Berghaus eller Norrøna?

Nordesjö; sa:
sajberjohan; sa:
Jag använder mig av Berghaus munro och som dagsturssäck tycker jag den funka riktigt bra.

Är inte Saccis Stridssäck 2000 i mångt och mycket en (budget-)kopia av Munro?

Nä det skulle jag inte vilja påstå, har använt båda säckar mycket och tycker inte det finns några likheter alls. Men SS2000 är bättre om man är lång och ska bära lite tyngre så är den klart bättre. Bar 17 kg under en 4 mila marsh i somras utan att känna några större obehag av säcken, vilket är rätt bra för en så liten säck.
Men för dagsturer och som handbagage fördrar jag den mindre och smidigare Munron.
 
sajberjohan; sa:
Nä det skulle jag inte vilja påstå /.../ Men SS2000 är bättre om man är lång och ska bära lite tyngre så är den klart bättre.

Attans... jag börjar nästan ångra att jag inte skaffade en SS2000 för 500 spänn istället för min Besshö för 1200.
Å andra sidan är det kanske inte så mondänt att bli misstagen för beväring på permis. Med en Vulcan kan i alla fall folk tro att man är kustilleriartist i alla fall. Ehr... inte för att jag skulle bry mig om sånt.
 
Nordesjö; sa:
Å andra sidan är det kanske inte så mondänt att bli misstagen för beväring på permis. Med en Vulcan kan i alla fall folk tro att man är kustilleriartist i alla fall. Ehr... inte för att jag skulle bry mig om sånt.

En civilare variant hade inte varit fel, särskil inte nu när det finns sidofickor till den också. Då blir det en riktigt bra säck även för helgturen =)
 
Re: Re: Re: Butik

Välsorterade och välsorterade, det kan ju alltid diskuteras. Den där Norröna Fusion du nämner finns ju iaf på Femmans, det är väl en början (med tanke på att du skrev att du var intresserad av den) ?

Tack jag skulle ner och kolla idag men det blev aldrig så. Har du kollat på den eller... verkar den bra eller?
 
Re: Re: Butik

LasseQ; sa:
Du säger att du har goda erfarenheter av Berghaus. Vad säger du om deras komfort och bärsystem?

Jag har en Berghaus Extreme Rock som skridskosäck och den har bra stabilitet och bärkomfort och är kompakt och hyfsat lätt men jag har modifierat den genom att sänka botten för att den skall ha lägre tyngdpunkt vilket är bra vid skridsko eller skidåkning.

Att jag valde den berodde på att den fick bra omdömen i test i DNTs tidskrift Fjell och Vidde beträffande stabilitet.

Thure
 
Re: Re: Re: Re: Butik

LasseQ; sa:
Tack jag skulle ner och kolla idag men det blev aldrig så. Har du kollat på den eller... verkar den bra eller?

Jo jag har kikat lite på den, men egentligen inte tillräckligt mycket för att uttala mig. Så det är nog bäst att du kikar på den själv. Om du inte redan har varit där så rekommenderar jag annars Fjällsport. De har bra personal och bra grejer, om än mest dyrare prylar. Hursomhelst, där bör du i alla fall kunna kika på Klättermusens Ratatosk. Kanske kan vara något? Den är i och för sig dyr, men verkar väldigt rejäl & slittålig. Med tanke på förväntad livslängd kanske inte priset är så avskräckande?
 
JonathanW; sa:
Jo jag har kikat lite på den, men egentligen inte tillräckligt mycket för att uttala mig. Så det är nog bäst att du kikar på den själv. Om du inte redan har varit där så rekommenderar jag annars Fjällsport. De har bra personal och bra grejer, om än mest dyrare prylar. Hursomhelst, där bör du i alla fall kunna kika på Klättermusens Ratatosk. Kanske kan vara något? Den är i och för sig dyr, men verkar väldigt rejäl & slittålig. Med tanke på förväntad livslängd kanske inte priset är så avskräckande?

Jag har varit på Fjällsport men de hade inte några som passade... mycket klättergrejer. Vi kollade på en ArcTeryx Spear 24, som vi tyckte va kanon... men för dyr. (Sen är jag lite emot märket. :))
Klättermusen har jag hört mycket om... men de är också för dyra. Även om de kommer att hålla väldigt länge.

Tror ni att Berghaus och Norrøna kan mäta sig med ArcTeryx? Om inte kvalitetsmässigt så kanske komfortmässigt?


(Är oerhört tacksam för eran hjälpen)
 
öringen; sa:
LasseQ; sa:
Tror ni att Berghaus och Norrøna kan mäta sig med ArcTeryx? Om inte kvalitetsmässigt så kanske komfortmässigt?

