Berghaus Crusader Fjällräven Kajka 80

Jag har nu bestämt mig och beställt en Crusader som är på väg hem till mig. Har velat ett tag nu i val av ryggsäck men då jag mest hittat positiva omdömen om både Vulcan, Crusader och Atlas så föll valet på Crusadern. Den var restad första gången jag frågade men fick på eftermiddagen ett nytt mail där det kommit in en ny sändning, tydligen har det varit lite problem på fabriken att få fram dem. Blir att avvakta några dagar;)

Vilken firma beställde du ifrån?
 
Ryggan är nu hemma, ser riktigt bra ut och ska nu testas ;-) Priset blev inkl frakt 2 217 kr och servicen har varit riktigt bra och snabb både från företaget och DHL. Transporten gick hela tiden att följa på DHL:s hemsida.
 
Någon som kan svara på vad som är förändrat i bärsystemet, alltså Cyclops II vs Cyclops III?
Svårt att se när man jämför bilder, inte sägs det mycket heller. Möjligen skärningen på axelremmar, kanske fördelning av stoppning i avbärarbältet. Jag ska kolla och jämföra med Vulcanen när Crusadern anlänt.

Raskesven

Nu har jag fått hem Crusadern och jämfört dess Cyklops III storlek 3 med Cyklops II på mina två Vulcansäckar, en storlek 3 och en storlek 4. Jag är 183 cm. Spelar inte stor roll om jag tar 3:an eller 4:an, men tycker hårfint att 3:an sitter bäst. Får väl se om det blir någon skillnad på Crusadern vad gäller hur långt ner på höften den hamnar.

Ryggplattan sitter högre upp, närmre överkanten på Cyklops III Vinkeln till fästena på axelremmarna blir annorlunda, mjukare rundning när axelremmarna spänns.

Åtdragarna längst ner på säcken, där säcken dras åt mot ryggen är annorlunda. På mina Vulcan finns ett fäste på säcken under sidofickan och ett fäste på höftbältet. På Crusadern sitter ett fäste på säcken under sidofickan, sedan löper spännremmen genom en ögla på höftbältet och tillbaks till säcken och en bit innanför läget för sidofickan och högre upp än det andra fästet.

Axelremmarna är mer skurna i kurvaturen, så de kommer längre ut nertill på kroppen.

Det är det tydliga förändringar jag kan se nu vad gäller bärsystemet.

Nu dags att börja modda säcken och anpassa den till hur jag vill ha den för vandringar med kåtan. Bort med bottenavdelare och bort med den långa ficka som sitter vertikalt bak inne i säcken (finns tre lockfickor), bort med och kapa massa remmar och tillföra några nya osv. Kommer att bli bra, de extra 10 litrarna är precis vad som behövts för att få lite lättare att packa första tiden på längre vandringar med kåtan. Det höj- och sänkbara locket kommer också att bidra, om jag nu gillar det. Nya prylar kommer jag inte att tillföra. Första användningen blir snart, påsken och veckan därefter :)

Raskesven
 
Går också i crusader-tankar

Har också för avsikt att inhandla en Berghaus Crusader, men vet inte vilken storlek jag ska välja.
Alternerar mellan 3:an och 2:an.
Är 173 cm lång och har rygglängd ca 45 cm och är relativt smal.

Hur ska jag tänka? Hur mycket skiljer det det på de olika storlekarna? Hur mycket kan man kompensera med att spänna ut eller spänna in remmarna? Vilket är "sämst" ha en rygga som är lite för lång i ryggen eller lite för kort? Bättre att ha en kort inbillar jag mig, då hamnar den i alla fall ovanför lilla rumpestumpen..

Kan ni rekommendera någon bra sida att köpa ifrån som har storleken hemma?
 
Nu har jag fått hem Crusadern och jämfört dess Cyklops III storlek 3 med Cyklops II på mina två Vulcansäckar, en storlek 3 och en storlek 4. Jag är 183 cm. Spelar inte stor roll om jag tar 3:an eller 4:an, men tycker hårfint att 3:an sitter bäst. Får väl se om det blir någon skillnad på Crusadern vad gäller hur långt ner på höften den hamnar.

