Bestiga Kebnekaise I december

Hej igen,

jag var milt ironisk i mitt förra inlägg (jag vet, funkar inte på internet). OK, då är det v. 10 som gäller. Min poäng är fortfarande att om ni ska göra det som ett projektarbete, så ska ni förbereda er genom att träna på det ni ska göra; gå på skidor med den utrustning ni behöver, tälta, laga mat etc. Då lär ni er bl.a. att hantera kyla -det är väl kallt i södra Dalarna på vintern... Detta är mycket mer värdefullt än att ta in råd från andra. (Ni kan såklart göra det också, från mig tex :) )

Skillnaden när ni kommer upp på fjället är att vädret kan vara grinigare, men om ni är rutinerade vintertältare så hanterar ni det mycket bättre.

Sen måste ni ta hänsyn till lavinrisken när ni gör en topptur v. 10.

Nils
 
Hej

Jag tänkte försöka mig på exakt samma grej. Även jag går i trejde året i gymnasiet och tänkte ha detta som projekt arbete. Sitter i samma sits kan man jo säga. Har liknande frågor. Men framför allt så undrar jag fall man kan genomföra detta ensam eller fall man utan tvekan måste vara minst två?

Även nyfiken på hur lång tid det tar att ta sig upp och ner från toppen om man utgår från kebnekaise fjällstation. Gick sträckan nikkaluokta - kebnekaise fjällstation (under fjällräven classic) innan i år, då tog det ca 5h. Men ungefär vid v10 så är där jo snö. så även där skulle jag uppskatta om någon vet ungefär hur lång tid det kan ta.

Är det endast skidor som gäller eller är det möjligt att göra detta med snöskor? I så fall vad som är att rekommendera.
 
Testtur?

Jag tog mig upp till toppstugan från fjällstationen längs västra leden på 4,5 h. Sommar, motvind, 4 grader och snöblandat regn. Detta var i juli det.

Är det bara jag som tyckte att det var något av det jobbigaste man gjort, att försöka ta toppen?

Ni kanske skall ta en tur nu i september först?!
 
Höstlov?

Testtur är nog ingen dum idé. Använd höstlovet så vet ni vad som gäller med tanke på avstånd, terräng och annat. Förhållandena vid Keb. i December känns väl som en rätt duktig utmaning men se till att skaffa så mycket erfarenhet som möjligt innan. Som någon tidigare sagt så finns väl snö i Dalarna också. För övrigt är väl konsten att avbryta en övning/toppförsök det modigaste man kan göra, tyvärr kan det behövas en del rutin för att kunna säga stopp ;)
 
Testtur på jullovet kanske?

Hejsan!

Om ni nu har bestämt er för att det är vecka 10 som gäller och vill förbereda er skulle jag rekomendera en liten testtur under jullovet. Det finns till exempel en hel del stugor öppna i Jämtlandsfjällen runt nyår och om man vill kan man ju även prova på att tälta i närheten av någon av stugorna.

Sen kan det kanske vara värt att nämna att kalfjällen ganska ofta är just kalt (d.v.s helt snöfritt) så tidigt som under jullovet. Det beror på att snön som faller för det mesta är ganska torr och därmed blåser bort från kalfjället och det lilla som blir kvar försvinner ofta i de rikligt förkommande mildperoderna. Om man vill röra sig i fjällen under jul/nyår gör man alltså klok i att planera sin tur så att den till stora delar går nere i skogen och fjällbjörkskogen, det är ju alltid trist att bära sina skidor på ryggan. Ett mycket trevligt område är till exempel runt Vålådalen där det finns 3 olika stugor att besöka (Stensdalen , Vålåstugorna , Lunndörren).

/ Stefan
 
Jag tog mig upp till toppstugan från fjällstationen längs västra leden på 4,5 h. Sommar, motvind, 4 grader och snöblandat regn. Detta var i juli det.

