Beg MTB

Ny MTB eller bättre beg? Har en odämpad Cannondale 6 år gammal. Går som en raket i skogen, men jag har snart bytt alla delar 2ggr och tycker jag förtjänar en ny. Får kosta 10-12 lakan men inte vara i behov av daglig service. Vad ska man köpa nytt? beg? fram eller heldämpat. Taxam för åsikter.
 
Framfjädrat

Jag har alltid förspråkat framdämpad cykel, dels för att jag tycker att man har full kontroll över bakvagnen och en god respons när den är stel bak. Det är givetviss en smaksak alltihopa. Sedan är det ju inte så mycket underhåll eller piller med en stel bak jämfört med bakdämade bakar. Vad har du uppdaterat cykel med, den du har? Kanske du inte behöver köpa en ny cykel.
Jag hade en likande historia som du. Jag ägede en CyklePro StonyPoint Sport -00 som jag trivdes bra med, jag uppgraderade upp allt som fanns på cyklen tills jag endast hade ramen kvar att byta.
Jag köpte en CyclePro UltraLite Pro -02 och flyttade över allt från den gamla cyklen till den nya. Visst headsetet var annorlunda och seatposten var ju slimmer som jag var tvungen att köpa. Cykeln är underbar och jag har sånt bara jag vill ha på cykeln. Jag råder dig att göra nåt liknande.
Jag har gjort så tidigare när jag bodde i Utah, att köpte en billig cykel med en ok Cro Mo-ram. Cykel var en Giant Sedona -93. Igen bytte jag undan för undan allt på cykeln. Till jag hade allt det JAG ville ha.

Fördelen som sagt är att du får en personlig cykel som ingen annan har. Kostnaden blir inte så dyr som du uppskattade. En CyclePro ram, som den jag köpte, gick på 3500.- En seatpost 1000.- En ny Aheadset 500.-(ingår i CyclePro UltraLite Pro-ramen).
Då blir det inte mer än ca 5-6000.- totalt. Resterande kronor du kunde lägga kan du ny köpa passande prylar till den nya ramen.

/Paul

ps! jag är tydligen pratsjuk när jag skriver så mycket.
 
Lite mer åsikter

Vet du vad du vill ha så är det ganska oslagbart att köpa en ram och hänga på de komponenter man vill ha.

Annars så är hösten köparnas årstid, för alla butiker rear ut cyklar och du kan göra riktiga kap. 20% på en ny Giant? 15% på en ny Scott? Vinsterna är stora, helt klart.

Samma rea kan man säkert utnyttja om man köper komponenter för att på så sätt få ner priset.

Vill du köpa begagnat så är det samma sak. Mängder med folk passar på att göra sig av med sina "gamla" hojjar inför vintern. Köper man begagnat så har man ju lite andra problem att slåss med. Någon sade en gång "att köpa begagnat är att köpa någon annans problem" och det ligger en del i det.

Personligen så föredrar jag att köpa nytt i butik, speciellt om man kan tjata till sig ett bra pris på säsongens cykel.

/Mattias
 
Begagnat rules...

Personligen anser jag att du så att säga får lite mer för pengarna när du köper begegnat av någon privatperson. I butikernma brukar dom knappast sänka priset inför vintern med mer än 10-12%...

Visst är du tvungen att vara lite mer vaksam på slitage etc. när det gäller begagnat - men det är det värt när man kan krypa långt under halva priset mot butikerna!

Bra siter för detta är ex http://www.velo.se (gamla funsport) eller http://www.blocket.se !

Mvh / Calle (stolt ägare till en "nästan ny" F2000)
 
fulldämpad

Har en fulldämpad o tycker det är skönt. Mjukare körning och vad gäller underhållet tycker jag inte att det är så mycket mer pill. Det kostar lite mer men vill man ha grejer så kostar det.
Thomas.
 
30% rabatt på Raleigh i Helsinki

vad jag tjatar om Hki... ;-) ville bara nämna att de som ska julbordskryssa till Hki närmasta tiden kan hitta 2002 års Raleigh med 30%... (Sen är Euro-kursen skaplig för tillfället)

/
Hasse
 
Kanske en top of the line ram

nilsisak; sa:
Får kosta 10-12 lakan men inte vara i behov av daglig service. Vad ska man köpa nytt? beg? fram eller heldämpat. Taxam för åsikter.

