Bicepsfäste

Hej!

Jag har fått ont i vänster bicepsfäste känns det som när jag klättrar och ska riktigt ta i med vänstern. Jag undrar om nån har upplevt något liknande, eller nån kunnig som vet hur man ska träna för att det ska bli bättre och eventuellt hur lång tid det kan ta?
 
Svårt att säga nåt utan att undersöka dig, framförallt när jag inte ens vet vilket av muskelfästena det är. Generellt kan man säga om överansträngningar och inflammation att man får belasta till smärtgränsen men det ska inte göra ont. Gör fler repetitioner istället. Både för att hålla igång muskeln men viktigast för att hålla uppe cirkulationen. Det kan ta flera månader innan det blir bra. Men det bygger på att det verkligen är senan och inte något annat vilket inte går att säga.
 
Hej
Jag antar att det är insidan av armbågen du har ont i?
Detta är mycket vanligt om man klättrar ofta och inte sällan heller man kan känna av det efter ett pass där man har gjort moves som sliter mycket till exempel dynos eller om du campuserar.
För min del så brukar jag få ont under klättringen och ofta håller det i sig några timmar efteråt
enda rådet jag kan ge dig är att ta det lite lugnare några dagar samt värma upp ordentligt.
Om du håller dig till sva/vertikala väggar och klättrar statiskt så borde det vara förhållandevis lugnt.
sen så instämmer jag i det nuddis säger att det kan ta månader men det får man väl lite mer se som ett skräck exempel om man fortsätter att nöta 110% även när det känns som armen ska gå av.

Ha de gott
Henrik
 
Biceps har väl fyra fästpunkter? Dessutom finns det flera andra punkter däromkring som du lätt kan blanda ihop. Besök en sjukgymnast för att få en vettig diagnos och övningar, ät inte ipren eller voltaren (om inte läkare/sjukgymnast föreslår det). Beroende på vad du har som gör ont är behandlingen olika. Armbågar och axlar är svåra att rätta till...
 
Biceps har två ursprung vid axelleden, och två fästen i armbågen (ett i praktiken, två i teorin).
Fästet belastas ffa vid supination (underarmen roterar, vrider upp handflatan).
Den senan kan vara irriterad, och har man tagit anabola kan den lätt gå av och behöva opereras fast igen, eller om musklerna annars är kraftigare än senan av ålder (senor åldras fortare än muskler) och plötslig belastning.
 
Bicepsfästet? Om du sträcker ut vänster arm med handflatan uppåt och du kan irritera skadan genom att gnugga på vänster/insidan av armbågen så kan det vara "climber's/golfer's elbow" du lider av. Det är väldigt vanligt och jag har haft bekymmer med det sjäv. Sök lite på "climber's elbow" så får du läsa på och se om beskrivningarna passar. Om så är fallet så kan denna övning hjälpa:
http://www.ukclimbing.com/articles/page.php?id=3614

Är det inte "climber's elbow" du har så kan du bortse från detta inlägg, då har jag inget att komma med.
 
...Sök lite på "climber's elbow" så får du läsa på och se om beskrivningarna passar. Om så är fallet så kan denna övning hjälpa:
http://www.ukclimbing.com/articles/page.php?id=3614

Är det inte "climber's elbow" du har så kan du bortse från detta inlägg, då har jag inget att komma med.

Känner du igen dig i beskrivningen på länken, satsa på den här övningen. Har själv det problemet, men efter att ha kört övningen i videon dagligen i ett par veckor är jag numera nästan helt smärtfri.

Får ibland ett smärtgenombrott när jag har kört för många träningspass för tätt inpå, men jag märker en stor skillnad jämfört med innan jag började! Dessutom har jag inte behövt avstå ifrån träningen alls, har kört på som innan, men avbrutit när man känner att det börjar göra allt för ont och då avslutat passet med videoövningen.
 
Känner du igen dig i beskrivningen på länken, satsa på den här övningen. Har själv det problemet, men efter att ha kört övningen i videon dagligen i ett par veckor är jag numera nästan helt smärtfri.

Får ibland ett smärtgenombrott när jag har kört för många träningspass för tätt inpå, men jag märker en stor skillnad jämfört med innan jag började! Dessutom har jag inte behövt avstå ifrån träningen alls, har kört på som innan, men avbrutit när man känner att det börjar göra allt för ont och då avslutat passet med videoövningen.

Läste om symptomet men tycker inte att det stämmer riktigt. Jag kan göra chins och träna som vanligt och känner mig stark, det är bara vid explosiva rörelser när jag bouldrar som det känns när jag släpper spänningen på vänstra armen. Det är insida armbåge/bicepsfäste som det känns i.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.