Bestiga Sarektjåkkå sommartid

Stor- till Buchttoppen

Vi gick för några år sedan över Stortoppen, till Buchttopen och vidare mot Spijjka. Vi övernattade strax under Buchtoppen (kanske 1900möh) på ett hyffsat platt och mjukt parti.
Vägen från Stortoppen till Buchttoppen gick förbi ett lite trixit parti där vi valde att knyta in oss och sätta kilar och ankare på vägen mot Bucht. Anledniningen var främst att vi hade ca 30kg på ryggen. Det var egentligen inte svår klättring, ens med stor ryggsäck, men riskerna med ett felsteg är för stora när man bär tungt på en bergskam. Hade vi gått där med dagssäck så hade vi kanske struntat i repet.
Vill du nå Stortoppen är därför ett förslag att ta sig upp på Buchttoppen, övernatta där, och sen göra en dagstur (tar kanske två timmar) till Stortoppen. Hur ni tar er till Buchttoppen utan klätter/glaciärutrustning vet jag inte, vi gick på glaciärerna med full utrustning.
Lycka till
/Daniel
 
Varför inte glaciärvandring?

Jag förstår verkligen inte varför folk är så rädda för att gå på lite hårt packad snö mitt i sommaren. Var i Sarek och vandrade på glaciärer i Sarektjåkkå i somras, med dagssäck och kängor. Ingen annan utrustning. Hur lugnt som helst. O så åkte vi kana ned för glaciärerna på rumpan. Rena barnleken. Vad är det för glaciärutrustning ni pratar om?
 
Om ni är ovana så bestig nordtoppen (2056 m) vilket ger en minst lika fin utsikt. Dessutom långt lättare och en snabb nedstigning på snöfält på nordsidan.

Gör så att ni tältar på den nordvästra sidan av den lilla sjön Sarekvjavrasj (mycket trevligt ställe). När vädret är lämpligt så går ni uppför nordsluttningen längs en liten bäck där det är lättgått. Sedan sneddar ni mot själva bergskammen (blickar ned mot glaciären på andra sidan) och går längs med kammen upp mot toppen. Det finns en liten förtopp som är 1980 m tror jag, och mellan den och nordtoppen är det en ganska smal kam som dock inte ska vara några problem att forcera. När jag gick upp gick jag på vänster sida. Sedan är det bara några tiotal höjdmeter till toppen.
 
Jag förstår verkligen inte varför folk är så rädda för att gå på lite hårt packad snö mitt i sommaren. Var i Sarek och vandrade på glaciärer i Sarektjåkkå i somras, med dagssäck och kängor. Ingen annan utrustning. Hur lugnt som helst. O så åkte vi kana ned för glaciärerna på rumpan. Rena barnleken. Vad är det för glaciärutrustning ni pratar om?

ovanlig inställning! :) vilka sträckor glaciärvandrade ni?
 
Sarektjåkkå stortopp !

Om ni skall upp på stortoppen så finns det en fin lägerplats för ca: 4 tält en bit nedanför mickkaglac. klart rek. kan vara lite svår att hitta men är toppen (camp. Mikka) skaffa er glaciärvana viktigt ! vad folk än säger...jag lovar..
Följ glaciären på vänstersida det ligger morän där ...finns tyvärr en massa elaka brunnar ock sprickor mot överdelen där kommer glaciärvana och superkoll in.. när ni kommer upp mot "haket" så finns det vatten bra lunchställe sen upp på kammen som inte är någon klättring i egentlig mening men en otroligt vacker utsikt ...sen kommmer ni upp på en liten topp platå med ett röse och däri ligger ett plåtskrin med en bok i där ni kan skriva nåt fint i ! går bra att ta samma väg till baka men SE UPP ! dom snöbryggor över sprickor ock brunnar som bar er är uppvärmd och mjuk på eftermiddagen ,och avslappning och trötthet kan lätt leda till slarv (man har ju gjort toppen) och vill till Camp Mikka ... ta det extra lugnt på nervägen..har gjort denna rutten 4 gr och glac. avsmältn. har ju ökat... en otroligt fin tur ..på alla de sätt hög erufori faktor...men lycka till !
 