För 10-12 får du en utmärkt spritt ny framdämpad cykel på höstrea. Begagnade heldämpade cyklar kan vara vanskliga. Däremot skulle du kunna få en utmärkt heldämpad ram för 10-12, t ex Giant NRS el SantaCruz Superlight, och flytta över delarna från Cannondalen.

Heldämpat är ett lyft. I åratal var jag skeptisk men idag är jag frälst.

Per
http://user.tninet.se/~ipg289h/First.html
[Ändrat av ipg289h 2002-11-12 kl 17:29]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sezziyanen [Fråga] Prisläge beg. MTB? Mountainbike 16
kanis Köpråd beg. första-MTB Grand Canyon AL 29" Mountainbike 36
johan01 tips för köp av beg. mtb Mountainbike 3
julia_olsa.se Mtb med hund, tips och sällskap (Bas i Göteborg) Mountainbike 8
Phreakishe [Fråga] MTB Rockrider ST-520 BB? Mountainbike 4
trullss Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
Lansgren Återigen en MTB noob Mountainbike 5
Gemclare1980 Mtb trails Mountainbike 2
IngemarB Bergstoppar möjliga att bestiga med MTB Mountainbike 17
MaxDavid Vilken MTB skulle ni välja? Mountainbike 5
majjen MTB med elmotor? Mountainbike 14
Johan123 MTB med elmotor i naturresevat? Mountainbike 215
stormfrog Vilka är dina bästa MTB XC upplevelser runt Göteborg och Västra Götaland? Mountainbike 1
b-axe Köpråd mtb Mountainbike 14
GladeVandraren Byta cyclocross till MTB styre? Mountainbike 6
thomas.vastervik MTB 29" Peak Mountainbike 11
KLAGER Två MTB-cyklister cyklade in i militär raketövning Mountainbike 19
Micke86 Fälgar mtb Mountainbike 44
John_T Jämtlandsleden på MTB? Mountainbike 8
PixelNoise [Köpråd] Behöver Råd innan min första MTB köp Mountainbike 15
Kalimera MTB kompis Stockholm Mountainbike 5
fjellinden Riktigt billig första MTB Mountainbike 10
Påveen Mtb norge Mountainbike 4
herr thomas Framstänkskärm med stag på dämpad MTB-gaffel? Mountainbike 9
tomhylsan Racerdäck på MTB? Mountainbike 15
herr thomas Slicks på MTB? Mountainbike 13
herr thomas Byta vevlager på en äldre MTB Mountainbike 10
MalinpDahl Stuga i Norge - MTB Mountainbike 2
Joel_80 Mtb kompis i Göteborg Mountainbike 3
majkelsson I västerled med MTB Mountainbike 0
Angeline MTB-kompis i sthlm Mountainbike 2
Danne84 Köpa ny MTB Mountainbike 7
Frisk MTB I Uppsala Mountainbike 1
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Mountainbike 1
anteleaf MTB-tidning på svenska? Mountainbike 2
Henkes MTB/hybrid med 3-5 växlar? Mountainbike 11
Niklaski Tänkte köpa en MTB Mountainbike 11
perosen MTB-kartor / färgmärkning av svårighetgrad på spår? Mountainbike 5
emmaskold Vem cyklar MTB i Ängelholm? Mountainbike 3
skogsvakt MTB kompis GBG Mountainbike 2
mabo MTB-lopp...glasögon ett måste? Mountainbike 4
SimonStröm Välja MTB 29-tum Mountainbike 9
kalalokki MTB i Säfsen Mountainbike 1
Äpelena mtb polare sökes på Österlen! Mountainbike 0
xlunja MTB kring Klimpfjäll Mountainbike 3
Argusgranskare Storleksfråga MTB-däck Mountainbike 3
froxi Hjälp! Vilken MTB ska jag köpa? Mountainbike 12
rockempire MTB områden Mountainbike 2
Fastnet.R MTB Falkenberg Mountainbike 0
linslusen66 "Ny" begagnad MTB eller? Mountainbike 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.