Beijing - Ulan Bator

..någon som har trampat denna sträcka? I så fall, hur ser vägarna ut och vilka problem kan man tänkas råka ut för under denna rutt? Finns det städer efter färdvägen i Mongoliet eller är det små prickarna man ser på kartan bara mindre byar om ens det?

/Anders F
 
Hej!
Jag har tyvärr inte cyklat sträckan, men jag har tagit tåg från Peking och jeep genom Mongoliet ett par veckor. I Kina finns det bra/hyfsade vägar, men när du väl kommer in i Mongoliet så är det så gott som bara grusvägar. Ett par vägar som leder in och ut ur Ulan Bator är asfalterade och ett par av de "större" städerna har möjligtvis lite asfalt någonstans i centrum.

Städer finns, men de är få och distansen är lång mellan dem. Vägskyltar finns det inte många av, utan man följer hjulspåren (som det ofta finns för många av för att man ska veta vilken man ska välja) och hoppas att de leder en rätt.

Förutom att det kan vara svårt att hitta dit man ska, så skulle nog min största farhåga som cyklist vara hundarna. Mongolerna har dem som vakthundar mot vargar, så det är riktigt tuffa hundar. Dom drar sig inte för att jaga bilar x antal kilometrar. Jag kan inte ens tänka mig vad de kan göra mot en stackars oskyddad cyklist :).

Mongoliet som land är helt fantastiskt och mongolerna är otroligt gästvänliga. Åker du, så kommer du att få en fantastisk resa.

Lycka till
/Mike
 
Jag har inte heller cyklat sträckan. Och jag kan inte göra annat än bekräfta det mikeatutsidan säger.
Vägarna är jordvägar. Intrycket jag fick av vägnätet var att när tillräckligt många personer kört på samma plats klassades det som en väg och placerades ut på kartan. På vissa platser är det ett kaos av hjulsår över stäppen och ett helvete att hitta. Ytterst få vägar är asfalterade, men i södra delarna, kring gruvorna, finns ett antal planerade grusvägar. Och där kan du om du har tur hitta några vägskyltar också.
Varje gång du trampar förbi ett nomadtält kan du räkna med att träffa på en eller flera vakthundar.
Mongolerna är mycket gästvänliga och har som tradition att, mot arbete, erbjuda främlingar mat och husrum. Dock är det nog inget du ska räkna med som utländsk turist, framförallt om du varken pratar mongoliska eller ryska. Men jag kan tänka mig att chanserna ökar om du kommer på cykel.

För att ge dig en uppfattning om "prickarna på kartan" så är, om jag inte minns helt fel, Saynshand en stad med ca 20000 invånare och asfalterade gator.
 
..någon som har trampat denna sträcka? I så fall, hur ser vägarna ut och vilka problem kan man tänkas råka ut för under denna rutt? Finns det städer efter färdvägen i Mongoliet eller är det små prickarna man ser på kartan bara mindre byar om ens det?

/Anders F

Det går nog att cykla... Jag träffade två cyklister i Ryssland som tänkte cykla sträckan. Du kan kolla deras hemsida http://www.wherethedevilarewe.co.uk och se vad de skriver.

/Stellan

www.sandstorm.se
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magnus H Bilder Beijing - Bangkok. Långcykling 4
bananmannen Beijing -> London, någon? Långcykling 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.