Barnfetma minskar

Statens folkhälsoinstitut har i en studie funnit att andelen feta barn minskar. 03-04 var andelen barn med fetma 4,9%, 04-05 hade andelen sjunkit till 4,4% och 05-06 var det 3,6%. Undersökningen är statiskiskt säkerställd och utförd i samarbete med skolhälsovården i 4 städer.

Källa: Idrottsläraren 2/07

Frågan är hur siffrorna ser ut för den vuxna delen av vår befolkning?
 
Det har nog att göra med den mångåriga propagandan mot feta barn. Många små barn hör att det är dåligt att vara tjock. Även små grytor har öron. De vet att de måste vara smala för att duga.

Om några år kommer nog trenden att vända. Då kommer man nog att propagera mot smala barn på grund av anorektikerproblem.
 
novas husse; sa:
Statens folkhälsoinstitut har i en studie funnit att andelen feta barn minskar. 03-04 var andelen barn med fetma 4,9%, 04-05 hade andelen sjunkit till 4,4% och 05-06 var det 3,6%. Undersökningen är statiskiskt säkerställd och utförd i samarbete med skolhälsovården i 4 städer.

Källa: Idrottsläraren 2/07

Frågan är hur siffrorna ser ut för den vuxna delen av vår befolkning?

Hur ser delen anorektiska barn ut ?
ökat eller minskat ?

vore det inte bättre o skita i huruvida barn är tjocka eller smala och bara låta barn vara barn och ge de bästa förutsättningarna till dem istället så att de kan vara friska?
 
Så vitt jag vet är andelen anorektiker ganska oförändrad genom åren.Dock kanske mer uppmärksammade än förr.
Andelen överviktiga och feta-ja se skolfoton från förr jämfört med nu,eller se er omkring på badet,etc.
 
Anders M; sa:
Om några år kommer nog trenden att vända. Då kommer man nog att propagera mot smala barn på grund av anorektikerproblem.

Bokstavligt talat så lär det inte hända men jag kan se en poäng då man måste vara försiktig så att man inte propagerar fel.

Det är väldigt stor skillnad på anorexia och fetma då det förstnämda är väldigt ovanligt.

hobbes; sa:
vore det inte bättre o skita i huruvida barn är tjocka eller smala och bara låta barn vara barn och ge de bästa förutsättningarna till dem istället så att de kan vara friska?

Förstår inte påståendet då förutsättningarna ökar för att vara frisk om man är normalviktig elller i alla fall vältränad. Feta barn ----> ännu fetare vuxna. Det är svårt att bryta vanor som kommer från barnsben därav den allvarliga problematiken.
 
Snubben; sa:
Anders M; sa:
Om några år kommer nog trenden att vända. Då kommer man nog att propagera mot smala barn på grund av anorektikerproblem.

Bokstavligt talat så lär det inte hända men jag kan se en poäng då man måste vara försiktig så att man inte propagerar fel.
I Spanien har det redan hänt. Där har modeshower stoppat smala modeller. Hälsoministeriet har tillsammans med klädbranchen (Zara, Mango m.fl) kommit överens om att bekämpa smalhetshysterin. Kläder i stora storlekar kommer att placeras bland övriga kläder och inte vara undanskuffade till ett mörkt hörn. Jag har bekanta i Spanien som har barn och där är idealet runda barn. Där får man inte panik och ropar barnfetma.

Spanska kvinnor har den högsta medellivslängden i Europa, trots att många är väldigt runda och inte går stavgång.
 
Anders M; sa:
I Spanien har det redan hänt. Där har modeshower stoppat smala modeller. Hälsoministeriet har tillsammans med klädbranchen (Zara, Mango m.fl) kommit överens om att bekämpa smalhetshysterin. Kläder i stora storlekar kommer att placeras bland övriga kläder och inte vara undanskuffade till ett mörkt hörn. Jag har bekanta i Spanien som har barn och där är idealet runda barn. Där får man inte panik och ropar barnfetma.

Spanska kvinnor har den högsta medellivslängden i Europa, trots att många är väldigt runda och inte går stavgång.

Vart vill du komma?

Menar du runda barn är lika med barn med BMI över 30? Mmmm, det är ju positivt...

Medellivslängden är längre i Sverige. Vi är dessutom friskare längre vilket är det viktigaste måttet.

Jag tycker det är väldigt bra att trenden vänt och förstår inte att man kan tycka motsatsen.
 
IslandTraveller; sa:
Fetma - är det när BMI överskrider 30? Kan man applicera BMI på små barn (eller för den delen - är det ett bra mått för dvärgar också)?
Man kan inte använda BMI direkt för barn och antagligen inte för dvärgar eller jättar heller eftersom måttet är felkonstruerat. Enheten för BMI är ju kg/m2, d.v.s. människor anses vara tvådimensionella, men som vi alla vet är de i verkligheten tredimensionella. Gränserna för övervikt resp. fetma (25 och 30) stämmer bra för personer i närheten av medellängd, men allt sämre ju mer man avlägsnar sig från medellängd. För barn har man därför konstruerat något som man kallar IsoBMI. Det är en tabell som anger gränser för övervikt resp. fetma i åldersklasser. Man hade väl egentligen lika gärna kunnat dela in tabellen i längdklasser, men det hade ju varit att erkänna att måttet är felkonstruerat, och det vill man förstås inte.

http://sv.wikipedia.org/wiki/IsoBMI
 
Snubben; sa:
Jag tycker det är väldigt bra att trenden vänt och förstår inte att man kan tycka motsatsen.
Jag tycker inte motsatsen. Det är MYCKET bra att barnfetman minskar.
Snubben; sa:
Just nu läser man mycket i tidningarna om barnfetma. Om några år är det säkert något annat som är på tapeten. Jag tog Spanien som exempel på ett land där det är något annat som är på tapeten. Du tror ju inte att sådan propaganda kommer att dyka upp, så därför gav jag ett exempel på ett land där det redan existerar. Dessutom är man inte så rädd för tjocka barn som vi är här i Sverige. Don't worry, be happy. De verkar ju överleva även fast de inte är trådsmala. Även franska och italienska kvinnor har högre medellivslängd än svenska. Å andra sidan kanske de oroar sig för smala barn istället, och det är ju lika fel det!

När man går till ett dagis finns där treåringar som frågar om de har tjock mage. De oroar sig fastän de inte är tjocka. Jag tror att det bland annat är på grund av att det i dagens Sverige är en självklar sanning att tjocka barn är av ondo. Jag tror att snart kommer en ny trend där man propagerar mot osunda skönhetsideal bland små barn istället. Men det är självklart bara en gissning.
 
Jag orkar inte bemöta ditt resonemang mera efter detta inlägg. Det är väldigt konstigt i alla fall. Propaganda tex betyder som oftast att någon försöker förändra med ofulständig information (misledande).

Ungefär som du gör när du endast drar medellivslängd för kvinnor och av någon underlig anledning helt glömmer bort männens.

Att männen lever kortare tid beror till viss del av den hälsovådliga aspekten av fetma som är överepresenterad för just män, bukfetman. Jag föreslår att du läser på lite mera.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.