Bensin kök nästan gratis!!!

Ursäkta mej, jag kallade mitt kök för Optimus 21, jag menade ju Optimus 8R (Hunter). Det är ju mitt Radiuskök som har nr. 21
Jag nöjde mej inte med bara kaffekokning utan lagade lite mat också.
0362a721161e495ca524e4f67b8e3df1.jpg
 
Senast ändrad:
Primus 2221

Jag har hittat ett gammalt gaskök som är märkt med Primus 2221. Jag ska byta ut gummipackningen, men annars borde det bara vara att skruva på en ny gastub, eller?
Nåt som kan vara värt att tänka på?

Tänkte mig att jag skulle ha det i bilen, som extrakök.

// Morgan
 
vet inte hur det kök du pratar om ser ut, men bara det håller tätt så är det nog inga problem.
Enkel koll: Se efter att O-ringen som ansluter ser fräsch ut utan sprickor, och att ingen gaslukt känns om man snusar lite kring anslutningarna med näsan, när tuben är ansluten.

Tänk på att det kan bli väldigt varmt i en bil som står i solen. Gasflaskors säkerhetsgräns är 50' C, och frågan är om man inte brukar avråda från att ha just gas som "nödkök" i bilen av just den anledningen... Dessutom är ju en eventuellt läckande gastub i bilen lite jobbigt.
 
Sant, bra tanke ;) Vet inte riktigt vad jag ska ha det till bara... måste hitta på nåt användningsområde, då jag har ett multifuel som jag använder annars.
 
...Dessutom är ju en eventuellt läckande gastub i bilen lite jobbigt.

ev. läckande gasoltub skall hanteras med samma respekt som en läckande bensindunk då dess brännbeteende är snarlik avseende tänd och bränbarhetsgränser i luft och flamhastighet samt båda gaserna är tunga och flyter efter golv. (halvkilo gasol ger 250 liter gas)

gasol är också luktsatt* och luktar apa redan vid 1/5-del av lägsta brännbara bränsle/luftblandning.

gasol är också till skillnad från bensin lätt att vädra ur en bil (halva gasmängden försvinner på några sekunder redan när förardörren öppnas) då gasol inte lämnar flytande och dunstande brandfarliga rester i mattor etc. under lång tid som bensin gör - och stinker i dagar/veckor - det vet alla som har råkat ut för läckande reservdunk bak i skuffen...

(* utom gasolen som säljs som cigarettändargas och som drivmedel i sprayburkar som hårspray etc. då dessa burkar kan ha 30-50% butan/propanblandning och resten till stor del alkoholer som folk glatt spruta i håret med kanske en tänd sigg i mun! - bara för att det inte luktar så är det inte farligt - eller hur (sick!) )
 
Den och/eller en Coleman står högt upp på önskelistan för Bensinkök,gillar enkelheten.Min Primus 71 L som är "up and running" återigen visar att det är rätt riktning för mitt frilufsande.

En fråga:Det står nåt om en 'Midipump' som finns som tillbehör,vad är det för nåt? En tryckpump,eller?


peter
 
Ang Optimus pump

Att pumpa upp lite tryck i tanken snabbar på igångstart av köket. Men tanken på Svea/Primus71 av självtrycks modell och så liten att man inte vinner något i tid utom möjligen i kallt väder!
http://www.moontrail.com/optimus-midipump.php
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=12914
Kan tilläga att effekten inte skiljer mycket mot Coleman, däremot storleken tanken och packmåttet. De har återkallat vissa av sina bensinkök så kolla vilken modell det var innan ev. köp!
 
vet inte hur det kök du pratar om ser ut, men bara det håller tätt så är det nog inga problem.
Enkel koll: Se efter att O-ringen som ansluter ser fräsch ut utan sprickor, och att ingen gaslukt känns om man snusar lite kring anslutningarna med näsan, när tuben är ansluten.

Tänk på att det kan bli väldigt varmt i en bil som står i solen. Gasflaskors säkerhetsgräns är 50' C, och frågan är om man inte brukar avråda från att ha just gas som "nödkök" i bilen av just den anledningen... Dessutom är ju en eventuellt läckande gastub i bilen lite jobbigt.


Det handlar också var man placerar köket med gasbehållare i bilen - hatthyllan är definitivt inte rätta stället även om EN417-behållare som alla sprayburkar och campinggasolburkar lyder under faktiskt skall klara denna situation. Trots allt finns det också en bensintank någonstans i bilen som också skulle få problem om den blev 50+ grader varm.

