Beställa varor från England...

Är det någon på detta forum som beställt elektronikvaror från England? Tydligen går det inte att beställa en GPS via amazon.co.uk eftersom de inte godkänner leverans till Sverige. Då undrar jag förstås om det gäller all e-handel med elektronik i England eller om det bara är Amazon som tillämpar detta? Vad har ni för erfarenheter?

Om det bara är Amazon det gäller, har ni tips på bra siter som säljer GPS'er? Tack på förhand.
 
Upp till varje butik hur dom vill göra, men det finns inga handelshinder för elektronik. Men som vanligt trycker generalagenter på för att stoppa export för att inte komma på kant med tillverkaren när man inkräktar på andra generalageters marknad.
 
Har handlat ett 20-tal gånger. Videorecorder, GPS, kamera, MC-däck, bildäck, MC-hjälm, mm, mm. Det har alltid funkat. En enda gång strulade det dock något. Handlaren påstod sig fått en datakrasch och leveransen tog två månader. Har köpt från England, USA, Tyskland, Portugal och Spanien.

Priserna ligger normalt 10-30% lägre än i Sverige men med nuvarande Eurokurs är det ingen större vits att köpa utomlands. En lustig detalj är att leveranstiderna ofta är kortare vid köp från utlandet.
 
Jag köpte en Suunto core från http://www.digiflyuk.com/ i augusti. Mycket bra service och väldigt snabb leverans, från beställning tog det 2 dagar innan jag kunde hämta ut klockan på posten i Boden. Enligt min erfarenhet är royalmails airsure-tjänst väldigt snabb (snabbare!) och billigare än ups m.fl. fraktföretag.
 
Är det någon på detta forum som beställt elektronikvaror från England? Tydligen går det inte att beställa en GPS via amazon.co.uk eftersom de inte godkänner leverans till Sverige. Då undrar jag förstås om det gäller all e-handel med elektronik i England eller om det bara är Amazon som tillämpar detta? Vad har ni för erfarenheter?

Om det bara är Amazon det gäller, har ni tips på bra siter som säljer GPS'er? Tack på förhand.

Jag tror att det olika för olika märken. T.ex. har ficklamps tillverkaren Surefire bestämmt att ska man köpa en lampa av dom, så måste man handla av en åf i sitt land och då kan du inte beställa t.ex. ifrån USA. Detta för att stötta sina generalagenter och återförsäljare i varje land.

Nu när Garmin har köpt upp Sportmanship del som hade Garmin så kan det vara så att även Garmin har gjort samma sak.

Visst blir det dyrare, men du ser till att dom som säljer produkterna kan fortsätta sin verksamhet.
 
Jag tror att det olika för olika märken. T.ex. har ficklamps tillverkaren Surefire bestämmt att ska man köpa en lampa av dom, så måste man handla av en åf i sitt land och då kan du inte beställa t.ex. ifrån USA. Detta för att stötta sina generalagenter och återförsäljare i varje land.

Nu när Garmin har köpt upp Sportmanship del som hade Garmin så kan det vara så att även Garmin har gjort samma sak.

Visst blir det dyrare, men du ser till att dom som säljer produkterna kan fortsätta sin verksamhet.


Lite grann som maffian alltså, visst kostar det lite, men man lär ju i alla fall få beskydd och arbetsro.
 
Pundet

har liksom kronan tappat mycket mot euro och dollar. I varje fall i höstas var brittiska priser klart konkurrenskraftiga på friluftsvaror. Vi köpte lite julklappar via webben bland annat en fin Rabdunjacka till äldsta dottern från England.

Thure
 
Köpte i nov 2007 en Garmin forerunner 305 från http://www.globalgizmos.co.uk

Betalade 1900kr inkl frakt och sparade 1600 kr mot billigaste på pricerunner i sverige.

Leveransen tog någon vecka och dom svarade inte på mail men fram kom den med svensk laddare och allt.

Tror dock inte priserna skiljer så mycket nu.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.