Ryggplattan sitter högre upp, närmre överkanten på Cyklops III Vinkeln till fästena på axelremmarna blir annorlunda, mjukare rundning när axelremmarna spänns.

Åtdragarna längst ner på säcken, där säcken dras åt mot ryggen är annorlunda. På mina Vulcan finns ett fäste på säcken under sidofickan och ett fäste på höftbältet. På Crusadern sitter ett fäste på säcken under sidofickan, sedan löper spännremmen genom en ögla på höftbältet och tillbaks till säcken och en bit innanför läget för sidofickan och högre upp än det andra fästet.

Axelremmarna är mer skurna i kurvaturen, så de kommer längre ut nertill på kroppen.

Det är det tydliga förändringar jag kan se nu vad gäller bärsystemet.

Nu dags att börja modda säcken och anpassa den till hur jag vill ha den för vandringar med kåtan. Bort med bottenavdelare och bort med den långa ficka som sitter vertikalt bak inne i säcken (finns tre lockfickor), bort med och kapa massa remmar och tillföra några nya osv. Kommer att bli bra, de extra 10 litrarna är precis vad som behövts för att få lite lättare att packa första tiden på längre vandringar med kåtan. Det höj- och sänkbara locket kommer också att bidra, om jag nu gillar det. Nya prylar kommer jag inte att tillföra. Första användningen blir snart, påsken och veckan därefter :)

Raskesven

Har också för avsikt att inhandla en Berghaus Crusader, men vet inte vilken storlek jag ska välja.
Alternerar mellan 3:an och 2:an.
Är 173 cm lång och har rygglängd ca 45 cm och är relativt smal.

Hur ska jag tänka? Hur mycket skiljer det det på de olika storlekarna? Hur mycket kan man kompensera med att spänna ut eller spänna in remmarna? Vilket är "sämst" ha en rygga som är lite för lång i ryggen eller lite för kort? Bättre att ha en kort inbillar jag mig, då hamnar den i alla fall ovanför lilla rumpestumpen..

Kan du rekommendera någon bra sida att köpa ifrån som har storleken hemma?
 
Nu har jag fått hem Crusadern och jämfört dess Cyklops III storlek 3 med Cyklops II på mina två Vulcansäckar, en storlek 3 och en storlek 4. Jag är 183 cm. Spelar inte stor roll om jag tar 3:an eller 4:an, men tycker hårfint att 3:an sitter bäst. Får väl se om det blir någon skillnad på Crusadern vad gäller hur långt ner på höften den hamnar.

Ryggplattan sitter högre upp, närmre överkanten på Cyklops III Vinkeln till fästena på axelremmarna blir annorlunda, mjukare rundning när axelremmarna spänns.

Åtdragarna längst ner på säcken, där säcken dras åt mot ryggen är annorlunda. På mina Vulcan finns ett fäste på säcken under sidofickan och ett fäste på höftbältet. På Crusadern sitter ett fäste på säcken under sidofickan, sedan löper spännremmen genom en ögla på höftbältet och tillbaks till säcken och en bit innanför läget för sidofickan och högre upp än det andra fästet.

Axelremmarna är mer skurna i kurvaturen, så de kommer längre ut nertill på kroppen.

Det är det tydliga förändringar jag kan se nu vad gäller bärsystemet.

Nu dags att börja modda säcken och anpassa den till hur jag vill ha den för vandringar med kåtan. Bort med bottenavdelare och bort med den långa ficka som sitter vertikalt bak inne i säcken (finns tre lockfickor), bort med och kapa massa remmar och tillföra några nya osv. Kommer att bli bra, de extra 10 litrarna är precis vad som behövts för att få lite lättare att packa första tiden på längre vandringar med kåtan. Det höj- och sänkbara locket kommer också att bidra, om jag nu gillar det. Nya prylar kommer jag inte att tillföra. Första användningen blir snart, påsken och veckan därefter :)

Raskesven

hur mycket lättare blev den efter att du har modat den? jag är 1.80, funderar på att köpa en crusader, är det storlek 3 som gäller då?
 
hur mycket lättare blev den efter att du har modat den? jag är 1.80, funderar på att köpa en crusader, är det storlek 3 som gäller då?
Det försvann 215 gram, tillkom ca 25 i form av resårsören för liggunderlag, vattenflaska, fiskespö.
Ska inte modda den helt, dvs, ta bort dragkedjor till sidofickor och allt annat som inte har med säck och bärsystem att göra. Får se om jag orkar ta bort de svarta fästena för remmar. Nu väger säcken 2368 gtram utan sidofickor. 2844 med sidofickor och deras bärremmar.