Det beror också på vilken gasblandning burken har - tex biltema 17-613 klarar förmodligen att släppas i en hink kokande vatten @ 100 grader C utan att smälla (prova inte detta!) medans biltema 17-602 (torch-gas) ligger på gränsen för ruptur vid ca 80 grader C, då den har mest propan av alla campinggasolsorter jag har testat hittils. Ligger man under 70 grader på hetaste stället i bilen där köket placeras så anser jag i allafall att det är hyffsat säkert . 70 grader C är förbannat brännskållhett varmt och trots upplevelse av hetta i en solvarm bil en stekhet dag så är det fortfarande väldigt få ställen i bilen som överstiger denna temperatur - ens när det ligger ovanpå hatthyllan.. ligger grejorna nere vid resevhjulet etc. lågmäld ställe så lär man inte komma över 45 grader ens den mest extrema heta dagen...

---

Det där att man skall snus/nosa runt kopplingar är helt klart ett underskattat 'felsökningsmetod' - näsan kan uppfatta gasolläckor långt under vad en såpbubbletest kan visa om man bara koncentrera sig på minsta antydan av doften och sniffar rätt så att man inte späder ut läckgasbladningen i onödan i luften.

Luktmedlet i gasol heter etylmerkaptan och hör till en av världen mest 'stinkande' doft avseende utspädbaret - det är för övrigt samma ämne/doft som kommer från pappersmassebruken när dom sulfitkokar trä/pappersmassa och utsläppen kanske handlar om några tiotal gram per dygn och känns på många mils avstånd i vissa fall... - såg en not om detta när jag sökte på luktmedel att detta inte är någon nypåfund: http://runeberg.org/nfbr/0105.html (under merkaptan) och sista orden i stycket där trängde på nära bokstavligen när jag skulle försöka käka en pizza i Husum till lunch - inomhus! - förundrar fortfarande över att inte löven och barren har rasat av träden för länge sedan med tanke på stankens styrka som kom från pappesrbruket och impregnerar precis allt i området. Hur fasen orkar folk övh. bo, jobba och överleva där i stanken!?

Enligt vissa källor så är doftgränsen 0.0003 ppm, andra säger 0.00004 ppm för etylmerkaptan, enligt Shell så häller man i 14 ml etylmerkaptan per kilo gasol och en utläckt sådan kilo gasol kan altså doftsätta märkbart vid perfekt utblandning 18370 kubikmeter luft (en kub på ca 27x27x27 meter för att göra det mer greppbart) om man räkna på doftgränsen 0.0003 ppm - kort sagt har man en gasolläcka som närmar sig lägsta tändbara gräns så missar man det inte om luktsinnet fungerar.

Med samma resonemang så skulle man kunna nosa sig till en gasolläcka av 5 gram per år då det teoretisk vid perfekt utblandning producerar 1.8 dl doftsatt luft/gas per minut från en sådan läcka.

För rätt 'doft' så är mänsklig näsan oöverträffad i känslighet gentemot vilken elektronisk sensor som helst, och hunden är 20 - 200 ggr bättre än människan...

En gasollarm/detektor av katalystyp kan trimmas till som bäst runt 30-100 ppm gasol i luft, en freon/halondetektor (för att leta köldmedeläckor i kylanläggningar) kanske runt 20 - 30 ppm - etylmerkaptan och mänsklig näsa - 0.0003 ppm!!

Man kan inte sluta att förundras över naturen och dess sinnerika lösningar som ännu inte överträffas av människan gjorda lösningar....
 
Senast ändrad:
Att pumpa upp lite tryck i tanken snabbar på igångstart av köket. Men tanken på Svea/Primus71 av självtrycks modell och så liten att man inte vinner något i tid utom möjligen i kallt väder!
http://www.moontrail.com/optimus-midipump.php
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=12914
Kan tilläga att effekten inte skiljer mycket mot Coleman, däremot storleken tanken och packmåttet. De har återkallat vissa av sina bensinkök så kolla vilken modell det var innan ev. köp!


Jaha,det var en sån...i specen står det att koktiden för en liter kortas med 1 min från 7 till 6,lite obetydligt för det handlar ju inte om några 'bråttomkök' utan är mer okomplicerade.

Nja,effekten skiljer sig nog åt,men inte storleken,tanken och packmåttet.Det är mod:550B725 som står på min lista.


peter
 
Ang. Svea 123

är det någon annan än jag som haft problem med att det inte vill sluta brinna?
Råkade ut för den 'överaskningen' på en veckotur i fjällen.
Funkade bra dag 1 och 2 men dag 3 så fick det inte nog av att brinna, lite olustigt iom att det är ett bensinkök som arbetar med övertryck.

Någon som har några tips att ge på hur man kan åtgärda problemet, eller är det bara att skicka det till Fogas på rep?

