Barnvänlig vandring

Funderar på att ge mig ut med barnen nästa sommar under en vecka eller så, några tips på vart man kan ta vägen med två 8 åringar?
 
Hej

Oj... Många frågor som behöver svar så att det blir lättare att tipsa...

Fjäll eller låglandsled?
Tält eller stuga?
Ekonomi?
Hur länge?
Utevana på dig och barnen?
Hur långt orkar ni åka?
När på året?

Många här kan bidra med en massa info med lite mera bakgrund. För att kasta ut mig några områden: Jämtlandstriangeln, Sörmlandsleden, Sälen, Kungsleden, Bruksleden, Grövelsjön...
 
Hade väl tänkt att tälta, själv har jag vandrat lite men får väl ändå kalla mig novis, samma gäller barnen. vi bor i borås så håller mig gärna inom max 3-4 timmars bilavstånd härifrån hade tänkt göra detta under semestern så någon gång julia augusti, hade tänkt mig en vecka typ :)
 
Bohusleden? Eller är det för nära hemma kanske? Vet inte hur många etapper man kan tänkas hinna med åttaåringar, men den är ju förhållandevis barnvänlig, iaf de sträckor jag gått.
 
Det är ju ett alternativ, har inte varit i bohuslän så jättemycket. Något specifikt ställe man absolut inte får missa?
 
Gick etapp 7-11 under ett par dagar i somras. Det är min enda erfarenhet av Bohusleden. Det var mycket bra, bitvis lite saknade markeringar, men aldrig svårt att hitta. Tror det finns flera trådar om just Bohusleden, annars är Bohusleden.se en fin resurs.
 
Et sikkerstikk er å gå en hytte-til-hytte tur i Norge, gjerne de populære rutene son Besseggen, Rondane, eller rundt Finse. Sekken blir lett, maten er god, det er andre unger der som de kan leke/spille med og det er godteri å få kjøpt. Det koster en del, men det får du tåle.

I Sverige er det bare Sylane jeg vet om som egner seg like godt, og prisene er faktisk høyere enn i Norge. Jeg har ikke gått der, og vet ikke om det er vanlig med barn på hyttene der. I Norge har det alltid vært unger i alderen åtte til ti år de ganger vi har gått. God tur!
 
Bara ett par allmänna tips/åsikter som kanske är uppenbara, eller kanske inte. Jag har själv två grabbar i 6-8års-åldern. Starta enkelt och gör det roligt för barnen.

Barn skall inte bära så hemskt många kilo, tänk 5-10% av deras kroppsvikt.

Låt dem leka sig framåt i terrängen, eller ge dem olika uppdrag så att de har nåt att göra utöver att bara gå. Öva på att slå upp tältet hemma och försök låta dem sköta detta (balanseras med risken för att stänger går sönder). Så länge de inte blir uttråkade så brukar själva vandrandet inte vara nåt problem.

Börja inte med en veckolång vandring, det kommer med stor sannolikhet vara för mycket för 8-åringar, och kanske även för dig eftersom det är du som bär i stort sett all packning (läs mat) för hela gänget.

Har ni gjort dagsutflykter så du vet att de äter den mat du planerar för?

Hoppas mina tankar kan vara till nytta. I slutänden känner du dina barn bäst, men grundtipset är att ge dem en rolig upplevelse, inte en tuff strapats, åtminstone om du vill göra detta fler än en gång. :)

EDIT: Oh, sorry. Missade att du primärt frågade om VART ni skulle gå. Oavsett vart ni hamnar, försök planera så att ni har lätta "outs", d.v.s. utan större problem kan avbryta om ni behöver det.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
John_north Vandring med 2 åring med övernattning runt Sthlm Vandringsleder 2
Docontrast Tuff vandring i mellersta Sverige? Vandringsleder 9
camoscio Vandring i sommar? Vandringsleder 29
553344 Vandring sydvästra Sverige en natt - Kroppefjäll, Tresticklan, Tiveden eller Kinnekulle? Vandringsleder 12
Stamborg Stugvandring (likt fjällstugor) lite längre söder ut? (Eller andra alternativ) Vandringsleder 12
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Rosafaran Vintervandring i och runtom Stockholm Vandringsleder 6
zelalym Vintervandring i Dalarna Vandringsleder 5
Naturligtovis Vandring två nätter i Värmland? Vandringsleder 3
MrsYellow Köpa enmanstält för vandring Vandringsleder 48
Anki56 Vandring i Portugal Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
Bettman Vandring med hund, 4-5 dagar, södra Sverige Vandringsleder 3
ergo01 Nybörjarfrågor om utrustning för enklare vandring/tälta Vandringsleder 28
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
Nicolai.Gripberg Eldplatser på vandringsleder Vandringsleder 24
Hostan96 Dagsvandring i närheten av Berlin? Vandringsleder 0
dbrgrstm Vandring i Göteborgs-trakten Vandringsleder 0
ahren.mirja vandring med 1 åring Vandringsleder 2
PadjelantaSarek Spektakulär vandring i närheten av Mälardalen? Vandringsleder 37
Emil Stefansson Vilka leder i fjällen är i behov av fler stugor eller annan infrastruktur? Vandringsleder 30
Coachmike Mysig eldstad och tälta vid sjö/hav nära Sthlm. Vandringsleder 8
Taktomte Förslag på vandring inom Norrbotten/Västerbotten Vandringsleder 1
haraldseb Vandring i trakterna kring Siljan Vandringsleder 1
Wotan88 Vandring i Småland Vandringsleder 2
Silanol Vandring i Jougdadalen Vandringsleder 3
letitlnger Vandring v 44 Vandringsleder 6
larsn1 Vandring + packraft turförslag Vandringsleder 3
jonw 2-3 dagars vandring max 4h från Stockholm Vandringsleder 3
BelgienHans 3-4 dagar vandring mln stugor i Östersund-Storlien området Vandringsleder 2
Tinypope 3-dagars vandring, turförslag uppskattas! Vandringsleder 1
bigbadwolfen Vandring 2nätter runt stockholm Vandringsleder 5
Crossfit_Wanderlust Jackor för vandring. Vad fungerar i verkligheten? Vandringsleder 15
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
robinwe Vandring på Sörmlandsleden 2 dagar + 1 övernattning? Vandringsleder 3
larsn1 Vandring/fiske Rättvik? Eller 4h från sthlm iallafall Vandringsleder 2
AmaerildeRimfrost Min första vandring - Bohusleden Vandringsleder 5
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
peter93 vandring runt Stockholm (avlägsen vandring) Vandringsleder 2
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
PappaTillBelle Vandring i sverige Vandringsleder 2
Kat16648 7dagar vandring och fiske. Grövelsjön -> Femunden. Vandringsleder 2
plingella Vandringsleden till Råstojaure? Vandringsleder 1
Vandraren_83 Hallandsleden (Vandring genom Sverige) Vandringsleder 10
adamoscarson Förslag på vandring 20-23 oktober Vandringsleder 1
JohannaAdner Vandring i Borås-trakten? Vandringsleder 7
jenny_salo Vandring med övernattning i Värmland Vandringsleder 6
Fjorr Vandring/övernattning längs med 45an Vandringsleder 1
pirx dramatisk vandring i södra sverige? Vandringsleder 12
poijjan Vandring skärgårdsmiljö mellan Gävle och Stockholm Vandringsleder 3

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.