Beställning från utlandet

Undrar lite över beställning från utlandet. Vilka regler gäller innaför EU resp. utanför? Tull, moms och andra avgifter? Det finns ju så mycket mer att välja på hos de utländska internetsidorna.
 
Innanför EU tillkommer endast frakt. Det är ingen tull eller moms inom EU. Eller för att vara korrekt; du betalar moms i landet du handlar från men priserna brukar vara inkl moms (VAT).

Utanför EU tillkommer förutom frakt, även tull samt moms på det hela (25%). Tullsatsen varierar mellan olika varuslag men brukar vara ett par procent. Momsen är den stora biten. (Posten lägger även på en speditionsavgift på ca 100 kr)

Kolla mer på tullverket.se
 
Men hur mycket tjänar man på att beställa från till exempel staterna? Jag har aldrig beställt därifrån än, men ni som gör det regelbundet, har ni kunnat se en ungefärlig procentsats som vinsten landar på? Det varierar säkert beroende på produkt och kategori, men mellan tummen och pekfingret alltså, så man vet om det är värt att börja kolla upp sådana alternativ eller om den korta leveranstiden i Sverige är mer värd.

Vad säger ni? Vad är era erfarenheter?
 

avslutad210712

Gäst
dave1; sa:
Innanför EU tillkommer endast frakt. Det är ingen tull eller moms inom EU. Eller för att vara korrekt; du betalar moms i landet du handlar från men priserna brukar vara inkl moms (VAT).

Inte riktigt rätt.

Om firman du handlar för säljer för mer än ett visst belopp (dvs på deras årsbasis och inte på en enskild order) till Sverige så skall man betala svensk moms (men då får man dra av ursprungslandets moms) vilket kan innebära att det blir ett litet påslag. Eller lite enklare - om du köper varor från ett land med 18% moms så skall du betala ytterligare 7% om firman säljer över ett visst belopp till Sverige. De firmor som exporterar för så mycket till Sverige brukar ha information om det på sina hemsidor.
 

avslutad210712

Gäst
carl_; sa:
Men hur mycket tjänar man på att beställa från till exempel staterna? Jag har aldrig beställt därifrån än, men ni som gör det regelbundet, har ni kunnat se en ungefärlig procentsats som vinsten landar på? Det varierar säkert beroende på produkt och kategori, men mellan tummen och pekfingret alltså, så man vet om det är värt att börja kolla upp sådana alternativ eller om den korta leveranstiden i Sverige är mer värd.

Vad säger ni? Vad är era erfarenheter?

På min GPS tjänade jag ungefär 1700:- vilket var ungefär 25% billigare än i Sverige och det var med all tull, frakt och moms pålagt.

När jag för ett år sedan var på jakt efter två Osprey ryggsäckar så hade jag inte tjänat ett enda öre jämfört med att köpa i Sverige.

Andra saker som jag importerat från utlandet har jag varit så illa tvungen till det eftersom de helt enkelt inte hade gått att få tag på inom landet och med andra ord omöjligt att svara på om jag hade tjänat något på det.

Så frågan är egentligen omöjlig att svara på.
 
carl_; sa:
Men hur mycket tjänar man på att beställa från till exempel staterna? Jag har aldrig beställt därifrån än, men ni som gör det regelbundet, har ni kunnat se en ungefärlig procentsats som vinsten landar på? Det varierar säkert beroende på produkt och kategori, men mellan tummen och pekfingret alltså, så man vet om det är värt att börja kolla upp sådana alternativ eller om den korta leveranstiden i Sverige är mer värd.

Vad säger ni? Vad är era erfarenheter?

Multiplicera priset i USD med 10 så får du en ungefärlig uppfattning om vad varan kommer kosta när du har den hemma. Sen är det bara att jämföra med svenska priser. Jag beställde nyligen en Marmot Hydrogen från USA. Den kostade $247.16 och jag betalade ca 2500kr så ekvationen stämde rätt bra i det fallet.

Som sagt. Vissa saker är värt att beställa medan andra inte är det. Man ska ju även ha i åtanke att man inte omfattas av svensk konsumentlagstiftning med 3 års reklamationsrätt om nåt strular men vissa saker känns ändå värda att importera.
 
Jag räknade på två Thermarest från http://www.globetrotter.de och där landade det insparade på en femhundring med frakt så visst kan det ge stora besparingar. Passa dig för prisfällor i form av frakt (inom EU) och tull. Så som jag har förstått så missar tullen ungefär hälften av alla USApaket men hälften får ju dock pynta....

När jag läser igenom tråden inser jag att jag kanske svarar på fel fråga men nu vet du...
 
Jag börjar få in vanan på att beställa från USA och har några råd:

* Förhandla om både pris och frakt!
* Var flera, sk gruppköp!
* Var lite envis och fråga vad som sker om ni lägger till något, sänker det priset?
* Kräv att ni får betala var för sig, det förenklar och försäkrar dig som står i mitten som "gruppköpsansvarig"!
* Försök hålla er till så få produkter som möjligt, det ger större rabatter!

// Jocke, som gärna ger råd och tips och som ibland fixar gruppköp :)
 
carl_; sa:
Men hur mycket tjänar man på att beställa från till exempel staterna? Jag har aldrig beställt därifrån än, men ni som gör det regelbundet, har ni kunnat se en ungefärlig procentsats som vinsten landar på? Det varierar säkert beroende på produkt och kategori, men mellan tummen och pekfingret alltså, så man vet om det är värt att börja kolla upp sådana alternativ eller om den korta leveranstiden i Sverige är mer värd.

Vad säger ni? Vad är era erfarenheter?

20-50 %.
 
Om man ser totalt, dvs inkl full moms, full tull samt frakt:

Tält: Runt 20-30 %
Sovsäckar: Runt 20-40 %
Kök: Runt 30-50 %
Ryggsäckar: Runt 20-50 %

// Jocke
 
Intressant att läsa om era erfarenheter!

Vartifrån beställer ni? Har ni lust att klistra in lite länkar till bra ställen? Bäst överst och sedan fallande..
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.