Nu är denna tråd 9år gammal. Men för att lägga till info om stortoppen som eventuellt kan komma någon till glädje. Om en går på glaciären norr om nordtoppen, så är denna sannolikt fri från snö i slutet av sommaren. Och mycket få sprickor, som tydligt syns. Då behövs inte annat än dubbar eller liknande unders skorna. Och det går bra att gå upp på stortoppen utan klättring eller behov av rep, så länge glaciären är snöfri. Kammen till vänster (norr) om mikkaglaciären är vandring hela vägen till toppen, och en slipper crevasserna på mikkaglaciären.
 
Kul med massa svar

Hej

Härligt att få massa svar. Varför inte uppliva Sarektjåkkå-tråden lite? :)

Här är mina erfarenheter:

Vi gick in vid Sourvadammen, runt berget, i dalen hela vägen bort till sjön Bierikjavrre, vi tänkte gå på kammen upp för 1952möh-toppen Voujnestjåkkå, men fick lite knappt med tid så vi gick runt berget och tältade precis vid sjön Bierikjavrre. Nästa dag gick vi upp för berget i sydost upp till glaciären sarvajegna, sneddade över den, sen vidare sydväst till nästa lilla glaciär som jag inte vet vad den har för namn. Upp på kammen där man hela tiden ser ned mot Bierikjavrre, för att slutligen hamna på den sydligaste toppen av Sarvatjäkkå 1694möh. Sista biten (ca 50-100 höjdmeter) var rent dumdristig klättring osäkrade. I övrigt helt fantastiskt. Viktigt viktigt är att vädret är riktigt bra och stabilt!

vuMyc3R.jpg

xelVXAI.jpg



Andra bilden ser man typ hela Sarektjåkkå och dess stora toppar!. häftigt.
 
Jag funderar på hur man samlar toppar mest ekonomiskt i Sarek. Passagen mellan Stor- och Nordtoppen fordrar klätterutrustning, så jag kommer inte att ta kammen i ett svep om jag gör toppturen i sommar: peakbook.org/no/tour/38817/Áhkká+og+Sarektjåhkkå.html

I alla fall, går det att på något sätt ta sig mellan Sarvatjåhkkå och Vuojnesbákte utan klätterutrustning? Det ser ut att finnas en hammare på kammen, men kanske går det att ta sig runt den på något sätt. Hur är det att ta sig mellan Vuojnestjåhkkå och Spijkka? Är topp 1875 och resten av Spijkkakammen möjlig att utan klätterbestyr?

Kan man gå direkt mellan Áhkkás stortopp och Borgtoppen eller måste man längre ner?

Kan topp 1739 i Ähpár bestigas utan klättring? Möjligtvis kommer jag själv finna svaret längre fram.

På norska Peakbook är det gott ställt med detaljerade turrapporter, så att det går att planera noggrant i förväg. Synd att man inte är lika duktig på detta på andra sidan av vattendelaren.
 
Det finns en kille på youtube som klättrat alla(?) 2000 m toppar på några dagar bara...


Killen heter Niklas Hallström och var förste svensk på Makalu (8481m) med Fredrik Sträng, även klättrat Himalaya med Ueli Steck osv.

Hans video på youtube är kul och sevärd, gjord med glimten i ögat.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
Johannes89 Bestiga Kebnekaise Fjällvandring 11
Fazt Bestiga Kebnekaise I december Fjällvandring 25
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
XPAT Bestiga Keb Fjällvandring 4
thedyck Bestiga Kebnekaise i Mars, April? Fjällvandring 11
Tom Bombadill Bestiga Kebnekaise sydtopp-När? Fjällvandring 36
hejsan22 Bestiga Kebnekaise... Fjällvandring 21
Putte84 Vi som skulle bestiga keb... Fjällvandring 29
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
matito Suorva - Sarektjåkkå Nordtopp - Aktse Fjällvandring 5
japp Sarektjåkkå - var var jag? Fjällvandring 7
Livsglad Topp tur Sarektjåkkå - Pårtetjåkko. Fjällvandring 4
simon Sarektjåkkå Fjällvandring 2
Utrustning för Sarektjåkkå? Fjällvandring 5
Sällskap för toppbestigning av Sarektjåkkå 30/8-1/9 Fjällvandring 0
Bestigning av Sarektjåkkå Fjällvandring 2
jooose Tälta på snö sommartid? Fjällvandring 5
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
friluftaren Sockor vid vandring sommartid? Fjällvandring 16
bue_digre Prinsleden sommartid Fjällvandring 2

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.