GPS-logger/kvalitet okänd Navigering 24
ekis Liten och billig GPS Navigering 16
SankaBoy Billig USB-GPS? Navigering 12
arvan Beställa billig GPS? Navigering 17
new_ojala Lätt billig GPS för terränglöpare Navigering 5
olhe Billig och bra antenn Navigering 0
Tomax Billig Vista Navigering 2
Brune Billig DC/DC-omvandlare. Navigering 3
f_lindstrom Billig mjukvara Navigering 0
Bosse D Tanka data från gammal Garmin Etrex venture eller legend Navigering 8
ÄventyrsUffe Nya friluftskartan prime v2 i gammal astro? Navigering 6
bruse Sälja gammal Garmin eTrex Legend Navigering 3
tbergman Samisk vs. gammal stavning Navigering 6
PR Gammal karta, MapSource stängs ner Navigering 13
Tumbleweed Positionsformat i gammal GPS 45 Navigering 13
niking En gammal lärobok i geodetisk mätning Navigering 1
chuck CN NT+ v8 Gammal? Navigering 18
Roni Kalibrera gammal karta Navigering 6
apersson850 Hur gammal är Friluftskartan? Navigering 24
joanna En "no nonsense" GPS-klocka för en vänsterhänt med ynkliga handleder? Navigering 116
JohnWedin Lantmäteriets kartor till Gaia GPS Navigering 3
fyad Gps för inbyggnad i bil Navigering 7
Sewen Kartapp alperna Navigering 11
SamiHuutoniemi App med bra export av karta med GPS-spår Navigering 1
majjen Vad har hänt på gps-fronten? Vilken är "bäst" idag? Navigering 12
UAO Ny GPS eller Mobilen, hur tänker ni idag? Navigering 55
Lars H Hur få GPS-spår från InReach till dator? Navigering 4
SEHLBERG Karta till Garmin GPS. Navigering 0
hsp Råd för att lära sig anv Garmin GPS ladda ner gpx filers osv Navigering 4
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
kennet_arvidsson Urusla GPS-er Navigering 114
greenjuice Slutet för Viewranger Navigering 34
MarkusF Ladda ner karta till Garmin GPS Navigering 15
vilseiskogen GPS-Klocka med blåtand från android? Navigering 6
gundj Stenålders GPS Garmin 60SCx Navigering 14
KlaraW Tips på GPS Navigering 10
SofiaFia Symbol på GPS? Navigering 5
Christoffer_123 Fråga ang. Garmin gps Navigering 6
HasseQ Vilken GPS skall jag ha ? Navigering 25
mile0003 Mest vettiga karta (GPS) Navigering 8
Oliver_swe GPS Med möjlighet att ladda med GPX-kartor Navigering 7
Lico GPS baserad paddel log? Navigering 3
Masmakkan Handhållen GPS Navigering 22
Lico GPS armband vs handhållen? Navigering 16
tobiasdr GPS-mottagning T-Rådhuset Navigering 3
Sebastian_b Gps med Europa led E6 Navigering 19
jordbrukaren Hur anger man GPS-koordinater, vilket format? Navigering 16
Brus-Nilsson GPS-karta med fornlämningar Navigering 3
Viktorious GPS-klocka Navigering 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.