Ja det är storlek 3 som är lämplig, om du är normalt byggd och inte bara ben eller rygg;-)

Raskesven
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
såg Frågor om Berghaus crusader Transportera 3
29351 Berghaus Crusader från nätbutik i England!? Transportera 19
Pfannenstiel Arcteryx Altra 85 vs. Berghaus Crusader 90 Transportera 11
rawdis Berghaus Crusader - Tips Transportera 7
nmr berghaus vulcan vs. crusader Transportera 8
såg bergans finnmark vs berghaus crusader Transportera 0
såg Valet står mellan berghaus Atlas och karrimor SF sabre 60-100. Transportera 0
sirwio Extrem rippning Berghaus Vulcan Transportera 4
Nisse87 Berghaus Vulcan, extra zips? Transportera 1
Bora berghaus expedition light 80, åsikter? Transportera 1
joask202 Berghaus Centurio Transportera 13
såg vilka säljer Berghaus Munro Day Sack Transportera 3
erssson Berghaus Vulcan i Enköping? Transportera 17
norpan_ Stlk Berghaus Vulcan? Transportera 1
Rookien Hur impregnera Berghaus Trident/Vulcan ? Transportera 8
blimp Berghaus Freeflow pro 40 Transportera 0
såg Berghaus vulkan vs plce bergen Transportera 14
arpoe Hittade en gammal Berghaus i ett träd Transportera 40
klykan85 Storlek på Berghaus Vulcan Cyclops 2 Transportera 12
skurken Beställa Berghaus Vulcan från utlandet? Transportera 16
Goant Berghaus Vulcan eller Lowe Alpine Saracen? Transportera 6
eyck Berghaus Vulcan moddad fr åf Transportera 1
sandstrom Berghaus Vulcan fråga Transportera 4
maaacus Berghaus Vulcan Liggunderlag ! Transportera 23
sajberjohan Berghaus Vulcan sömmar? Transportera 3
UnderEnTarp Reservdelar till en Berghaus Cyclop 2 Altas? Transportera 2
ala Berghaus Expedition, alternativ eller erfarenheter? Transportera 12
gmg Berghaus extreme Transportera 10
OBD Berghaus Atlas Transportera 14
kakapo Berghaus Munro? Transportera 11
Bollvik Berghaus Extrem 80l Transportera 6
LasseQ Berghaus eller Norrøna? Transportera 26
OBD Berghaus Atlas Transportera 1
hegeland Berghaus-återförsäljare Transportera 6
confieldx Billiga Berghaus Atlas Transportera 2
PaulPersson Berghaus bioflex och cyclops 3 Transportera 0
Northstar Berghaus vs Haglöfs Transportera 9
Vandrare Köpa Berghaus Ryggsäckar billigt Transportera 17
Schneeberger Berghaus Vulcan huvudsäck - hur stor? Transportera 9
JonasPaulsson Hjälp! BVar hittar jag en berghaus rygga Transportera 8
OBD Berghaus Atlas - cmmonline Transportera 9
Nimrodh Berghaus Atlas Transportera 16
Raskesven Alternativ till Berghaus Vulcan? Transportera 6
lnorlander Var kan jag prova Berghaus Vulcan? Transportera 3
lusth Berghaus Vulcan???? Transportera 14
tanya Bergans kontra Berghaus Transportera 9
bogart Funderingar kring Berghaus / Norröna Transportera 14
bogart Varför inte Berghaus? Transportera 8
Myrkotten DCA Mountain kontra Berghaus Vulcan Transportera 1
tanya Berghaus Vulcan Transportera 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.