Har testat med att skruva av munstycket, mata ut nålen och låta den klicka tre hack från slutläge men samma problem, brinner okontrollerat.
Använder sån där ren 'miljöbensin' akylat-bensin i köket enl. rek. från säljaren.

Trist på ett annars bra kök, många har ju skrivit bara bra saker om svea 123.
 
är det någon annan än jag som haft problem med att det inte vill sluta brinna?
Råkade ut för den 'överaskningen' på en veckotur i fjällen.
Funkade bra dag 1 och 2 men dag 3 så fick det inte nog av att brinna, lite olustigt iom att det är ett bensinkök som arbetar med övertryck.

Någon som har några tips att ge på hur man kan åtgärda problemet, eller är det bara att skicka det till Fogas på rep?

Har testat med att skruva av munstycket, mata ut nålen och låta den klicka tre hack från slutläge men samma problem, brinner okontrollerat.
Använder sån där ren 'miljöbensin' akylat-bensin i köket enl. rek. från säljaren.

Trist på ett annars bra kök, många har ju skrivit bara bra saker om svea 123.

Ehh...stänger man kranen slutar vattnet rinna. Ev. kan det ju ligga nåt skit som gör att reglaget inte stänger, på Primus 71:a går det att skruva loss reglaget. Är det lika på Svea:n?


peter
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
henkywallmark Dum fråga.....bensin och kök Kök och brännare 22
adventure_transport Kök i Afrika (Diesel/bensin)? Kök och brännare 7
duvillno Bensin kök, sotar de??? Kök och brännare 2
kalleka grön eller ren bensin för MSR-kök? Kök och brännare 6
Light Bringer Rysk bensin armé kök Kök och brännare 0
Hoffmeister Bensin i gasbrännaren Kök och brännare 15
Snödrivan Bensinpris kemisk ren bensin i dag Kök och brännare 0
chala Fotogen vs Bensin vs Sprit till multikök Kök och brännare 37
Nordiska Motorcyklister Europaresa - Gas, alkohol el. bensin? Kök och brännare 9
Kotten Omnia fritidsugn på bensin/fotogenkök Kök och brännare 17
m490c Är fotogen tystare än bensin i multikök? Kök och brännare 11
Mullemek Fotogen eller bensin Kök och brännare 24
Nyingen Bensin till köket Kök och brännare 19
Ulcus Pedes BRS-29/BRS-8B (Kinakök, bensin) Kök och brännare 23
insco Optimus brännare 207 samt 9007 på bensin? Kök och brännare 15
xtrem Bensin vs Lysfotogen Kök och brännare 73
Ivara Hur mycket bensin krävs Kök och brännare 2
limosa Billig kemisk ren bensin? Kök och brännare 37
Vägslav primus onmifuel bensin problem Kök och brännare 18
Kulin Varför inte vanlig bensin? Kök och brännare 14
patrix Transportera bensin i flaska med pump? Kök och brännare 17
sachsaren Bränsleåtgång (bensin) på vintern. Kök och brännare 11
koskenkorva kemisk ren bensin Kök och brännare 16
peterparnes Primus EtaPower MF och bensin problem Kök och brännare 35
BJK Vart köpa kemisk ren bensin? Kök och brännare 57
2004-06-16 Mix fotogen och bensin Kök och brännare 3
Gaion Bästa bensin-köket? Kök och brännare 11
prylManne Guide? hur starta brännare med bensin? Kök och brännare 26
brandmansmicke Lim/klister som tål bensin mm? Kök och brännare 10
nils73 Bensin/diesel køk inne i tältet Kök och brännare 0
todelod Varför bensin/petroliumvätska istället för gas? Kök och brännare 4
Bensin respektive bränsleflaska Kök och brännare 1
Anders.T Skillnad på bensin? Kök och brännare 9
Storfot Är förvärmning nödvändig när bensin är bränslet? Kök och brännare 6
mohsart Hur mycket bensin går det åt? Kök och brännare 19
jobogg Effekten är viktig; Bensin vs gas vs fotogen Kök och brännare 4
Dahlin Bensin/Gasol Kök och brännare 14
raderad04 Bensin for ever! Kök och brännare 37
Harald Nyberg Varför bensin? Kök och brännare 28
Northstar Renad bensin i Triangia Kök och brännare 14
fuxen Bensin = fotogen? Kök och brännare 6
tommyk KAP Arctic med bensin Kök och brännare 13
Avslut090305 Konverterat spritkök till bensin! Kök och brännare 0
trickler gammal bensin! Kök och brännare 2
Avslut090305 Bensin driven lampa? Kök och brännare 10
henrikbjorck Problem med vanlig bensin? Skadligt? Kök och brännare 14
CoooL Bensin eller gas, primus eller Msr eller ? Kök och brännare 23
engstrom Bensin Kök och brännare 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.