Bakväxel

var o cyklade ringsjön runt i dag o när jag skulle pausa så lyckades min cykel välta,fick stryk på styrbandet(skönhetsfel) men märkte när jag kom i mål att bakväxeln fått sig en smäll,låter konstigt i dom högre växlarna(mindre dreven bak)behöver man byta bakväxel eller räcker en justering,har campa.
 
Mårten, hoppas du fått din bakväxel rak och rätt samt lättgående igen.
Ang handhavandet så kan en liggande cykel inte falla och lägger du den på vänstersidan ligger växeln uppåt.

go tur
 
Hallå ja!
Kan också vara bakväxelörat som böjt sig inåt en aning, det krävs inte så mycket våld som man kan tro för att åstadkomma detta. Detta hände mig när en entrédörr smällde igen på min bakväxel. Skulle det nu va detta problem kan kedjan hoppa över från största drevet och börja tugga ekrar så ta det lugnt med växlandet innan du kollat detta. Lycka till!
 
kragan; sa:
var o cyklade ringsjön runt i dag o när jag skulle pausa så lyckades min cykel välta,fick stryk på styrbandet(skönhetsfel) men märkte när jag kom i mål att bakväxeln fått sig en smäll,låter konstigt i dom högre växlarna(mindre dreven bak)behöver man byta bakväxel eller räcker en justering,har campa.

Var rädd om din Campaväxel - du kan njuta livet ut av den om du vårdar den väl.
Är det en plötslig förändring i samband med vältning har något "dramatiskt" skett, t ex att växelfästet böjts. Kolla bakifrån om allting, speciellt kedjeförare och kedja, står helt i lod - parallellt med hjulet och växelkransdreven. Om inte är det förmodligen "örat" på ramen som är lite krökt. Ska man vara noggrann ska man demontera växeln och rikta med en shiftnyckel (det finns också svindyra specialverktyg) men man kommer också långt med att ta tag i växeln och bryta ut en aning. Man kan ta i rätt hårt.
Efterjusterar genom att trimma vajerspänningen så kedjeföraren står exakt under resp kedjehjul...
Eftersom en något sliten (mest vajrar och höljen) växel inte längre är något 100%-igt precisionsinstrument (inte ens Campagnolo) börjar du justeringen på en mittkrans, så att det sammanlagda felet (över samtliga kedjehjul) fördelas på övre och nedre halvan... så blir det bara hälften så stort. För högsta och lägsta växeln gör du sista justeringen på justerskruvarna på växelkroppen.
Försök att inte småjucka lite hit och dit när du riktar örat för då mattas metallen. Helst en rejäl riktning direkt.
(Det är här specialverktygen kommer in för cyklar som ofta havererar och behöver frekvent riktning. Enstaka omkullkörningar med ity följande riktning gör du på enklast bästa sätt...

/Lasse
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Granskog Problem: justerinng av bakväxel Långcykling 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.