Baka bröd

Fjäll-lagg

här kommer ett recept på lite bröd ni själva kan baka på plats. Taget ifrån Friluftsliv nr:2 2002
5 dl blandade mjölsorter (inkl. vete)
2 msk linfrö
2 msk brödkryddor
2 tsk bakpulver
vatten ( så mycket som behövs för att få en fin deg)
blanda
platta ut degen på en het sten eller stek försiktig i panna tills den är gräddad.

blanda med fördel allt utom vattnet i en påse innan avfärd
 
baka rågbröd

Har bakat rågbröd på vandringen några gånger.
Använt torrjäst och låtit det jäsa inom skjortan i
en plastpåse. Bakat på stekpannan i smör, haft
locket på, så värmen hålls. Har lyckats underbart
bara i fem graders värme. Rekommenderar
 
rakel; sa:
./.Här kommer några recept. Dels ett på tunnbröd som har den fördelen att det inte gärna kan plattas ihop mer... Sen är det ett bröd som blir rätt kompakt - men det är klart - det tål forfarande inte att hamna längst ner i packningen...

./.
Kavring
./.
Brödet smakar bäst dagen därpå. ./.

En liten fråga angående Rakels inlägg. Hur länge håller sig brödet "fräscht"? Håller det för en veckas vandring eller hinner det börja mögla innan veckan är slut?
 
Baka bröd ute!

Jag brukar baka bröd när jag är ute, över ”öppen eld”.

Innan jag ger mig ut blandar jag vetemjöl och rågmjöl i en fryspåse/eller liknande, på en höft. Jag tillsätter även lite bakpulver.

Väl ute i naturen tillsätter jag vatten. Blanda i så mycket vatten så att mjölblandningen blir kletig och sammanhängande. Tryck ut degen till lagom stora kakor och grilla dem sedan på ett galler, varm sten eller en ”bak bräda” (går troligen bra att steka på campingköket också).
Anledningen till att jag väntar med vattnet är för att spara vikt.
Ett tips är att dryga ut mjöl blandningen med vad man hittar i skogen (nötter, bär, frukt osv.).

/Niklas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.