Befogad rädsla?

:(
Det verkar vara så farligt att vistas i skogen i mellersta Sverige så jag funderar på att lägga årets tältsemester i antingen Hovsjö, Medborgarplatsen i Stockholm, Rosengård eller Hammarkullen.
 
Jag har inte bara vargar inom 1 km från mitt hus. Jag har även vildsvin inom ungefär samma område, så jag är ganska negativ till dessa krabater. Men, de tillhör väl vår "riktiga " natur även de? Visenten som någon nämnde, visst bör vi väl se till att få igång även en sådan stam? Då jäklars blir det spännande nätter i tälten vill jag lova!

Men. vad har ett annat problem med vargproblemet att göra? Lite som att säga att folk dör av bilolyckor, så då kan man väl lika gärna ha varg oxå... ;)

Starta gärna en gristråd!

Denna tråden handlar om befogad rädsla då kan man ju försöka hålla sig till verkligheten.
Att dra upp påhittade framtidsscenarion och prata om 2000 vargar är bara löjligt, i så fall skulle vi lika gärna kunna prata om hot från aliens, för det skulle också kunna hända i framtiden....

Vildsvin däremot är ett aktuellt problem, läs de artiklar jag länkar till så ser du hur situationen ser ut i verkligheten och inte något påhittat framtidsscenario..
Vildsvin som attackerar människor.
Vildsvin som letar mat i folks trädgårdar.

Du kan skapa en tråd om påhittade framtida hot om det känns viktigt för dig att diskutera.
 
Denna tråden handlar om befogad rädsla då kan man ju försöka hålla sig till verkligheten.
Att dra upp påhittade framtidsscenarion och prata om 2000 vargar är bara löjligt, i så fall skulle vi lika gärna kunna prata om hot från aliens, för det skulle också kunna hända i framtiden....

Vildsvin däremot är ett aktuellt problem, läs de artiklar jag länkar till så ser du hur situationen ser ut i verkligheten och inte något påhittat framtidsscenario..
Vildsvin som attackerar människor.
Vildsvin som letar mat i folks trädgårdar.

Du kan skapa en tråd om påhittade framtida hot om det känns viktigt för dig att diskutera.

Men det är ju du som vill prata om gris, då kan det väl vara läge med en sådan tråd? Utöver denna menar jag.

Du svarade aldrig på hur våra vargar skall regleras så att de inte är "väldigt många" snart. Jakt antar jag?
 
Denna tråden handlar om befogad rädsla då kan man ju försöka hålla sig till verkligheten.
Att dra upp påhittade framtidsscenarion och prata om 2000 vargar är bara löjligt, i så fall skulle vi lika gärna kunna prata om hot från aliens, för det skulle också kunna hända i framtiden....

Vildsvin däremot är ett aktuellt problem, läs de artiklar jag länkar till så ser du hur situationen ser ut i verkligheten och inte något påhittat framtidsscenario..
Vildsvin som attackerar människor.
Vildsvin som letar mat i folks trädgårdar.

Du kan skapa en tråd om påhittade framtida hot om det känns viktigt för dig att diskutera.
Men det är ju du som vill prata om gris, då kan det väl vara läge med en sådan tråd? Utöver denna menar jag.

Du svarade aldrig på hur våra vargar skall regleras så att de inte är "väldigt många" snart. Jakt antar jag?

Pratar du om dina fiktiva 2000 vargar nu eller de 300 som existerar i verkligheten?

Jag tycker inte 300 är för många.
 
Det roligaste med denna kommentaren är att du beskriver den rådande situationen med vildsvin. :)

Vildsvinen är ett problem existerar på riktigt och inget propagandascenario som grundar sig på fantasisiffror.
Se vad LRF tycker.
Vildsvin som attackerar människor.
Vildsvin som letar mat i folks trädgårdar.

Vi har sett i denna tråd den totala bristen av empati för de som drabbas av vildsvin.

Ett av de stora problemen är att det finns så många vildsvin att det är ont om mat och vildsvinen har blivit vana av att förknippa människor med mat, genom åtel etc.

Du skulle kunna använda vildsvinen som ett övningsscenario.
Hur ska du lösa problemen?
Jag lyfte frågan tidigare i denna tråd men fick till svar: "Tråkigt- men vem bryr sig."
Vargen river tydligen för mycket älg för jägarna.

Det är definitivt en del av problemet.
De som föder upp, utfodrar och olagligt planterar ut fler vildsvin skiter totalt i konsekvenserna. Jag vet inte om det är svårt att ställa folk inför rätta eftersom det rör sig om uppfödda men samtidigt vilda djur.

Det är bara att läsa uppropet från LRFs riksstämma för att se att bägaren håller på att rinna över.
 
Jag har förstått det. Bra. Kan du då nu förklara hur vi inte ska få fler än dessa 300?

Det var liksom min fråga, tredje gången nu.

Jag tycker vi ska ha fler än 300.

Vi ska ha så många att vi kan jaga utan att äventyra stammen, då menar jag jaga och skjuta, inte tortera eller plåga ihjäl som du tyckte var befogat i en annan tråd.

Jag fattar fortfarande inte hur någon kan tycka det är rättfärdigat att plåga ihjäl ett djur under några som helst omständigheter. Usch!
 
Jag tycker vi ska ha fler än 300.