Är det bara jag som tyckte att det var något av det jobbigaste man gjort, att försöka ta toppen?

Höll ungefär samma tempo i liknande förhållande (något varmare) och håller med om att det var fruktansvärt jobbigt! Min resekamrat tyckte att dagen i helhet var jobbigare än att springa Stockholm Marathon.
 
Projektarbete v10

Var mycket olika svar:eek:
Men eftersom vi inte har någon fjällvana alls och antagligen har svårt att skaffa någon, vi bor nämligen i södra dalarna, så vore det alltså bäst att lägga turen på sportlovet? Fjällstationen öppnar en vecka innan sportlovet så det vore ju väldigt bra. Dessutom får vi mycket mer tid att träna vilket är bra och vi är inte på något sätt ovilliga att träna.

Våra elever hade valt "Friluftsliv" som extra kurs och fick en hel del träning där. Under en friluftsdag hade idrotten hyrt in en instruktör från Friluftsfrämjandet som lärde dem olika varianter på Snöka, bivack osv . De var även ute i skogen några gånger och provade på att sova ute vintertid. De var senare mycket glada över denna träning. F.ö var alla goda skidåkare, två gick med Telemark och en med Randoné skidor.

3338, hur lång tid tog det för er från det att ni lämnade kiruna till det att ni kom tillbaka? hyrde ni utrustning? Var det mycket andra vandrare där eller var ni ensamma och var det lätt att hitta upp i snön?

Vi var hela veckan uppe i Kebne. Alla elever hade egen/lånad utrustning. Vi träffade på andra skidåkare men det var inte lika mycket folk som det blir senare under våren. Det var f.ö ganska dåligt väder när vi kom upp och riktigt kallt på nätterna när det klarnade upp.-33*c som kallast. Jag upplevde att lavinrisken var stor pga det ymniga snöandet. Vi åkte därför ned mot Singi stugorna och vidare mot Sälka för att vänta ut vädret, sova i snöka och uppleva fjällen. Efter några dagar stabiliserade sig vädret och toppen gjordes två dagar senare. Vi tog då Durlings led upp, nedfärden bjuder på riktigt bra åkning. Då vi var de första som gick upp efter ovädret hade vi inte några spår att följa. Jag upplever dock både Durlings samt Västra leden som lättorienterade. Eleverna var glada över att ha med någon med fjällvana , dels pga osäkerhet att orientera sig samt att det var en trygghet under de dåliga förhållanden som var några dagar.

Har ni inte någon erfarenhet att vistas i högalpina miljöer under vintern kan det kanske vara en bra lösning att följa någon av Kebnes färdledare upp till toppen? Dels för att hitta samt även pga lavinfaran!
 
Hejsan!
...
Sen kan det kanske vara värt att nämna att kalfjällen ganska ofta är just kalt (d.v.s helt snöfritt) så tidigt som under jullovet. Det beror på att snön som faller för det mesta är ganska torr och därmed blåser bort från kalfjället och det lilla som blir kvar försvinner ofta i de rikligt förkommande mildperoderna. ...
/ Stefan

I mitt fotoalbum finns en bild från en ripjakt nära Torneträsk under julen. Där ser man både snömängd på kalfjället (har varit ungefär samma i december de senaste åren förutom -07 då det inte fanns snö alls) och hur mkt dagsljus man har under 3-4 timmar.

