Bajspåsar för människor

Ja, helt enig med dig. De olika kommunerna har tänkt på toaletter, men de menar det är för dyrt att bygga och underhålla. Det skits bra mkt å toaletter septiktankar skal tömmas. Det skits på toalettringen osv

Bygga är kanske överkomligt men det är en återkommadne utgift att tömma och hålla dem fräscha, särskilt i oländig terräng. Så kanske det inte är "bara att bygga" - det kanske blir vandringsavgift för att täcka kostanderna och bajspoliser som ser till att ingen gör i skogen...

/Patrik
 
Det löser man kanske enklast genom att avgiftsbelägga toalettbesöket, dom flesta skulle nog betala en tio utan knussel.
 
Det är just det man inte gör, för då är det biligare att bajsa is kogen och inget problem alls löst. Samma problem som att avgiftsbelägga att slänga sopor på soptippen, det är ju gratis i skogen, tycker somliga.

/Patrik

Då får man väll hitta på andra lösningar att få in pengar, tex vägtullar/ledavgifter som kostar för turister men gratis eller typ av avdragsgillt för fastboende ?

Är det grisigt kring vägarna ska väl dom som grisar ner betala det, samma gäller väl vandringsleder.
 
Då får man väll hitta på andra lösningar att få in pengar, tex vägtullar/ledavgifter som kostar för turister men gratis eller typ av avdragsgillt för fastboende ?

Är det grisigt kring vägarna ska väl dom som grisar ner betala det, samma gäller väl vandringsleder.
Jepp, precis det verkar det som att man landat på, utifrån vad jag läser här i Norska tidningar. I tillägg har man diskuterat begränsning av hur många bilar som får köra ut på Lofoten. Men byråkrati tar tiiiiid, och färdig lösning har vi inte sett skymten av ännu…
 
Några erfarenheter, gasbildande föda bör undvikas. Gasbildningen i plastpåsen kan annars bli avsevärd. Prakrisk hantering En lagom stor plastskål som fylls med tom plastpåse och viks över kanten underlättar. påsen måste vara stor nog för att efter värv kan knytas tätt. Har brukat större fryspåsar. Problement växer med antal deltagare och brukade dagar. Där jag brukade tömdes förrådet av brukade plastpåsar i större trädgårdssäck per 24 timmar.
 
Sådana ställen som Lofoten tjänar ju enorma pengar på turister. Då tycker jag att dom kan fixa soptunnor, torrdass & parkering oxå. Jag (och många andra) blir bara irriterade på en massa småavgifter och krångel, då är det bättre att dom inför en turistskatt på boende & restauranger, som går till underhåll.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutmedlemskap0904 Bajspåsar Allmänt om friluftsliv 19
bastuper Scouting - Gör folk till bättre människor? Allmänt om friluftsliv 69

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.