Vi ska ha så många att vi kan jaga utan att äventyra stammen, då menar jag jaga och skjuta, inte tortera eller plåga ihjäl som du tyckte var befogat i en annan tråd.

Jag fattar fortfarande inte hur någon kan tycka det är rättfärdigat att plåga ihjäl ett djur under några som helst omständigheter. Usch!

Oförskämda skitstövel:

"Plåga djur" - det är det sista jag vill. Du, däremot - orsakar lidande för både tamdjur och vargar.

Men som vanligt så beter sig kramarna som de riktiga eko-fascister de är när det kommer till kritan, påstår idiotsaker och svävar på svar - Olof Liberg menar att vargen mår prima i Sverige och att det nu inte finns plats för fler - Joask mfl vill prompt se till att allt spårar totalt. Varför?


"befogat att tortera djur" - idiot.
 
Detta är ett citat från dig i tråden Grovt Jaktbrott:
”Om några år kommer folk att tjuvjaga rovdjur väldigt ofta, grymt och brutalt - helt enkelt för att de måste.”

"Denna grymma framtid skapas alltså av människor som påstår sig vara naturälskare. De borde åtalas för grovt djurplågeri. Och ren galenskap."

Du säger att det finns omständigheter där rovdjur måste jagas grymt och brutalt och sedan försöker du skjuta över skulden på de som är positiva till varg.

Att plåga ihjäl ett djur är alltid fel, det kommer aldrig finnas omständigheter där det är ett måste och naturligtvis är det den som plågar som är skyldig och ingen annan.
 
Detta är ett citat från dig i tråden Grovt Jaktbrott:


Du säger att det finns omständigheter där rovdjur måste jagas grymt och brutalt och sedan försöker du skjuta över skulden på de som är positiva till varg.

Att plåga ihjäl ett djur är alltid fel, det kommer aldrig finnas omständigheter där det är ett måste och naturligtvis är det den som plågar som är skyldig och ingen annan.

Det är folk med dina åsikter som äger vargfrågan idag, ni sätter er personliga uppfattning främst. Ni struntar totalt i det beslut riksdagen fattade, att de som påverkas måste involveras. Taket revs bort.
Forskare säger att allt spårat ur, pga er. Forskare säger även att vargen mår bra och att mellansverige inte har plats för fler. Allt detta vet alla jägare, renskötare och djurhållare. Inom en snar framtid så vet alla "vanliga människor" det också.
Som läget är nu så kokar det (inte hos alla, men snart).
När du/ni nu skall låta allt vara utan reglering tills någon (odlarnasriksförbund?) säger att vargen är säkrad innebär att:

Vargen kommer att hatas i nivåer som du inte ens kan föreställa dig. Vargen kommer inte att ha en chans till ett drägligt liv. Vargen får klä skott för allt uppbyggt hat många nu känner mot "storebror".
Vargen hamnar i det läge som staten ville undvika när den en gång bestämde hur det skulle vara. Innan odlarna alltså gråtandes sprang till EU och såg till att Sverige inte längre äger frågan.

De som är skyldiga till detta hat är alltså de som driver detta som ett projekt där de ser sig själva som en naturens riddare (eller var det Fantomen han tokfan i EU kallade sig?) där människor skall stå åt sidan. För ett djur som inte ens är nära att vara utrotningshotat.
Detta djur hade kunnat ha en chans om alla, och främst de som berörs, involverades. Det tåget går snart , typ 20:e April.


Så - du och dina gelikar borde verkligen åtalas för grovt och grymt djurplågeri. Detta skapas av er sida. Ingen annan.
 
Det är folk med dina åsikter som äger vargfrågan idag, ni sätter er personliga uppfattning främst. Ni struntar totalt i det beslut riksdagen fattade, att de som påverkas måste involveras. Taket revs bort.
Forskare säger att allt spårat ur, pga er. Forskare säger även att vargen mår bra och att mellansverige inte har plats för fler. Allt detta vet alla jägare, renskötare och djurhållare. Inom en snar framtid så vet alla "vanliga människor" det också.
Som läget är nu så kokar det (inte hos alla, men snart).
När du/ni nu skall låta allt vara utan reglering tills någon (odlarnasriksförbund?) säger att vargen är säkrad innebär att:

Vargen kommer att hatas i nivåer som du inte ens kan föreställa dig. Vargen kommer inte att ha en chans till ett drägligt liv. Vargen får klä skott för allt uppbyggt hat många nu känner mot "storebror".
Vargen hamnar i det läge som staten ville undvika när den en gång bestämde hur det skulle vara. Innan odlarna alltså gråtandes sprang till EU och såg till att Sverige inte längre äger frågan.

De som är skyldiga till detta hat är alltså de som driver detta som ett projekt där de ser sig själva som en naturens riddare (eller var det Fantomen han tokfan i EU kallade sig?) där människor skall stå åt sidan. För ett djur som inte ens är nära att vara utrotningshotat.
Detta djur hade kunnat ha en chans om alla, och främst de som berörs, involverades. Det tåget går snart , typ 20:e April.


Så - du och dina gelikar borde verkligen åtalas för grovt och grymt djurplågeri. Detta skapas av er sida. Ingen annan.

Underbart inlägg! (Även om det var en dag för sent.) Jag hittade några fler i samma stil här:
http://ajour.se/2012-basta-aprilskamt/
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.