Barn(vagns)vänlig klättring Göteborg/Bohuslän

Tänkte till sommaren ta mig ner mot västkusten. Naturligtvis vill jag passa på att besöka lite av det fina i klätterväg som erbjuds därnere.

Till saken hör att jag numera ofta drar runt på en barnvagn med innehåll. Vilket försvårar scrambliga anmarscher, multi-pitch turer osv...

Vad jag söker är alltså tips på klippor/leder som funkar bra att ha med ett spädbarn till.

Alltså:
- Hyfsat lättillgänligt
- Lederna bör vara max 35 meter
- Möjlighet att fira/rensa från ankare/träd på toppen
- Grad 4-6 ungefär
- Trad eller sport spelar ingen roll, men trad måste vara resningsbart/firningsbart utan klättrande andreman. (Alltså blir kraftigt traverserande leder svårt)

Finns det något sådant att tillgå eller får jag stå nedanför sprickorna och dreggla i sommar?
Tacksam för alla tips!
 
Vi se jättemånga barnvagnar vid Fjällbo, spritlederna (koskenkorva) och Hollywood-väggen. Nedre delarna av Lexby tror jag man kan köra med barnvagn till, Resillin har jag hört skall vara barnvagn-bra. Men Resillin och Lexby är nog svårt. Utby har fått en barnvagnssymbol i Göteborgsföraren, nej. Gärdsås är däremot barnvagnsbra, om du undviker Luftmadrassen och Älgen, som är svåra att rensa själv (om du inte prussikklättrar tillbaka upp). Landvetterklippan är väl barnvagnsbra (man kan sitta i bilen och säkra), men det är väl inte så kul för barnen att vara där. Jag tror även Tjörnbron skall vara okej.
 
Hej embl och tack för svar!

Då vet jag vart jag ska leta mig i Göteborg.

Är det nån som har liknande tips för Bohuslän?
 
Håller med föregående talare, förutom att Resilin faktiskt är helt perfekt. Skuggigt, och till och med lekplats inom 100m... (Jag bor i Utby och har bebisklättrat i fem år...) Gärdsås är också kanon med cykelväg hela vägen till klippan och blandade grader. Bästa familjehänget i Göteborg.

I Bohuslän vill jag rekommendera:
Galgeberget - du får konka vagnen en kort bit eftersom kohagen är lite knölig, annars perfekt. Platt gräs under hela klippan. Nära till mysigt fik med lekplats. (Fint att hyra stuga av bonden vid gården!)
Rågårdsdal - fem meter från vägen. Men du får gå in några hundra meter från parkeringen ändå eftersom man inte får köra på den. Skuggigt och fint.
Hallinden - lite knölig traktorstig med vagnen men ändå en ok väg in och platt mark under klippan.
Nordens ark - liksom Hallinden är det ett hundratal meter över/runt åker. Men väl där är det platt och fint att vistas intill klippan. Varmt att klättra, men man kan ha barnvagnen i skugga om man vill.
Tjörnbron - grusväg hela vägen fram och platt gräs under klippan. Kanon! Sportklättring med ankare, så det blir effektivt!

Hoppas det gav några uppslag!

John
 
Liten kommentar till Johns lista bara.
Nordens Ark är väl lite högt, om lederna får vara max 35 m. Speciellt som firningsträden står ytterligare drygt 5 m från kanten. Det går iofs rätt lätt att gå runt till/från toppen.

Sen sägs det väl också att man ska parkera nere vid djurparken och inte köra upp till avtagsvägen, så det är drygt 1 km att gå.
Tänk också på att det kan vara el i stängslet om det är djur i hagen... :) :)
 
Ett stort jättetack till er alla som bidragit! Nu har jag en rejäl lista med klippor att beta av.

Super med tips på ställen som även är barnvänliga för äldre barn, antar att det kommer en tid när de vill knata omkring också...

Ha en fin klättersommar! /Henrik
 
Liten kommentar till Johns lista bara.
Nordens Ark är väl lite högt, om lederna får vara max 35 m. Speciellt som firningsträden står ytterligare drygt 5 m från kanten. Det går iofs rätt lätt att gå runt till/från toppen.

Sen sägs det väl också att man ska parkera nere vid djurparken och inte köra upp till avtagsvägen, så det är drygt 1 km att gå.
Tänk också på att det kan vara el i stängslet om det är djur i hagen... :) :)

Sant, det är lite högt. Däremot inga problem att köra in och lasta av nära klippan, sedan får chauffören parka vid nordens ark och springa en halv km som uppvärmning...
 
Är barnvagn verkligen nödvändigt? Vi har haft med vår lilla över klippiga anmarscher, först i sele på magen och nu när hon är gammal nog (över ett år) i stol på ryggen. Sen är det ju bra om det finns öppna/platta ytor vid klippan dock.
 
Hade du tänkt repsola? Jag ska inte komma med moralkakor om rätt och fel, men det kan bli meckigt om ungen behöver dig hyffsat snabbt. Själv har jag bouldrat en hel del ensam med sovande barn i vagn/bilstol/på filt, men har då valt problem med lite omsorg.
 
@Visenten: Du kan vara lugn, jag ska inte repsola... Vi är två som klättrar så en kommer alltid vara kvar på marken hos barnet. :)

@Perkabolo: Nej, det är klart att man kan skippa vagnen. Men den är attans bra att ha om det ska sovas osv. Sen betyder ju vagns-access att det är hyggligt plant under klippan. Och det är lätt att dra när/om saker och ting ballar ur och det blir misär... :)
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.