Varför skulle inte Berghaus och Norrøna vara bättre än ArcTeryx, både kvalitetsmässigt och komfortmässigt?
För att det tog mig mindre än ett år att kvadda bärsystemet i min stetind, men Arc´teryxen jag köpte som ersättning fortfarande ser ut som ny? ;)
 
hanspers; sa:
öringen; sa:
LasseQ; sa:
Tror ni att Berghaus och Norrøna kan mäta sig med ArcTeryx? Om inte kvalitetsmässigt så kanske komfortmässigt?

Varför skulle inte Berghaus och Norrøna vara bättre än ArcTeryx, både kvalitetsmässigt och komfortmässigt?
För att det tog mig mindre än ett år att kvadda bärsystemet i min stetind, men Arc´teryxen jag köpte som ersättning fortfarande ser ut som ny? ;)

Du förstår väl att det finns minst lika många som lyckats göra tvärtom, dvs ha sönder ArcTeryxen men inte Norrønan :)
 
LasseQ; sa:
Jag har varit på Fjällsport men de hade inte några som passade... mycket klättergrejer. Vi kollade på en ArcTeryx Spear 24, som vi tyckte va kanon... men för dyr. (Sen är jag lite emot märket. :))
Klättermusen har jag hört mycket om... men de är också för dyra. Även om de kommer att hålla väldigt länge.
Det är lite komiskt att du fastnat för just den ryggsäcken. I vintras bestämde jag mig för att köpa ny vardagsryggsäck, och det blev till slut just en Spear 24 köpt i Fjällsport-butiken. Ryggsäcken sitter väldigt bra och bekvämt på ryggen, bättre än alla andra ryggsäckar jag provade. Nu är jag dock inte helt nöjd med köpet, då jag tycker den är lite för liten. Det är ett problem framförallt då jag skaffat mig en bärbar dator som jag vill kunna bära med mig i ryggsäcken. Den får emellertid absolut inte plats i de där påstådda 24 literna. Förutom det samt det lite svettiga ryggstycket är jag väldigt nöjd med ryggsäcken.

Är det intressant kan jag eventuellt tänka mig att sälja den, och istället köpa en ny ryggsäck som rymmer datorn. Hör av dig per e-post i så fall.
[Ändrat av JonathanW 2005-11-16 kl 09:58]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
sirwio Extrem rippning Berghaus Vulcan Transportera 4
Nisse87 Berghaus Vulcan, extra zips? Transportera 1
såg Frågor om Berghaus crusader Transportera 3
29351 Berghaus Crusader från nätbutik i England!? Transportera 19
Bora berghaus expedition light 80, åsikter? Transportera 1
joask202 Berghaus Centurio Transportera 13
Pfannenstiel Arcteryx Altra 85 vs. Berghaus Crusader 90 Transportera 11
rawdis Berghaus Crusader - Tips Transportera 7
såg vilka säljer Berghaus Munro Day Sack Transportera 3
erssson Berghaus Vulcan i Enköping? Transportera 17
norpan_ Stlk Berghaus Vulcan? Transportera 1
nmr berghaus vulcan vs. crusader Transportera 8
Rookien Hur impregnera Berghaus Trident/Vulcan ? Transportera 8
blimp Berghaus Freeflow pro 40 Transportera 0
snowchain Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80 Transportera 21
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg Berghaus vulkan vs plce bergen Transportera 14
arpoe Hittade en gammal Berghaus i ett träd Transportera 40
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skurken Beställa Berghaus Vulcan från utlandet? Transportera 16
eyck Berghaus Vulcan moddad fr åf Transportera 1
sandstrom Berghaus Vulcan fråga Transportera 4
maaacus Berghaus Vulcan Liggunderlag ! Transportera 23
sajberjohan Berghaus Vulcan sömmar? Transportera 3
UnderEnTarp Reservdelar till en Berghaus Cyclop 2 Altas? Transportera 2
gmg Berghaus extreme Transportera 10
OBD Berghaus Atlas Transportera 14
kakapo Berghaus Munro? Transportera 11
Bollvik Berghaus Extrem 80l Transportera 6
OBD Berghaus Atlas Transportera 1
hegeland Berghaus-återförsäljare Transportera 6
confieldx Billiga Berghaus Atlas Transportera 2
PaulPersson Berghaus bioflex och cyclops 3 Transportera 0
Northstar Berghaus vs Haglöfs Transportera 9
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
OBD Berghaus Atlas - cmmonline Transportera 9
Nimrodh Berghaus Atlas Transportera 16
Raskesven Alternativ till Berghaus Vulcan? Transportera 6
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
lusth Berghaus Vulcan???? Transportera 14
tanya Bergans kontra Berghaus Transportera 9
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
bogart Varför inte Berghaus? Transportera 8
Myrkotten DCA Mountain kontra Berghaus Vulcan Transportera 1
tanya Berghaus Vulcan Transportera 5

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.