/M
 
Hej!
Måste säga att iden att försöka bestiga Keb mitt i vintern om man helt saknar fjällvana är rätt oseriös. Lite som att försöka paddla grad IV forsar när man aldrig suttit i en kajak innan! Visst kan det fungera men det kan lika gärna sluta med katastrof. Högalpin miljö, skitkallt, mörkt större delen av dygnet, lavinfara, risk för riktigt dåligt väder, listan kan göras lång. Verkar iofs som flera i forumet har samma åsikt som jag men många verkar ändå tycka det är en cool ide och ngt som låter sej göras bara man övar lite där hemma först. Ok, om man har erfarenhet av glaciärvandring, isklättring, skidbestigning, ofrivilliga bivacker, dåligt väder etc och åtminstone har bestigit Keb på sommaren, vistats i området och har lokalkännedom mm. Annars, INTE. När ni väl sitter fast i en snöstorm uppe på kalfjället och hoppas att fjällräddningen ska hitta er innan ni frusit ihjäl är det liksom försent att ändra sej........Alltså, skjut upp detta spännande projekt till våren så får ni förhoppningvis en rolig och bra upplevelse!
 
Kan också tycka att det sitter flera och är relativt uppmuntrande, trots de uppenbara risker som finns. Utan att personligen ha någon speciell vintervana av fjällmiljö så kan jag tycka att idén har en lite väl hög ambitionsnivå kontra kunskaper och erfarenhet hos upphovsmännen/kvinnorna. Jag har vistats i fjällen en del både vinter som sommar och anser mig vara en god skidåkare med god fysik men jag skulle inte utan rejält med övrig erfarehet ge mig på det projektet. Satsa lite lägre eller under annan årstid så ska ni se att turen blir trevligare och mer givande både vad gäller upplevelser och byggande av er egen erfarenhetsbank.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
xefyros Bestiga Kebnekaise - tips för första gången Fjällvandring 29
Gråbuse Bestiga kebnekaise sen höst - går det? Fjällvandring 19
markanthus Tid på året att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 2
Johannes89 Bestiga Kebnekaise Fjällvandring 11
gegga moya Vad är en bra tid att bestiga kebnekaise på? Fjällvandring 19
##3 Bestiga Kebnekaise i mars? Fjällvandring 4
thedyck Bestiga Kebnekaise i Mars, April? Fjällvandring 11
Tom Bombadill Bestiga Kebnekaise sydtopp-När? Fjällvandring 36
hejsan22 Bestiga Kebnekaise... Fjällvandring 21
Jockan Bestiga Kaskasatjåkka mitten av september Fjällvandring 6
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
apkungen Bestiga nordtoppen i Sarek norrifrån Fjällvandring 3
Gråsparven Bestiga Niják Fjällvandring 5
cnygardh Bestiga Tjakkeli Fjällvandring 5
Fjällrookiee Bestiga Ottfjället i Oktober? Fjällvandring 6
pantorama Bestiga Helags i maj – med snöskor? Fjällvandring 2
Magnus Eriksson 68 Bestiga Liddubakti Fjällvandring 3
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
ksl65 Bestiga Sylarna i Oktober? Fjällvandring 8
jamlindell Bestiga Storsylen med barn Fjällvandring 10
yps Bestiga storsnasen Fjällvandring 4
Team Hagbard Bestiga Galdhöpiggen vintertid Fjällvandring 6
sespalan Bestiga Møysalen Fjällvandring 2
monterey Bestiga Ahkka, möjligt för nybörjare? Fjällvandring 8
maximiriam Bestiga Sylarna på 1 dag? Fjällvandring 18
shadowfire Vilka höga toppar att bestiga? Fjällvandring 7
tomhylsan Bestiga Sarektjåkkå utan utrustning Fjällvandring 3
Ninakanin Bestiga Vuojnesjåhkkå (från Bielavárásj?) Fjällvandring 5
ImpulzE Bestiga storsylen? Fjällvandring 3
bfia73 Bestiga Kåtotjåkka söderifrån? Fjällvandring 15
Bladh När bestiga keb? Fjällvandring 8
XPAT Bestiga Keb Fjällvandring 4
Anderljung Bestiga Sarektjåkkå sommartid Fjällvandring 23
Putte84 Vi som skulle bestiga keb... Fjällvandring 29
m.r Vandra kungsleden och bestiga toppar. Fjällvandring 4
Bestiga Akka Fjällvandring 2
kgp Bestiga Akka Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.