Berslagsleden igen

Hej alla!

Tänkte höra om någon har erfarenheter av etapperna 1 till och med 3 på Berslagsleden.

Vi har tittat på sidan http://www.fritid.t.se/vandra/etapper.asp

Frågan är hur "tuffa" dessa etapper är. Detta är så klart individuellt men det kan ändå vara kul att höra lite om dessa. Några av mina vänner är rädda för att dessa etapper är "för lätta". En variant är att låta dom gå "off-track" med karta och kompass =)

Hoppas på svar
 
En "vanlig" naturvandrare klarar dessa etapper utan problem. Är du och dina kompisar ute efter fysisk ansträngning av större mått är det ju bara att packa ner tältet och gå så långt ni orkar, men risken är väl att ni missar en del av det natursköna...?

HåkanF
 
Aknot; sa:
Några av mina vänner är rädda för att dessa etapper är "för lätta". En variant är att låta dom gå "off-track" med karta och kompass =)
Först förstod jag inte heller hur en led skulle kunna vara "för lätt", men efter en stund insåg jag att de kanske är oroliga för att det ska vara en parkstig eller grusvägar.

Jag gick större delen av etapp 3 i höstas och etappen/stigen var mycket trevlig, en riktig skogsupplevelse. Lagom kuperat för att ge omväxling och utsikter utan att ansträngningen blir ryckig. Mycket bättre än så är nog inte lätt att hitta i skog som brukas.

Vi sov i vindskyddet vid sjön väster om Röberget i Kindla naturreservat. En liten pärla! Vindskyddet är placerat vid en sjö som ligger nedskuren i vacker barrskog. På morgonen dansade dimman över vindstilla vatten. Kindla är väl värt att stanna till i, att bara hasta förbi på Bergslagsleden i ytterkanten skulle vara riktigt dumt.

Mitt minne kan vara påverkat av att vädret var bra och sällskapet perfekt, men jag är imponerad av det lilla jag sett av Bergslagsleden, och verkligen intresserad av att gå fler delar av den.

Bergslagsleden etapp 3: Betyg 4
Vandring och övernattning i Kindla naturreservatat: Betyg 5

Hoppas ni får en trevlig vandring!

PS.
Tänk om alla län kunde publicera lika bra info på nätet om sina låglandsleder som den de har på http://www.fritid.t.se/vandra/vandra.asp !
 
Låter härligt!

Tackar för svaren och tipsen - bra och informativt.

Vi är en salig blandning av folk som har tänkt att gå leden. Vissa är vandrare sedan barnsben, andra inte lika vana.

Jag tror dom vana vandrarna var rädda för, som du beskriver, grusväg =) Blir det "för enkelt" kommer jag personlig ge dom karta, visselpipa och kompass så dom kan gå "off track" ;)

Återigen - tackar..
 
hej

det bästa med denbiten är kindlahöjden det är ett av länets bästa naturreservat för övrigt så är bergslagsleden inte extremt jobbig det är en klassisk låglandsled med en och annan höjd men stigningarna brukar inte ta mer än 20 min sen går det neråt igen proviant är svårt att få tag i så jag har alltid burit allt med mej häls inge
 
annan fråga om bergslagsleden...

Det kanske räknas som trådkapning det här, men eftersom frågan ändå är uppe så passar jag på:).

Har någon gått etapp 5? Jag funderar på att gå den sträckan med två barn på 6 och 9 år i sommar. Vi delar då upp den på två dagar och övernattar i vindskyddet.

Om någon har några erfarenheter av etappen eller kommentarer i största allmänhet så tas de tacksamt emot!
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.