• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Behöver tipsåråd....

....angående två resor jag skall göra. Första resan går till Madagaskar för att kolla in några naturreservat. Så alla ni som vill berätta nått om Madagaskar.tips, varningar vadsomhelst..goahead. Den andra resan går till Bolivia där jag tänkt att vandra upp i höglandet på 4000-5000 meters höjd för att kolla in utsikten ;). Då jag adrig befunnit mig på högre höjd än pulkabackarna hemma behöver jag massor av kunskap om höjd acklimatisering, höjdsjuka o.s.v från er som varit med förr. Och ni som varit i Bolivia ..let me know ..../ Johanna
 
Hög höjd

En bra sida om höjdsjuka och hur man undviker det hittar du här:

http://www.high-altitude-medicine.com/

Tyvärr finns det inget sätt att träna sig till snabbare acklimatiseringsförmåga. Snarare är det nog så att man har en fördel om man har liten muskelmassa! (men då orkar man förstås inte bära lika mycket, vilket kanske kan vara en nackdel om man bär all sin packning själv :)). Jag är vältränad, men flåsade ändå som en blåsbälg sista biten upp på Kilimanjaro (5900 m.ö.h.) trots att det gick i snigeltempo.

/Micke
 

Guest

Gäst
På höghöjd.

Några bekanta till mig var med på en expedition till Aconcagua. Dom nådde toppen någon gång kring 010202. Inte alldeles för många dagarsedan.
Jag han prata lite med dom innan dom stack.
Enligt dom så finns det inget som tyder på att vältränade personer får höjdsjuka lättare än otränade. Men dock, att dom är vältränade gör att dom ofta tar förmånga höjdmetrar/dag och hinner inte aklimatisera sig tillräkligt.
T.ex. Reinhold Messner (Everst förtabestigare utan syrgas också K2´s första bestigare utan syrgas.(G. Kropp skall enligt rykterna vara andra bestigaren utav K2 utan syrgas)) tränade inför sin expedition med att springa 1000 höjdmeter på 35min. Det är rejält jobbigt vill jag lova.

När man "bara" rör sig på höjder 4000 max 5000 meter är fortfarande viktig att ta det lugnt och inte avancera för mycket per dag.
Man kan göra turer över dagen för att återvända till lite lägre höjd för att sova.

Ta´t lungt och jag är ganska avundsjuka på er..

Ohoy!!
Erik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
sanja_h20 Behöver tips om jobb på båt Reskompis 0

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.